Oeps CPU fan vergeten aan de sluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 63 views sinds 30-01-2008

• jzn21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-05 07:13
Shit man, heb ik net een PC gebouwd voor een kennis van mij, ben ik vergeten de cooler aan de sluiten... Die Sempron 2500+ werd aardig warm.

Hij doet het nu nog prima, zou er iets beschadigd kunnen zijn? Dat zijn levensduur nu 50% korter is...?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-08 08:21

Haan

dotnetter

Hoe lang heeft ie zonder fan gedraaid dan? Ik denk niet dat er iets beschadigt is, als het goed is, zet ie zichzelf uit als de processor te heet wordt..

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-08 13:00
Die blijft het wel door hoor.
Een vriend van me had hetzelfde met zijn Athlon 900, ding werd loei heet :D
Volgens mij werkt dat ding nu nog steeds goed.

Ik zou me dus niet zo druk maken.

• LocalJoost
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-11-2025

LocalJoost

plaatje hieronder

Dat lijkt me niet, de meeste nieuwe mobo's sluiten de boel zelf af als het TE warm wordt. Dus als dat niet gebeurt is zal het wel meevallen

☻/ Trotse papa van Thijs en Bas :)
/▌Beesjes haal je uit het asiel, heb ik uit betrouwbare bron :)
/ \ BOB :)

Verwijderd

Dat kun je eigenlijk alleen maar zien als je even de CPU onder de koeler vandaan haalt. Dan kun je in ieder geval van de buitenkant bekijken of hij erg warm is geweest. Binnenin kun je natuurlijk niet kijken.

Hoelang heb je zonder koeler gedraaid ongeveer?

• jzn21
Hij stond maar een paar minuten aan... 2 x Windows booten.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Hebben de Semprons eigenlijk een beveiliging daarvoor? Zonee dan hangt het van de tijd af, als het begon te stinken kan het best wel eens zijn dat ie een klap gehad heeft, maar zeker weten doe je het niet, doe eens een stresstest (met fan aangesloten :+) van een cpu proggie als primetest ofzoiets :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Dan is er zeker geen schade aan de processor. Zo gauw wordt zo'n ding niet warm. De tijdelijke passieve koeling van het blok is voor die tijd wel genoeg geweest.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:53

--MeAngry--

aka Qonstrukt

FastBunny schreef op 28 september 2004 @ 12:20:
Hebben de Semprons eigenlijk een beveiliging daarvoor? Zonee dan hangt het van de tijd af, als het begon te stinken kan het best wel eens zijn dat ie een klap gehad heeft, maar zeker weten doe je het niet, doe eens een stresstest (met fan aangesloten :+) van een cpu proggie als primetest ofzoiets :)
Bij de Duron, Sempron, Athlon TB en XP processor hangt het maar net af van het moederbord of er een beveiliging op zit, en alleen bij Sempron en Athlon XP is deze betrouwbaar aangezien alleen deze een ingebouwde temperatuursensor hebben. :)
Met de processor van TS is dus hoogstwaarschijnlijk niets aan de hand.

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:48

PD2JK

ouwe meuk is leuk

80/90C kunnen ze wel hebben hoor.

Zie ook:

http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-amd-k7.html

90C dus. Nog hoger en je krijgt BSOD's en andere narigheid. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Tpn
  • Laatst online: 07-12-2025

Tpn

normaliter krijg je toch zo´n mooie sirene als het mobo de koeler niet waarneemt?

• W1LL3M
  • Laatst online: 17:01

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb een keer heel winxp geinstalleerd zonder dat de fan op de heatsink van een duron 1100 aanstond. Was wel lekker stil. Doet het nog steeds btw, nu wel met fan aan. :)

• jzn21
Ik heb eens een intel P1 200 mmx na 2 sec. bootenzonder fan vast gehouden, mooi mijn fikken verbrand :-(

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 11:44

MBV

bij athlon zit er waarschijnlijk een oververhittingsbeveiliging op je mobo. Door de heatsink wordt hij niet te snel warm, en heeft je moederboard alle tijd om in te grijpen

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:04
Prutz0r schreef op 28 september 2004 @ 12:22:
80/90C kunnen ze wel hebben hoor.

Zie ook:

http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-amd-k7.html

90C dus. Nog hoger en je krijgt BSOD's en andere narigheid. :)
Als ik mijn thunderbird 1400 aansluit zonder heatsink, dan is het 0-90 graden in 3 seconden ofzo ;)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• PD2JK
  • Laatst online: 21:48

PD2JK

ouwe meuk is leuk

mhr-zip schreef op 28 september 2004 @ 12:45:
[...]

Als ik mijn thunderbird 1400 aansluit zonder heatsink, dan is het 0-90 graden in 3 seconden ofzo ;)
Ja, en dan krijg je rook. :)

Doet me denken aan het filmpje van Tom's Hardware. Gingen ze van een P4 en een XP cpu het koelblok eraf halen tijdens het stressen. P4 klokte zich terug en liep vast. De XP deed roken. :+
edit:

Ja, da's waar ook wimpie, de PIV ging na het terugplaatsen van het koelblok vrolijk verder! :o

[ Voor 15% gewijzigd door PD2JK op 28-09-2004 12:52 . Reden: typo ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• reb65
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-01 12:34
ik ga mee met de anderen die nieuwe amd dingen kunnen over het algemeen wel ff zonder van zolang je het koelblok maar niet vergeet. want dan is het meteen over. Xp's met een palimino core en die nieuwe pentiumdingen kunnen er minder goed tegen.

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Prutz0r schreef op 28 september 2004 @ 12:47:
[...]

Ja, en dan krijg je rook. :)

Doet me denken aan het filmpje van Tom's Hardware. Gingen ze van een P4 en een XP cpu het koelblok eraf halen tijdens het stressen. P4 klokte zich terug en liep vast. De XP deed roken. :+
Beter nog, de P4 klokt zich terug dmv thermal throttling, betreffende framerate ging steeds verder omlaag, maar bleef spelen. Na het er weer op zetten van de heatsink + fan, framerate weer omhoog en doorspelen maar.

Divide and conquer.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
jzn21 schreef op 28 september 2004 @ 12:32:
Ik heb eens een intel P1 200 mmx na 2 sec. bootenzonder fan vast gehouden, mooi mijn fikken verbrand :-(
Mijne wordt met 'n minikoelblokje gekoelt, zonder fan.
Die wordt niet eens echt heet ...

Verwijderd

MBV schreef op 28 september 2004 @ 12:36:
bij athlon zit er waarschijnlijk een oververhittingsbeveiliging op je mobo. Door de heatsink wordt hij niet te snel warm, en heeft je moederboard alle tijd om in te grijpen
ik geloof het ook maar dit is waarschijnlijk mobo afhankelijk. Het is bij mij eens voorgekomen dat de fan op de heatsink niet ging draaien omdat een van de kabeltjes van de molex connector los was komen te zitten. Toen ik terug kwam stond de pc uit, maar geen brandlucht of iets dergelijks. Ik dacht niet dat ik in de bios een bepaalde max temp ingesteld had. In ieder geval was er niks mis met de cpu of het mobo.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2004 13:01 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:20
Zolang de heatsink er op zat is het niet zo'n probleem. Als 'ie het goed doet is er gewoon niks aan het handje. Volgende keer kun je hier ook even op searchen natuurlijk, an sich redelijk wat info over te vinden, meer dan wat je (niet) in je startpost hebt staan ;)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.