Toon posts:

[VB] VB Maakt rekenfout met AND operatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:43 ]

• klinz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 09:01

klinz

weet van NIETS

De oorzaak van dit probleem ligt in het feit dat VB blijkbaar probeert om de waarden in een ander datatype te passen. &ff00 past immers ook in een shortint.

Je kunt dit oplossen door de waarden te 'casten' met een & erachter.

&H112233& and &H00FF00&

Dit levert wel de juiste waarde op.

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 07:04
Jaja, en omdat &HFF00 negatief is wordt er later weer &HFFFF00 van gemaakt. Vind ik toch wel een bug van vb.

edit: hmm, extra nullen hebben nooit betekenis voor een getal. Ik vraag me af hoe andere losse/niet getypeerde talen dit op lossen.

[ Voor 40% gewijzigd door Sjaaky op 27-09-2004 22:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:43 ]

• klinz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 09:01

klinz

weet van NIETS

Heb je de methode met de ampersand geprobeerd?

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
klinz schreef op 27 september 2004 @ 22:50:
De oorzaak van dit probleem ligt in het feit dat VB blijkbaar probeert om de waarden in een ander datatype te passen. &ff00 past immers ook in een shortint.

Je kunt dit oplossen door de waarden te 'casten' met een & erachter.

&H112233& and &H00FF00&

Dit levert wel de juiste waarde op.
Even ter verificatie, ik heb dit net uitgeprobeerd en dit werkt inderdaad. Ik heb dit met VBA getest, waar het probleem van de TS ook optreedt.

Verwijderd

VB 6.0 cast constantes altijd zo klein mogelijk. Omdat integers als 2-complement gecodeerd zijn kunnen vervolgens de hoogste bits flippen. De officiele (MS) remedie is de constanten zelf te casten, zoals hierboven beschreven.

MS ziet dit niet als bug, zo klein mogelijk casten heet een "memory saving feature".

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 10:49:
MS ziet dit niet als bug, zo klein mogelijk casten heet een "memory saving feature".
Dit is dan ook geen bug, maar gewoon goed en duidelijk gedocumenteerd. Ik vind het niet eens zo raar. Verder vind ik het een goede gewoonte altijd alles expliciet te casten naar wat je wil hebben. Wen er maar vast aan, want iedere nieuwe generatie talen dwingt het steeds meer af :Y)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-04 19:23

MrSleeves

You'll thank me later.

RobIII schreef op 01 oktober 2004 @ 02:10:
[...]

Dit is dan ook geen bug, maar gewoon goed en duidelijk gedocumenteerd. Ik vind het niet eens zo raar. Verder vind ik het een goede gewoonte altijd alles expliciet te casten naar wat je wil hebben. Wen er maar vast aan, want iedere nieuwe generatie talen dwingt het steeds meer af :Y)
Ik heb het idee dat VB.NET anders automatisch juist zo groot mogelijk cast. In VB.NET werkt de vergelijking ook gewoon. Volgens mij wordt er standaard Long, Double, etc. gekozen.

"It's not a bug; it's a feature" is een bekende uitspraak onder programmeurs. Volgens mij heeft Microsoft VB-programmeur dat ooit eens geroepen tegen z'n baas; en is dat vervolgens ook naar de klant doorgespeeld :Y)

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Verwijderd

Topicstarter
.

• PrinsEdje80
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-01 15:26

PrinsEdje80

Holographic, not grated...

Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 12:55:
Wat mij betreft 100% een vette bug!
Niet dat ik VB of iets dergelijks ken, maar wel C/C++, SuperMongo (plotting package) en IDL. Vooral in de laatste is het extreem belangrijk hoe je je getal (lees: constante) definieert. Als ik daar bijvoorbeeld doe:
code:
1
2
3
a=1.5
b=1.5d
c=a+b

dan is a een float (sorry, IDL heeft geen type declaraties... en dus is het zelfs nog belangrijker dat je goed boekhoudt wat welk type is), b een double en c als het goed is ook een double.
Ik ben het dan ook zeker met bloog eens, dat dit een feature is (besparen van geheugen) en geen bug.

In andere woorden:
Goed boekhouden!

Used to be Down Under... Foto gallery

Verwijderd

Topicstarter
.

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-05 16:18
Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 12:55:
Met het '&' teken er achter werkt het inderdaad. Maar met CLng() werkt het niet. Daarmee zou het toch ook moeten werken?
Wat mij betreft 100% een vette bug!
Nee, CLng zet het getal om in two's complement, iets wat jij hier niet wil, jij wil puur het bitmask dat je geeft.

Bekijk de decimale waarde maar es van CLng( <Bitmask> ) en <Bitmask>&, dat verschilt gewoon van elkaar.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Pagina: 1