Static routes via DHPC van Microsoft

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relaxteb
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-10 21:23
Ik probeer in een windows 2000 dhcp server configuratie statische routes op te nemen.
Er is een optie, nr 33 waar dat in zou moeten kunnen.
Op de Microsoft Site hebben ze het over ip adres paren, dus een destination network en een router adres moeten samen in gegeven worden.

Echter kan ik in de dhcp server optie maar 1 ip adres per keer opgeven, dus geen paren maken.

Heeft iemand ervaring hiermee ?

tnx alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-10 14:33

Equator

Crew Council

#whisky #barista

De hamvraag is natuurlijk waarom je in hemelsnaam op alle werkstation een statische route wilt ingeven.
Statische routes geef je in op je default gateway. Of iig op een router waar alle verkeer langskomt. (Static) routing tutorial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-10 17:02

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Misschien omdat z'n router van dusdanige kwaliteit is dat er geen static routes in gedefinieerd kunnen worden ?

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan bespaar je je een hoop gezeik en moeite (ook in de toekomst) .... Door gewoon een kwaliteits router te kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relaxteb
CyberJ schreef op 28 september 2004 @ 10:55:
De hamvraag is natuurlijk waarom je in hemelsnaam op alle werkstation een statische route wilt ingeven.
Statische routes geef je in op je default gateway. Of iig op een router waar alle verkeer langskomt. (Static) routing tutorial
Niet op alle werkstations, ik wil een aantal statische reserveringen maken voor een aantal beheerders en ontwikkelaars.
We hebben namelijk hier een aantal segmenten gekoppeld achter elkaar om een simulatie omgeving te krijgen van onze produktie omgeving.
En de statische routes moeten dus op de clients om dat in ons LAN segment dus meerdere routers / firewalls hangen.
Nu voeg ik alles handmatig toe op de stations die erbij moeten maar ik houd van automatiseren (dat is mijn vak ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-10 17:02

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Waarom stop je in die 'paar' PC's niet gewoon een extra Netwerkkaart die je aansluit op dat 'test' netwerk. Dan ben je meteen van alle probs af. ALs je je werkplekken zo insteld dat ze niet routeren, en je 'test' segmenten gewoon lat routeren dan kunnen bepaalde werkplekken overal bij. En hoef je niks lastigs te doen met static routes...

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-10 14:33

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Mijn vak is ook automatiseren. Maar ook beheren, en statische routes inkloppen op werkstations vind ik niet beheerbaar.

Met de nodige hardware/software kan je natuurlijk ook gewoon verificatie doen op IP adres. Dat alleen maar bepaalde IP adressen die route mogen volgen. Maar dat is dan weer een extra kostenpost, en het maakt het niet overzichtelijker.

Maar goed, je wilt dus meerdere statische routes op een PC plaatsen door middel van DHCP.
Net even gekeken naar optie 33: Er staat inderdaad dat je een IPadres/ routeradres pair op moet geven, maar je kan dat nergens goed invullen.

Mag het ook op username basis. Dan doe je het via een logonscript.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relaxteb
Ja logonscript was ook al de revue gepasseerd.
Dat is de optie die we gaan gebruiken als we de dhcp functie niet werkend krijgen.

Maar mijn vraag luid ook niet hoe te routeren oid, maar hoe die routes in dhcp te krijgen :) Ik weet dat je beter maar 1 gateway/router in je subnet kan hebben maar vanwege een aantal redenen hebben we voor de huidige structuur gekozen. Het is ook niet voor alle werkstations maar voor een aantal ontwikkelaars en beheerders. Het afschermen van de gateway device kan ook (het is een pix 515) maar dit willen we niet, aangezien we de "test" omgeving zo veel mogelijk op de productie willen laten lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Uit RFC 2132
5.8. Static Route Option

This option specifies a list of static routes that the client should
   install in its routing cache.  If multiple routes to the same
   destination are specified, they are listed in descending order of
   priority.

The routes consist of a list of IP address pairs.  The first address
   is the destination address, and the second address is the router for
   the destination.

The default route (0.0.0.0) is an illegal destination for a static
   route.  See section 3.5 for information about the router option.

The code for this option is 33.  The minimum length of this option is
   8, and the length MUST be a multiple of 8.
't Idee is dus dat static routes naar een single IP-adres verwijzen (de eerste entry) via een gateway (tweede entry). Je moet dus altijd een even aantal IP-adressen opgeven, anders geeft de interface een foutmelding.
Als je hele subnetten wilt opgeven gebruik je optie 249 "Classless Static Route" maar die zit niet in Windows 2000, wel in Windows 2003

[ Voor 6% gewijzigd door Brahiewahiewa op 28-09-2004 13:08 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relaxteb
Brahiewahiewa schreef op 28 september 2004 @ 12:56:
Uit RFC 2132
5.8. Static Route Option

This option specifies a list of static routes that the client should
   install in its routing cache.  If multiple routes to the same
   destination are specified, they are listed in descending order of
   priority.

The routes consist of a list of IP address pairs.  The first address
   is the destination address, and the second address is the router for
   the destination.

The default route (0.0.0.0) is an illegal destination for a static
   route.  See section 3.5 for information about the router option.

The code for this option is 33.  The minimum length of this option is
   8, and the length MUST be a multiple of 8.
't Idee is dus dat static routes naar een single IP-adres verwijzen (de eerste entry) via een gateway (tweede entry). Je moet dus altijd een even aantal IP-adressen opgeven, anders geeft de interface een foutmelding.
Als je hele subnetten wilt opgeven gebruik je optie 249 "Classless Static Route" maar die zit niet in Windows 2000, wel in Windows 2003
Ok bedankt !
Erg onhandig dus in Win 2000 :) dan maar via loginscripts
bedankt voor de reacties !
Pagina: 1