Toon posts:

[Gentoo] xorg OF xfree86

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen, ik heb net gezocht naar mijn vraag in de search maar niet echt een antwoord gevonden.
Ik heb een systeem met een amd athlon xp 2600+, en een ATI 9600 se videokaart.
Nu is er op de site van ati de mogelijkheid om voor linux drivers te downloaden.
Maar nu staat er bij dat deze voor de xfree86 zijn.
Een vriend van mij zei dat er voor xfree86 geen ondersteuning meer is (of ze gaan er niet meer mee verder)
Is dat waar? , en kan ik deze drivers dan ook gewoon voor de xorg gebruiken?
Hopelijk weten jullie een antwoord op mijn vraag.
Thx alvast

Verwijderd

Xorg 6.7 is een fork van XFree. Wat dat precies inhoud weet ik niet maar je kunt gewoon de ati-drivers gebruiken. Geen enkel probleem.
code:
1
emerge ati-drivers

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:53
waar het op neerkomt is dat xorg een afsplitsing is van de originele xfree86-developers. Ze waren het niet eens met het beleid en besloten dat ze het beter konden. Resultaat is xorg. In hoeverre de code volledig opgeschoond is weet ik niet (volgens mij niet) maar voor allebei valt wat te zeggen welke je moet pakken. Ik geloof dat de meeste distro's tegenwoordig xorg eigenlijk wel standaard installeren.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

xorg wil je hebben, xfree wordt binnenkort door niemand meer ondersteund.

xfree drivers werken nog gewoon voor xorg, het is namelijk voor 98% ofzo dezelfde code nog.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:31
ik heb, met een nvidia kaart btw, laatst xfree vervangen en ik merk _geen_ echte verschillen. TV-out werkt gewoon en ik heb niks hoeven veranderen tov de oude configuratie. (werd deels automagisch gedaan, font paths enzo).

Kijk eens op http://forums.gentoo.org/ , daar kan je vast wel wat vinden over ATI en xorg

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:25
Gentoo heeft xfree op bijna alle archs al lang een breed gedepricate.

Gebruik Xorg.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:13

FCA

Maar gebruik wel xorg 6.7.0 en niet 6.8.x als je gebruik wil maken van 3D acceleratie voor ATi kaarten, er zijn nog wat incompatabilities voor xorg 6.8.x.

Verandert z'n sig te weinig.

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt allemaal.
Ik heb xorg al geemergd, nu gnome nog ;)

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:22

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Verwijderd schreef op 27 september 2004 @ 21:57:
Xorg 6.7 is een fork van XFree.
Tis ook nog 'ns niet waar ook. Tis een grote mythe die ooit 'ns gestart is toen x.org besloot officiele xaa-compatible releases te maken, omdat XFree86 van licentie veranderde. X.org bestaat al langer dan XFree86. XFree86 was een fork van x.org om mee te beginnen. Ze hebben alleen altijd heel veel code gedeeld met elkaar. Kun jij niets aan doen hoor, tis een veel gemaakte fout. ;)
Wat dat precies inhoud weet ik niet maar je kunt gewoon de ati-drivers gebruiken.
Dat komt omdat x.org en xfree86 beide van XAA gebruik maken. Een driver-model voor x-servers. :)

[ Voor 6% gewijzigd door mOrPhie op 28-09-2004 09:58 ]

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Pagina: 1