Laptop configuratie vragen: XP of 2000?

Pagina: 1
Acties:

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Ik heb hier het volgende aan losse flodders, maar wel iets waar ik zelf niet uit kan komen (gebruik de search I know, maar ik weet niet waarop en ik moet ervaringen hebben):

Ik heb binnenkort een leuke laptop tegen een leuke prijs. Dit wordt een laptop om mee te werken (ook alle e-mail via Outlook), dus geen gekke dingen. Nu wil ik er het volgende mee:
Het moet met Windows, maar welke? Win 2000 of XP Pro?
- XP is gebruiksvriendelijker, maar 2000 lijkt mij stabieler. Daarnaast dat gezever met SP2.
- De laptop wordt standaard met een XP-installatie geleverd, geeft het moeilijkheden als ik er Win 2000 opzet?

Wat er nog verder meespeelt, is dat ik tussen heel veel verschillende netwerken zal moeten wisselen (school, thuis, werk, vriendin en nog wel een paar plaatsen). Ik moet vast, wireless en inbellen kunnen, verschillende domeinen en ip-adressen (of dhcp). En met een beetje pech zelfs een andere pc-naam.
- Is Xp of 2000 hier makkelijker in? Of allebei hetzelfde?
- Is er iets als een netwerkprofiel te kiezen om een van te voren vastgelegde configuratie te kiezen? (ik heb nog nul ervaring met netwerken en instellingen…). Of kan dit met een batch-bestand? (dan heb ik wel iets op te zoeken :) ).

Ik neig zelf naar de keuze van Windows 2000, maar liever dat ik voor de configuratie van de laptop er goed over heb nagedacht, dan dat ik er na uren prutsen achter kom…

Verder:
- Zijn er nog meer tips voor de configuratie van een laptop? (bijvoorbeeld beveiliging)
- Zijn er nog meer dingen om rekening mee te houden?

offtopic:
Voor degenen die de spec’s willen :P :
HP Compaq EVO 620C
- Centrino Pentium M, 1.5GHz CPU (Dothan),
- 512MB RAM
- 30GB HDD
- 15.1 inch TFT display, 1400 x 1050
- Int DVD
- MS WinXP Pro
- Weight 2.17kg
- Netwerkkaart
- Usb 2.0 cd brander
- Sound
- Accu in orde
- 3 maanden oud
- 12 maanden garantie

Voor totaal € 899,-
Ik vind het wel een redelijk…

Van ’t draadloze gebeuren is het niet zeker of het er bij zit, ik hoop het wel, maar waarschijnlijk moet ik dat nog los aanschaffen.

[ Voor 4% gewijzigd door Motrax op 28-09-2004 13:35 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 22:02

FastBunny

Give it the Works !

XP is de betere keuze lijkt mij, sneller, betere ondersteuning, en SP2 is echt niet zo slecht als vaak beweerd wordt :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 16:45

TheBorg

Resistance is futile.

:?
betere ondersteuning

Voordeel van XP op een laptop is dat XP veel sneller opstart. Verder wordt de lijst met applicaties die niet onder w2k draaien steeds langer:
Adobe Premiere
Microsoft Movie Maker
Windows Media Player 10
Internet Explorer 7

• roan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik zou Windows XP kiezen. Heb ook wel een behoorlijke tijd met Win2K gewerkt, maar op een of andere manier werkt XP gewoon wat smoother (met de juiste functies in/uitgeschakeld natuurlijk). Ook het opstarten en aanmelden gaat stúkken sneller bij XP.

Maargoed, als je geen zin hebt om na de installatie nog vanalles te gaan tweaken (Teletubbies uitschakelen, indexing service, etc etc), dan zou ik Windows2K nemen.

In XP is het ook makkelijker om IP adressen te vernieuwen (in Win2K moet dat via de command line en in XP is het klik klik klaar)

Dus aan jou de keuze... (Hint: XP)

Edit: Je kunt voor XP ook SpeedSwitchXP downloaden, hiermee kun je de snelheid van je processor instellen, dus dan zou je ipv 1,5GHz 800MHz kunnen draaien om de accu te besparen :)

Edit2: Beveiliging... Bedoel je software-matig of iets waardoor je laptop niet gejat kan worden? Als het het laatste is moet je hier eens kijken:

Laptop-slotje

[ Voor 29% gewijzigd door roan op 28-09-2004 13:57 ]

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 22:02

FastBunny

Give it the Works !

Opstarten van XP gaat sneller dan bij een Windows 2000 versie
[...]
Ondersteuning van hardware, drivers, feature's etc. Voor mijn notebook van Siemens zijn bv slecht drivers leverbaar voor de geluidskaart, videokaart etc, dan moet je weer algemene drivers (of gehackte videokaartdrivers) die toch niet helemaal stabiel zijn.
Voordeel van XP op een laptop is dat XP veel sneller opstart. Verder wordt de lijst met applicaties die niet onder w2k draaien steeds langer:
Adobe Premiere
Microsoft Movie Maker
Windows Media Player 10
Internet Explorer 7

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Wow. Tnx voor de snelle reacties.

Ik had niet overweging genomen XP sneller zou zijn... dat tweaken is niet zo'n probleem.

Maar is stabiliteit nog een probleem? Naar mijn idee is Win 2000 en XP gewoon allebei stabiel (of even stabiel, om het zo maar te zeggen).
edit:
Okay, drivers is een goeie. Origineel wordt XP meegeleverd, dus daar zullen ook wel iets meer drivers voor zijn :P
z03m schreef op 28 september 2004 @ 13:46:
Edit2: Beveiliging... Bedoel je software-matig of iets waardoor je laptop niet gejat kan worden?
In eerste instantie dacht ik aan softwarematig, maar zo'n slotje is ook wel interessant. Zeker als ik van mijn werkplek weg ben (mijn collega's zijn wel te vertrouwen, maar ik werk vaak door tot na vijfen en dan heb je de schoonmakers...).

Ik zat net te bedenken dat je in XP/2000 met NTFS folders kan encrypten. Ik ga weer eens wat opzoeken :) .
z03m schreef op 28 september 2004 @ 13:46:
In XP is het ook makkelijker om IP adressen te vernieuwen (in Win2K moet dat via de command line en in XP is het klik klik klaar)
Ik denk dat ik daar ook maar eens iets over ga opzoeken.

[ Voor 9% gewijzigd door Motrax op 28-09-2004 14:09 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• roan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Maar is stabiliteit nog een probleem? Naar mijn idee is Win 2000 en XP gewoon allebei stabiel (of even stabiel, om het zo maar te zeggen).
Hier geef ik je volkomen gelijk in, stabiliteit is bij XP en 2K gewoon hetzelfde: goed dus.

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-05 00:22
Ik zou zelf gaan voor de XP pro configuratie. De taken die je met de laptop wilt uitvoeren kun je met zowel XP als 2000. Het gemak is alleen onder XP wat groter en XP handelt WiFi beter af dan 2000. En het eerder genoemde feit dat applicaties onder 2000 misschien straks niet meer werken.

Alleen het wisselen tussen de domeinen kan wat problemen opleveren aangezien Windows hier niet van gecharmeerd is, maar er zijn aparte programma's die dat voor je kunnen oplossen.

De ondersteuning van HP is goed te noemen op het gebied van driver ondersteuning dus daar zou ik me geen zorgen over maken.

Mijn advies is als de laptop toch met Windows XP Pro geleverd wordt laat het er dan op staan.

I Don't Know, So Don't Shoot Me

• EmielC
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09-2025
Overigens hoort een draadloos netwerkkaart bij een Centrino, dat zal er dus zeker bij zitten, anders mag de laptop geen Centrino genoemd worden (if i remember correctly)

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:24
Vooral vanwege alle (draadloze) netwerken die je wilt gaan gebruiken zou ik gaan voor Windows XP. Je kunt voor Windows 2000 ook bijv. de proset utility gebruiken van Intel, maar dat werkt niet altijd even soepel. In Windows XP (SP2) zit nu een goed alternatief wat een stuk beter werkt en waarmee je ook verschillende profielen (koppelingen met draadloze netwerken) kunt beheren.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
EmielC schreef op 28 september 2004 @ 14:16:
Overigens hoort een draadloos netwerkkaart bij een Centrino, dat zal er dus zeker bij zitten, anders mag de laptop geen Centrino genoemd worden (if i remember correctly)
Dat klopt... het zijn de spec's die ik heb gekregen van degene van ik de laptop koop, maar die moet ze van de week binnenkrijgen. Aangezien het niet in de opsomming aanwezig is weet ik ook niet of het er echt bij zit... (het blijven 2e handsjes) * Motrax hoopt van wel
w-k-pieters schreef op 28 september 2004 @ 14:21:
Vooral vanwege alle (draadloze) netwerken die je wilt gaan gebruiken zou ik gaan voor Windows XP. Je kunt voor Windows 2000 ook bijv. de proset utility gebruiken van Intel, maar dat werkt niet altijd even soepel. In Windows XP (SP2) zit nu een goed alternatief wat een stuk beter werkt en waarmee je ook verschillende profielen (koppelingen met draadloze netwerken) kunt beheren.
Okay... dat wist ik nog niet. Weer een pluspuntje voor XP.

Goed het lijkt me duidelijk: XP dus. Ik wil jullie allemaal hartelijk danken voor jullie input. Ik had dit in ieder geval niet kunnen vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Motrax op 28-09-2004 14:35 ]

☻/
/▌

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Wil je het laatste uit je XP kunnen halen, dan raad ik je aan dit door te nemen:
http://www.blackviper.com/WinXP/supertweaks.htm
http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm
Pagina: 1