Toon posts:

[MySQL] Automatisch een db en dbuser by useradd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik vroeg me af of het mogelijkis om als je useradd USER doet dan er dan ook meteen een mysqldb en een mysql user wordt aangemaakt.

Ik heb al een beetje gezocht als het goed is kan dit met scripts gedaan worden maar ik weet niet precies waar ik moet beginnen.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:43

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
een (php voor mijn part) script die iets doet als:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
#!/usr/bin/php -q

$user = $argv[1]

mysql_connect("localhost", "root", "pass");
mysql_query("insert into mysql.user values('%', '$user', '$pass'.. blablabla");
mysql_query("create database $user");
mysql_query("grant all on $user for $user");
Basic idee, queries heb ik niet opgezocht, die kun je makkelijk vinden mbv mysql etc. Verder neem ik aan dat je enige affiniteit met scripten hebt.

blijft nog de vraag; waarom?
Als het voor een grote webhoster oid is kan ik het me voorstellen, maar dan heb je wel script kennis en/of iemand in huis die dat kan doen, en voor thuisgebruik lijkt het me niet interesant.

[ Voor 4% gewijzigd door Kees op 28-09-2004 10:42 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Verwijderd

Topicstarter
neej klopt maar ik vindt het gewoon intressant hoe dat in z'n werk gaat ik vind het leuk om zoiets ook een beetje te maken maar bedankt ik kom hier iig al een stuk verder mee denk ik

Verwijderd

Zoiets?
code:
1
2
3
4
#!/bin/sh
useradd -s /some/shell -h /some/home $1
add-user-to-mysql-script.sh $1
add-user-to-ftpd-script.sh $1

Dan moet je in de add-user-to-{mysql|ftpd}.sh natuurlijk welk de commando's toevoegen om een user aan een mysql respectievelijk ftpd database toe te voegen (bijvoorbeeld). Het is een beetje afhankelijk van wat je wilt, maar meestal is er wel een script omheen te schrijven.

Onder redhat is het zelfs mogelijk om (voor standaard unix accounts iig) het password via scripten te setten (handig als je een paar honderd/duizend users moet toevoegen) dmv de --stdin optie..