Toon posts:

glFTPD en FAT/FAT32

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een ftp server aan het opzetten met glftpd maar ik vroeg mij af of het heel veel uit maakt als ik daar voor een fat32 drive gerbuik, want ik heb eeen dual boot met windows 2003 server draaien op die computer, en ik wil er ook bij kunnen vanuit windows als ik linux op de een of andere manier in de soep laat lopen (dit gebeurd helaas nog wel eens :P)

Mijn vraag was nu heb ik veel minder opties met FAT32, ik heb al rond gevraagt en iedereen zegt FAT is voor windows gebruik gewoon een linux FS maar dat wil ik liever niet dusd vandaar dat ik het jullie vraag.

Bedankt

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:43
FAT ondersteunt geen rechtensysteem, dus dat is erg lastig als je een FTP-server draait. Ik vraag me af of het uberhaupt werkt, en als dat het geval is denk ik dat je bv. niet kunt voorkomen dat de ene user de files van de andere wist of overschrijft, dat soort dingen.

Het is echt een slecht idee dus om FAT32 te gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
maar heeft de ftp daemon zelf niet iets omdat tegen te houden want bij ser-v in windows kan je wel gewoon op fat permissies geven aan files en dirs, dus daarom vroeg ik mij af of dat in linux met glftpd hetzelfde was

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:43
Weet ik niet...probeer het uit en je weet het, zou ik zeggen.

• Ajunne
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Ajunne

Uitje

glFTPd werkt met de permissies van het filesystem. Aangezien FAT die niet heeft zal dat gedeelte niet werken. Als je zegt dat Serv-U wel permissies heeft op een FAT dan zullen die wel in een aparte file ofzo worden opglesagen.

Hoe dan ook, ik weet niet precies of het nu wel of niet werkt, maar als je je FAT mount met een bepaalde uid, guid en je de partitie als full access voor de group zet (kan allemaal in /etc/fstab), en je geeft de users van glFTPd de juiste groep mee dan zou het wel allemaal moeten lukken.

Nadeel is natuurlijk dat de users van een bepaalde groep kunnen rommelen in de files van een ander in dezelfde groep. Je bent gewoon het beste af met een standaard ext3 of ReiserFS partitie.

Nog iets, de beste manier om ervoor te zorgen dat je linux niet om zeep helpt is te werken met extra partities. Met glFTPd is dat zelfs bijna nodig. De parititie die de ftp data bevat mount je als /glftpd/site, als je linux setup dan om zeep is heb je tenminste je data aan de kant.

Verwijderd

Topicstarter
Jep dat is ook de bedoeling dat ik de data op een aparte disk zet maar ja als linux dan niet meer werkt zou ik eerst moeten reinstallen voor dat ik er weer bij zou kunnen en daarom dacht ik als ik de data drive als FAT laat dan kan ik er nog met mijn windows systeem bij via dual boot of ff de hd er bij prikken in mijn windows WS

• Ajunne
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Ajunne

Uitje

Als je linux niet meer werkt gooi je de disk gewoon in de windows bak, start je Knoppix ofzo en gooi je de data over. Of je installeert linux opnieuw. Zo moeilijk is dat toch niet.

Verwijderd

Topicstarter
tja daar heb je weer gelijk ik dan ga ik wel gewoon met een Linux FS aan de gang
Pagina: 1