[386] Wil niet (meer) booten van harddisk

Pagina: 1
Acties:

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-03 15:25

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Topicstarter
Ik heb hier nog een oude 386 staan, die was de BIOS instellingen allemaal kwijt, e.e.a. werkte niet helemaal meer zoals het hoorde dus de gegevens overgezet naar een P75. Dit werkt ook allemaal niet zoals 't hoort, dus proberen we nu weer de 386 aan de praat te krijgen, wat op zich goed is gelukt.

Hij wil nu alleen niet meer booten van de harddisk. Alles al geprobeerd:
- sys c:
- fdisk /mbr
- jumpers gecontroleerd (is master, single drive)
- ndd gedraaid
- scandisk gedraaid

Hij blijft komen met 'n melding van non system disk e.d.

Iemand een idee wat we nog kunnen proberen? De computer wil wel booten vanaf floppy, en de harddisk is dan ook gewoon benaderbaar. Het OS is MS-DOS 6.20 B)

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:33
staat je bootpartitie active?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
met fdisk kijken of je partitie active is en in de bios de bootvolgorde etc controleren?

• CAP-Team

CAP-Team

Topicstarter
Partitie staat active (hadden we ook al gecontroleerd, ff vergeten te vermelden)

Verwijderd

Al geprobeert de batterij van je mobo te vervangen. Ik had zelf ook last van een schijf die moeilijk deed. Nu blijkt dat mijn batterij op is. En dat was een Asus T2P4 mobo.

Verliest je mobo de info over je HD na elke herstart?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2004 10:21 ]

• CAP-Team

CAP-Team

Topicstarter
Nee, ik heb een paar weken terug de BIOS weer ingesteld, tijd en datum enzo, en dat onthoudt ie prima..

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:01

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Kijk eens in je bios of je wel de goeie hdd ingesteld hebt :) het kan zijn dat je bijv. type 45 hebt staan (standaard) maar dat de schijf een ander typevermelding heeft :)

Wat je ook kan proberen is een andere ide kabel en/of een ander ide-slot (als je oude mobo dat al ondersteunt) het klinkt namelijk alsof ie je hdd helemaal niet kan vinden :)

Probeer in je bios (wat voor bios heb je?) een auto-detectie van je hdd (de late 386's ondersteunen dat net aan geloof ik :) )

Een andere optie : een nieuw 386 mobo (heb er 4 liggen voor je :P )

Wabbawabbawabbawabba

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:33
Als TS opstart met een boot-flop, kan hij gewoon aan ze'n C:, dus het is puur een boot-probleem. ;)

• CAP-Team

CAP-Team

Topicstarter
't gaat om een AMI bios, ondersteunt geen hdd detectie, en hij staat ingesteld op type 47 (handmatige instellingen)

andere IDE aansluiting kan ook niet want er zit maar 1 connector aan de IDE kabel.
Mobo lijkt ook prima in orde, hdd wordt wel gezien als je van floppy boot..

:?

Hij wil overigens ook niet van een andere harddisk booten, we gaan nu ff kijken of een andere IDE kabel helpt.
Anders lijkt het me een BIOS instelling die niet goed staat..

[ Voor 25% gewijzigd door CAP-Team op 28-09-2004 11:30 ]

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

CAP-Team schreef op 28 september 2004 @ 11:21:
't gaat om een AMI bios, ondersteunt geen hdd detectie, en hij staat ingesteld op type 47 (handmatige instellingen)

andere IDE aansluiting kan ook niet want er zit maar 1 connector aan de IDE kabel.
Mobo lijkt ook prima in orde, hdd wordt wel gezien als je van floppy boot..

:?

Hij wil overigens ook niet van een andere harddisk booten, we gaan nu ff kijken of een andere IDE kabel helpt.
Anders lijkt het me een BIOS instelling die niet goed staat..
Reset eens je gehele bios naar standaard instellingen (batt. eruit, starten, uitzetten, batt. erin)

Hoezo wil je eigenlijk die 386 laten runnen?

Wabbawabbawabbawabba

• CAP-Team

CAP-Team

Topicstarter
Er draait vrij specifieke software op (onder DOS) en die moet een 25 polige COM-2 aansluiting hebben.

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Hmm, je kan natuurlijk de controller zelf halen bij een computerzaak, de hdd mounten in een andere pc en dan in dosbox dat programma draaien :?

Wat je ook kan proberen........

Is je bios unmountable? of mounted aan je mobo? want anders ruk je hem er gewoon uit en prop je hem er opnieuw in :) dat moet ook werken :)

Iets anders (wat mij ook gewoon een keer gelukt is met een 40 !!!! mb hdd) is de hdd jumperloos op je mobo aansluiten en dan booten..... (het programma is wel inleesbaar als je je pc opstart met bootable floppy?)

Wabbawabbawabbawabba

• CAP-Team

CAP-Team

Topicstarter
Vanmorgen nog de IDE kabel vervangen, hielp niet, gisteren de BIOS gereset (standaard waarden ingeladen).. hielp ook niet.. 'k heb dit nog niet eerder meegemaakt.. schijf doet 't prima maar opstarten ho maar :{

'k zit nu toch zo langzamerhand het mobo of de I/O kaart te verdenken..

Pagina: 1