Toon posts:

Raid 0 Controller fout

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
HELP

In April van dit jaar heb ik een nieuw high end systeem gekocht.

Alles leek leuk, 2 s-ata schijven van Western Digital, totaal 400 gb.

Nu heeft de pc leverancier alles geinstalleerd en er een Raid 0 Controller opgezet.

En dan nu het probleem:

Vorige week gaf mijn pc in 1 keer een read error aan, kon niet meer mn windows XP starten.

Dus weggebracht naar een andere pc-zaak en kreeg vanmorgen het volgende te horen:

Doordat de raid 0 controller niet goed werkt, of helemaal niet meer zijn allebei mn harde schijven corrupt en kunnen ze geen data backuppen die er opstaat.

Is het mogelijk als de raid niet meer werkt op 1 of andere manier toch nog gedeeltelijk wat data te recoveren. Er staan nml echt onvervangbare dingen op zoals foto's etc.

Als iemand hier iets weet, laat het me weten, want deze zaak zegt dat tijdens het backuppen alles corrupted blijkt te zijn. HELP ME

Thanx alvast

Hugo

• Ajunne
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Ajunne

Uitje

Dat is de leukste feature aan RAID 0, als er ook maar een klein dingetje naar de haaien is op één van de twee harde schijven of aan de controller zelf ben je alles kwijt.

Een reden te meer om geen RAID te gebruiken. De marginale snelheidswinst kun je vast wel missen. Ik ga het binnenkort ook weer afzetten.

Verwijderd

Topicstarter
Dat gaat er dus nu ook gebeuren, 2 nieuwe harde schijven ZONDER Raid controller,

de rest van mn pc: amd 64 3400+/Asus K8V Deluxe, 1 gb Kingston HyperX Valueram etc moeten dat snelheidsverlies wel opvangen denk ik zo.

Alleen,

Als de Raid 0 Controller zoals nu dus naar de klote is, is er dan echt geen manier om nog wat te recoveren of zijn ALLE bestanden zo kapot dat recoveren geen zin meer heeft?

• Ajunne
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Ajunne

Uitje

Je kunt proberen met een andere pc, dus gewoon de schijven op een andere controller hangen, maar dat is ook niet altijd even vanzelfsprekend. Een vriend van mij had gewoon zijn mobo veranderd van een Asus A7N8X Deluxe naar een A7N8X-E Deluxe, die nochtans dezelfde raid controller heeft, en hij heeft zijn harde schijven opnieuw moeten initialiseren. De disks eraan hangen ging dus niet.

Als je geen raid met parity of mirroring gebruikt moet je echt regelmatig backups maken, anders ben je eer je het weet de zak.

• Blue2k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-06-2023
Nou, ik had het probleem dat in windows ineens een van de 2 hdd's een spindown kreeg (dunno waarom..). Daarna opnieuw opgestart, en ja hoor, was 1 van de schijven uit de raid config geknald.

Dit heb ik opgelost door de raid config te verwijderen van de overgebleven schijf (DATA BEHOUDEN!, dus aleen de config verwijderen), en daarna de schijven weer te configureren in een raid config met dezelfde instellingen (en dan zonder het leeg mkane van de schijf natuurlijk). Daarna startte alles op en kon ik toch nog me afstudeer presentatie houden de volgende dag ;)

Sinds dien staan me 2x160 gb op gewoon s-ata en niet meer in raid. Ondanks dat ik een 120gb 'backup' schijf had vergeet je wel eens wat over te zetten. En je hebt niks aan die 320 gb als je er niets op kunt zetten zonder bang te zijn dat je het kwijt raakt.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens in de FAQ van dit subforum wat betreft datarecovery :)

Het raadplegen van de FAQ van het probleem-gerelateerde subforum is hier sowieso de bedoeling eer je een topic wil openen. Dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.