Een paar router-vraagjes ter bevestiging

Pagina: 1
Acties:

• matjepet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-05 00:56
Hey,

Bij mijn ouders is er wel eens file-vorming bij de computer om op internet te kunnen en daarom zijn we van plan om een paar oude windows-98-bakken ook op internet aan te sluiten dmv een router. Ik heb al veel informatie bij andere topics verkregen, alleen had ik nu nog een paar vragen (ter bevestiging) voordat we overgaan tot aankoop van zo'n router.

1) Zijn er routers die problemen geven met @home (onze provider)?

2) We willen de mogelijkheid open houden (als dat mogelijk is) om van een oude windows-98-bak een webserver te maken. Is dit mogelijk. Levert dit geen problemen met firewalls/poorten etc?

3) Op de XP-bak staat nu de printer (inktjet van Dell) aangesloten. We zouden vanaf elke computer die op de router wordt aangesloten willen printen. Is dit mogelijk met elke router? (of bij welke router is dit het makkelijkst te configuren?)

4) Je hebt vele routers. E-tech, draytek, Edimax etc. Zo'n draytek is bijvoorbeeld veel duurder dan de andere. Wat zijn nou de voordelen aan de duurdere (of juist de nadelen aan de goedkopere)?

De meeste vragen zijn alleen maar ter bevestiging. Maar dan kan ik wel een onderbouwd advies geven aan mijn ouders.

Bij voorbaat dank voor de moeite.

Groeten Matthias

Verwijderd

matjepet schreef op 28 september 2004 @ 12:37:
Hey,

Bij mijn ouders is er wel eens file-vorming bij de computer om op internet te kunnen en daarom zijn we van plan om een paar oude windows-98-bakken ook op internet aan te sluiten dmv een router. Ik heb al veel informatie bij andere topics verkregen, alleen had ik nu nog een paar vragen (ter bevestiging) voordat we overgaan tot aankoop van zo'n router.

1) Zijn er routers die problemen geven met @home (onze provider)?

2) We willen de mogelijkheid open houden (als dat mogelijk is) om van een oude windows-98-bak een webserver te maken. Is dit mogelijk. Levert dit geen problemen met firewalls/poorten etc?

3) Op de XP-bak staat nu de printer (inktjet van Dell) aangesloten. We zouden vanaf elke computer die op de router wordt aangesloten willen printen. Is dit mogelijk met elke router? (of bij welke router is dit het makkelijkst te configuren?)

4) Je hebt vele routers. E-tech, draytek, Edimax etc. Zo'n draytek is bijvoorbeeld veel duurder dan de andere. Wat zijn nou de voordelen aan de duurdere (of juist de nadelen aan de goedkopere)?

De meeste vragen zijn alleen maar ter bevestiging. Maar dan kan ik wel een onderbouwd advies geven aan mijn ouders.

Bij voorbaat dank voor de moeite.

Groeten Matthias
1 op zich niet als hij maar een hostnaam met zijn dhcp request kan sturen

2 nee, je moet alleen een poort forwarden

3 dat staat los van je router

4 draytec heeft betere support en is krachtiger

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 18:04
Voor je webserver: Het Grote Poortmappingsverhaal Je kan beter geen windows 98 gebruiken ivm. met veiligheid, zet er dan linux op ofzow.

Duurdere routers hebben vaak meer functies, die jij denk ik toch niet zal gaan gebruiken.

Je printer kan je dan toch gewoon aansluiten op die bak die jij voor webserver wil gaan gebruiken.

Waarom deel je het internet eigenlijk niet gewoon meteen met die bak en zet daarachter een switch?

enne lees dit ff

_@/'

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

1/(Bijna) alle router zouden moeten werken
2/Waarom zouden er problemen optreden? Gewoon poort 80 mappen naar je webserer. Overigens is 98 daar niet echt geschikt voor, linux daarintegen.
3/Ja, alle pcs worden met elkaar verbonden door de rouer(switch funtie)
4/Linksys is ook een goed merk. Goede routers zijn vooral belangerijk wanneer je veel en intesief netwerk hebt, bv door gebruik eMule/Bittorent. Sommige routers ondersteunen VPN ook niet goed.

Absoluut kopen dat ding!

[ Voor 59% gewijzigd door SSH op 28-09-2004 12:49 ]

• tERRiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-02-2024
1: De meeste routers moeten dit probleemloos kunnen doen
2: Persoonlijk zou ik niet voor w98 kiezen, maar er zit standaard een webserver in (personal webserver) als ik me niet vergis. En anders kun je er wel een downloaden op www.apache.org. Poorten forwarden is een standaard functionaliteit van 99% van de routers
3: Als je een router neemt met meerdere poorten is dat geen probleem. Er zijn ook routers met ingebouwde printserver (b.v. SMC). Dan kun je je printer aansturen zonder dat je de printer op een PC aan hoeft te sluiten. Voordeel hiervan is dat je geen PC aan hoeft te zetten om vanaf een andere PC te printen. Nadeel hiervan is dat het (voor zover ik weet) alleen werkt met een parallelle poort c.q. printer met parallelle aansluiting.
4: Persoonlijk ben ik erg blij met mijn SMC. Maar er zijn ongetwijfeld nog wel andere goede, eenvoudig te configureren routers.

Overigens, niet alle routers willen even goed overweg met b.v. games. Hier moet je wel op letten als je veel games speelt of (zoals SSH zegt) gebruik maakt van bepaalde uitwisseldiensten. Ik speel geen games, dus hoe mijn SMC zich gedraagt met games, weet ik niet. Met bittorent (enige uitwisseldienst die ik gebruik) doet ie het uitstekelbaar.

blah