1e zelfbouw sub project

Pagina: 1
Acties:
  • 289 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• weetikveel!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-07 09:35
hallo,
ik ben al een poosje op zoek naar een goede sub.
een die ik kant en klaar kan kopen of zelfbouw.
ik wil het toch maar op zelfbouw houden omdat mijn buged nogal laag is.
en met wat gedoe en geluk krijg je een betere sub voor minder geld als in de shop.

dus ik ben maar eens op zoek gegaan naar een goede driver.
toen kwam ik op de infinity uit, wel de kappa 100.3se en de ref1230w.
(is infinity wel een goede keuze voor ht?)
wat geklooit met winisd, en de ref1230 kwam er in een 90L basreflex box op 24 hz getuned mooi uit.
de kappa had hier en daar wat pieken.
wat ik uiteindelijk wil bereiken (zoals meerderen), een diepe volle bas 8) .

rede van deze topic: omdat ik niet echt met een dikke tiet geld rondloop wil ik toch wel een beetje hulp en zekerheid met het bouwen van de sub.
mijn buged voor een driver is 150 euro.

weetikveel!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Ik denk dat je met 150€ wel een Shiva kan halen, je moet dan wel even op koopjesjacht :) .

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

je geeft alleen budget voor de driver, maar als je de sub aktief wilt maken zul je ook wat geld uit moet geven voor een versterker. Voor de rest heb ik zelf laatst ook voor het eerst een subje gebouwd, gewoon goedkope conrad spullen, maar hij klinkt erg lekker. Gewoon zorgen dat je dik genoeg mdf gebruikt en goede lijm.

• You Go
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-07 09:48
Klinkt zo'n dure woofer nou echt beter dan een veel goedkopere visaton woofer, bijv de W200S, T200, enz?

homo sapiens non urinato in venti adversi

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

You Go schreef op 27 september 2004 @ 22:24:
Klinkt zo'n dure woofer nou echt beter dan een veel goedkopere visaton woofer, bijv de W200S, T200, enz?
Bij lage SPL's en een goede kast merk je niet zoveel verschil. Ik heb eens ooit een sub gebouwd op basis van 2 Visaton T200's.
Deze staat bij een vriend van me en die klinkt heel erg netjes, zeker gezien de kosten. Het is pas bij hoge SPL niveaus dat de woofers zich onderling echt gaan onderscheiden. En om de opmerking voor te zijn, diepgang hoeft echt geen issue te zijn bij budgetwoofers :)

kan de plannen nog wel eens online zetten, heb je een XXL amp, en 2 visaton t200's nodig. Max SPL @ 20Hz = 98dB @ 80Hz = 106dB
dat alles voor zo'n 150,-.

[ Voor 14% gewijzigd door Arjan op 27-09-2004 22:39 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:21

voodooless

Sound is no voodoo!

En het budget voor de amp? Voor 150 euro kun je idd een shiva kopen? Voor de amp moet je denk ik op zijn minst nog een keer zoveel neertellen, tenzei je voor de XXL amp gaat ;)

Beeld je ook ff het aantal liters uit in echte maten HxBxD! Je zult denk ik al snel schrikken hoe groot het wordt :X

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-07 13:27
In de laatste hobbyhifi staat een leuke sub met nieuwe mivoc driver (van 125 euro).

Maar zoals boven vermeldt: Da's zonder versterker. In geze hobbyhifi geven ze aan dat de sub 370 tot 750 euro kan kosten, afhankelijk van de gekozen (thomessen) versterker.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Versterker kun je ook zelf maken voor een tientje, exclusief voeding.
Op www.supermoduul.nl staat een kitje voor een 100 Watt rms versterker en ja, die kan ook daadwerkelijk 100 watt rms leveren (afhankelijk van de voeding).

Een trafo, brugcel en elco's sloop je maar uit een oude versterker ofzo :P

Afhankelijk van waar je em op aansluit heb je ook nog een actief lowpass filter nodig, in winISD zit daar een calculator voor.

Zo spaar je mooi wel even 140 euro uit :)

[ Voor 5% gewijzigd door bobo1on1 op 28-09-2004 01:04 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Raymond schreef op 27 september 2004 @ 22:56:
In de laatste hobbyhifi staat een leuke sub met nieuwe mivoc driver (van 125 euro).

Maar zoals boven vermeldt: Da's zonder versterker. In geze hobbyhifi geven ze aan dat de sub 370 tot 750 euro kan kosten, afhankelijk van de gekozen (thomessen) versterker.
Jup die nieuwe (witte) mivoc 30cm is erg goed voor het geld. Modern ding met stevige korf en goede specs.

• weetikveel!
ik wil de sub eerst passief maken.
later maak ik hem wel acktief.
ik denk met een conrad versterker :)

weetikveel!

• weetikveel!
elke kant word zo'n 50 bij 50 cm

weetikveel!

• weetikveel!
ik heb gelezen dat veel mensen silecone kit gebruiken als lijm maar dat is toch vrij flexibel?
dan kun je toch beter een harde lijm gebruiken

weetikveel!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Gebruik aub de edit knop:

Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif

Verder zou ik je niet aanraden om de sub passief te gebruiken zonder filter. En als je een filter wil maken, dan moet je toch zeker voor 2e orde gaan, lieft hogere orden, en dat is ook geen goedkoop grapje (nog altijd wel goedkoper dan een amp), en de oplossing is verre van ideaal. Ik zou dan gewoon nog ff doorsparen voor de conrad amp, of de DT-150 voor ongeveer hetzelfde geld.

• weetikveel!
ik heb hier en daar gelezen dat een de shiva nogal een flut surround heeft.
is dit waar?
nou de dt150 is wel ff 50eurie duurder +verzendkosten

[ Voor 24% gewijzigd door weetikveel! op 28-09-2004 16:22 ]

weetikveel!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

weetikveel! schreef op 28 september 2004 @ 16:20:
ik heb hier en daar gelezen dat een de shiva nogal een flut surround heeft.
is dit waar?
nou de dt150 is wel ff 50eurie duurder +verzendkosten
Flut surround :? Nouja, als je bedoelt dat ie van rubber is en dus potentieel zou kunnen wegrotten heb je gelijk... De white paper verzekert echter dat dat niet zal gebeuren... Ik zou me er in ieder geval niet al te grote zorgen over maken.

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Nee, hij is dus niet van rubber, maar van foam. Adire heeft echter goede redenen om dat te doen en het is sowieso maar de vraag of je dat ding 10 jaar gaat houden (waarschijnlijk niet).

Dit komt uit de whitepaper:
Additionally, thin and loose surrounds, both foam and rubber, can experience "suck back" at high SPLs when the negative pressure (relative to ambient outside pressure) inside the box literally pulls the surround
backwards, flipping it inside out and quickly destroying it. To avoid this effect, the surround must be made thick. However, synthetic and rubber surrounds of sufficient thickness to avoid this problem would have added dramatically to the stiffness of the suspension, resulting in a much higher Fs. The foam material used on the Shiva surround allows for sufficient thickness to avoid suckback, but without the negative effects of a much stiffer suspension.
Some people may be concerned about the reliability/longevity of the foam surround. The foam surround used in Shiva is fully UV resistant, and should exhibit a lifespan of considerably longer than 10 years.

[ Voor 76% gewijzigd door zimbab op 28-09-2004 16:39 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

owja :P Ik wist in ieder geval dat er wat in de white paper over stond :)

Verwijderd

Foam is tegenwoordig wel beter geworden, maar rot idd weg. De kast kan je gewoon lijmen met witte houtlijm en eventuele naden afdichten met silicone kit.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2004 17:12 ]

• weetikveel!
heeft iemand nog een aanrader waar ik de basreflex pijp moet plaatsen??

weetikveel!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Het liefst voor, achter maakt het geheel meer plaatsinggevoelig.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

ik heb zelf de montage kit gebruikt van bison die ik goedkoop heb gekocht bij de blokker, dicht meteen af en is ook elastisch maar merk ik niks van. Kon de box aan 1 plank gewoon optillen zonder dat de boel los vloog dus is sterk zat.
Heb wel nog voor zekerheid aan de binnenkant de naden met plamuur dicht gestopt en zitten nog schroeven in (die eigenlijk niet meer nodig zijn).
Idd de bassreflex aan de voorkant, kun je de box tenminste nog dicht bij de muur neerzetten.
Het was ook mijn eerste sub dus gewoon wat geklooid in WinIsd en mdf planken laten zagen ongeveer op maat. Hij heeft wel een mooiere bass gekregen dan mijn Mivoc subwoofer, en dat terwijl ik zelf dacht dat het niks zou worden.

Verwijderd

weetikveel! schreef op 28 september 2004 @ 16:09:
ik heb gelezen dat veel mensen silecone kit gebruiken als lijm maar dat is toch vrij flexibel?
dan kun je toch beter een harde lijm gebruiken
Ik gebruik houtlijm en schroeven. Daarnaast siliconenkit om de naden aan de binnenkant te dichten.

Gebruik als lijm houtlijm, enz..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 00:34:
ik heb zelf de montage kit gebruikt van bison die ik goedkoop heb gekocht bij de blokker, dicht meteen af en is ook elastisch maar merk ik niks van. Kon de box aan 1 plank gewoon optillen zonder dat de boel los vloog dus is sterk zat.
Heb wel nog voor zekerheid aan de binnenkant de naden met plamuur dicht gestopt en zitten nog schroeven in (die eigenlijk niet meer nodig zijn).
Idd de bassreflex aan de voorkant, kun je de box tenminste nog dicht bij de muur neerzetten.
Het was ook mijn eerste sub dus gewoon wat geklooid in WinIsd en mdf planken laten zagen ongeveer op maat. Hij heeft wel een mooiere bass gekregen dan mijn Mivoc subwoofer, en dat terwijl ik zelf dacht dat het niks zou worden.
Je kan met een poort aan de voorkant het geheel dichter tegen de muur zetten, echter nog steeds is het verstandig om wat afstand te bewaren. Tenzij je de extra boost meegenomen hebt in het ontwerp.

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Het tegen de wand of in de hoek plaatsen levert een gain op voor het gehele frequentiespectrum van de sub dus er is absoluut geen reden om het niet te doen, je kunt met minder conusuitslag evenveel SPL halen (of gewoon meer SPL met je sub). Ik zet mijn subs ook altijd in de hoeken van een vertrek.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

m.m schreef op 29 september 2004 @ 13:18:
Het tegen de wand of in de hoek plaatsen levert een gain op voor het gehele frequentiespectrum van de sub dus er is absoluut geen reden om het niet te doen, je kunt met minder conusuitslag evenveel SPL halen (of gewoon meer SPL met je sub). Ik zet mijn subs ook altijd in de hoeken van een vertrek.
De roomgain curve is niet lineair zoals jij suggereert. De lagere frequenties worden veel meer versterkt.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 14:03:
De roomgain curve is niet lineair zoals jij suggereert. De lagere frequenties worden veel meer versterkt.
Ach, en daarnaast is de bassbeleving overal in de ruimte weer anders, je kunt er toch weinig van opaan. Proberen is dan gewoon het beste!

• weetikveel!
en hoeveel ruimte moet er tussen de achterkant van de sub en het einde van br pijp zitten?
en hoe kan ik heb het beste opvullen?, fiber, noppenschuim.
(ik heb al heel veel meningen over het opvullen gelezen maar uiteidelijk was het niet duidelijk wat ik nou het beste kon doen |:( )
en dan zou ik dus ook het aantal liter aan opvulling en de matrix(zo heet dat toch?)
bij de kist inhoud moeten oprekenen?

weetikveel!

Verwijderd

weetikveel! schreef op 29 september 2004 @ 16:05:
en hoeveel ruimte moet er tussen de achterkant van de sub en het einde van br pijp zitten?
Ik lees in "Luidsprekerkasten ontwerpen" dat dit minimaal 7,5 cm moet zijn.
en hoe kan ik heb het beste opvullen?, fiber, noppenschuim.
(ik heb al heel veel meningen over het opvullen gelezen maar uiteidelijk was het niet duidelijk wat ik nou het beste kon doen |:( )
en dan zou ik dus ook het aantal liter aan opvulling en de matrix(zo heet dat toch?)
bij de kist inhoud moeten oprekenen?
Het volume van de matrix moet je sowieso van het totale volume aftrekken en daarmee rekening houden met de binnenmaten van je kast.
Het opvullen vergroot de inhoud die de driver "ziet". Dit is een beetje afhankelijk van de gebruikte vulling en driver maar meestal rond de 20%. Bij bassreflex moet je hier dus zeker rekening mee houden!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2004 17:46 . Reden: aanvulling ]

• MM
  • Niet online

MM

Juist bij BR moet je voorzichtig zijn met de hoeveelheid vulling waardoor je maximaal 10% wint...

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Misschien is de 10% schatting van m.m een betere. De 20% waar ik over sprak geldt voor gesloten behuizingen. Desalnietemin moet je hiermee rekening houden in je ontwerp.
Met een beetje mazzel kan je de volume-toenamevan de vulling en de volume-afname van de matrix tegen elkaar wegstrepen. Dit is natuurlijk afhankelijk van de totale inhoud, de grote van de matrix en de mate van vulling (en materiaal).

• weetikveel!
ik had gelezen dat je bij de sub aan de achterkant noppenschuim moet doen.
is dat voldoende?
(en natuurlijk fiber erbij)

weetikveel!

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 07:14
Bij een sub moet je een stabiele behuizing hebben. Dat bereik je met dikke wanden (Zeg vanaf 22 mm) en bracing (18 a 22 mm connecties tussen wanden van je sub). Noppenschuim gebruik je om middentonen te dempen, met het 2de of 4de orde filter van een subamp heb je daar geen behoefte aan. Fiberfil of aanverwante (wol)produkten gebruik je voor demping van middentonen en (virutele) volumevergroting. Voor een gesloten sub kan je fiberfil gebruiken. Voor een BR is in principe geen van beiden nodig.

Zin.

• weetikveel!
ik heb de sub (de ref1230) vandaag besteld :)
kan de sub aankomende zaterdag afhalen :D

[ Voor 8% gewijzigd door weetikveel! op 03-10-2004 10:58 ]

weetikveel!

Verwijderd

hey mensen, wat ik me afvraag he. Waar hebben jullie je kennis over subwoofers weggehaald?
Ik wil namelijk een profiel werkstuk maken betreffende subwoofers. Eerst een theorie gedeelte, en dan een praktijk gedeelte waarin ik mijn eigen sub ga maken. Misschien heeft iemand wat handige links om me op weg te helpen?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 00:08:
hey mensen, wat ik me afvraag he. Waar hebben jullie je kennis over subwoofers weggehaald?
Ik wil namelijk een profiel werkstuk maken betreffende subwoofers. Eerst een theorie gedeelte, en dan een praktijk gedeelte waarin ik mijn eigen sub ga maken. Misschien heeft iemand wat handige links om me op weg te helpen?
Internet ;)

Goede start: http://www.diysubwoofers.org/

Verder zou ik je aanraden om flink wat te extermenteren met winISDpro (of een andere simulatieprog), en ook niet alleen te krijken naar de curve, maar ook naar de andere grafiekjes. Probeer de samenhangen te vinden, en bekijk ook ff hoe de T/S parameters tot stand komen.

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 05-10-2004 00:13 ]

• weetikveel!
ik weet niet of jullie dit al wisten maar de conrad sub module lijkt heel veel op een Dayton 300-794/300-743.

http://www.d-web.com/dbrown/db10tit/db10tit.htm

http://www1.nl.conrad.com...L&p_init_ipc=X&~cookies=1

weetikveel!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Ja....en er zijn geloof ik nog wat designs gebaseerd op de conrad-module, zoals de AVA250 van Adire.

[ Voor 18% gewijzigd door zimbab op 06-10-2004 21:50 ]

• weetikveel!
heb de sub binnen!!!
hij is nog mooier dan op de foto :*)

ben vandaag meteen naar mdf gaan kijken.
maar wat voor een dikte kan ik het beste gebruiken?
22mm of 30mm(22mm+8mm)of 36mm(2x18mm).
alle vlakken van de sub kist zijn 50 bij 50 cm.

en als de sub uiteinelijk af zou zijn, wil ik er toch een beetje van kunnen genieten tot ik genoeg geld heb voor de sub module.
zijn er een paar alternatieven voor een sub module?
misschien kan ik een oude versterker aansluiten op de sub out van de versterker?
en zo ja,waar moet ik hem dan op zetten(aux,phono,tape)?

[ Voor 40% gewijzigd door weetikveel! op 09-10-2004 22:19 ]

weetikveel!

Verwijderd

Hoe dikker hoe beter :9

En je kan idd wel een gewone versterker gebruiken (op aux, tape of cd zetten) maar ik betwijfwel dat het net zo goed gaat klinken als een échte sub amp.. (vanwege het feit dat een gewone amp álle frequenties doorlaat en de sub-outs van receivers vaak iets te wensen over laten :( )

• Barry|IA
22mm is zat! Zelfs 18mm voldoet al met de nodige bracing. Je kan inderdaad een versterker gebruiken als (tijdelijke) subamp. Je mag zelf de ingangskeuze kiezen, zolang deze maar niet 'phono' is.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• weetikveel!
ja die phono had ik eerder uitgebrobeert :( B) .
eerst een hoop geflapper gevolgt door een klap en toen was het stil |:(

weetikveel!

• weetikveel!
ik ga morgen eindelijk beginnen met de bouw van de box.
ik heb de woofer al een beetje ingespeeld(heb de sub al behoorlijk kunnen voelen tijdens films >:) )

vraagje:
is het verstandig om met lijm EN schroeven te werken?

weetikveel!

Verwijderd

weetikveel! schreef op 27 oktober 2004 @ 22:13:
ik ga morgen eindelijk beginnen met de bouw van de box.
ik heb de woofer al een beetje ingespeeld(heb de sub al behoorlijk kunnen voelen tijdens films >:) )

vraagje:
is het verstandig om met lijm EN schroeven te werken?
Houtlijm voldoet prima :)
Met schroeven heb je weer shit met de afwerking ervan (meestal op langere termijn pas =>barstjes :( ), en houtlijm is echt heel sterk hoor :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Nee, gewoon alleen lijmen en goed klemmen. Dat is meer dan stevig genoeg. Schroeven zijn alleen maar heel erg lastig weg te werken bij de afwerking.

• weetikveel!
ff ander vraagje. :>

kent iemand nog een programma waarmee je goed zuilspeakers kunt ontwerpen?
(winisd bij subwoofers dus)
(een oom van mij wil hier mee beginnen en ik wil hem graag helpen :) )

weetikveel!

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07 20:46

ZiegoM

Yammie R1

klein semi-offtopic vraagje:

zijn die XXL subwoofer amps nog ergens te bestellen (via post) of zijn deze helemaal verdwenen?

\_Specs_/

• MM
  • Niet online

MM

Ik heb er nog wel ééntje liggen maar die gebruik ik zelf nog :P Je zou barry even kunnen vragen die heeft/had contact met die winkel.

• weetikveel!
Hij is af!!!
op het begin een beetje boomy maar ik heb hem met wat glasfiber opgevuld wat ervoor zorgde dat hij een stuk beter en lager klonk.
hij geeft zwaar vol geluid en dus een geweldige aanvulling aan m'n set.
ik heb hem nu aan een oude versterker hangen en daar doet hij het best goed op.

Bedankt, alle mensen die m'n vragen hebben beantwoord.

weetikveel!

• simon
  • Laatst online: 20-07 15:47
Heb je ook pics? Ben benieuwd :)

|>

Verwijderd

You Go schreef op 27 september 2004 @ 22:24:
Ik heb ook een visaton W200S dat ding is echt om te huilen. Met die woofer kan je echt geen fatsoenlijk subwoofer maken. Neem dan de raveland axx1212 Kost trouwens ook maar 75 euro :)

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-06 12:53
Afbeeldingslocatie: http://img5.imgspot.com/u/04/296/07/0000716Small.jpg
komt idd erg goed geluid uit, moet alleen de elektronica nog regelen...

• simon
  • Laatst online: 20-07 15:47
Dat ziet er monsterlijk groot uit, hoeveel inch is die woofer/ hoeveel heeft 't je gekost? :o

[ Voor 6% gewijzigd door simon op 07-11-2004 17:52 ]

|>

Verwijderd

Haha dat lijkt me een AXX1212 met een custom gespoten stofkap ter verhulling van het merk :) Ik ben benieuwd naar het geluid van zo'n beestje.

• Barry|IA
Ik ook. Lijkt me een sub met een dikke xmax :9 .

• JT

JT

VETAK y0

Barry|IA schreef op 08 november 2004 @ 13:00:
Ik ook. Lijkt me een sub met een dikke xmax :9 .
9mm.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

JT onze Xmax scout

• JT

JT

VETAK y0

Xmax + Sd = max verplaatsing = SPL = belangrijk :P

Ecodan warmtepomp

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

JT schreef op 08 november 2004 @ 14:53:
Xmax + Sd = max verplaatsing = SPL = belangrijk :P
Je vergeet de gevoeligheid, want daar begint alles ;)

• JT

JT

VETAK y0

deepspace schreef op 08 november 2004 @ 15:00:
[...]

Je vergeet de gevoeligheid, want daar begint alles ;)
Gevoeligheid is relatief, als dat ding genoeg vermogen kan hebben dan maakt gevoeligheid niet meer zoveel uit :P Sd + xmax = max absolute SPL :P

Ecodan warmtepomp

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

JT schreef op 08 november 2004 @ 15:25:
[...]

Gevoeligheid is relatief, als dat ding genoeg vermogen kan hebben dan maakt gevoeligheid niet meer zoveel uit :P Sd + xmax = max absolute SPL :P
Nope, als je eerder aan je xmax komt, dan dat er vermogen in kan, dan is gevoeligheid zeker wel belangrijk.

• JT

JT

VETAK y0

deepspace schreef op 08 november 2004 @ 15:28:
[...]

Nope, als je eerder aan je xmax komt, dan dat er vermogen in kan, dan is gevoeligheid zeker wel belangrijk.
Nou ja, mechanische limieten had ik het over, snap het dan ook ;) De woofers die wij kopen daar doet het er niet toe omdat dat toch wel goed zit :P

Btw, wat jij zegt klopt ook niet: als je eerder aan je xmax komt dan dat dat ding aan vermogen kan hebben, dan heb je dus dik genoeg rendement :P

[ Voor 17% gewijzigd door JT op 08-11-2004 15:36 ]

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Ik wou ff reageren op het bericht van "BOBO1ON1" enkele pagina's terug...

Bruute site! ;)

maybe heel erg offtopic, marum aan wat voor een voeding denk je dan? voor een 100 watt rms versterker, die jij voorstelde? is er geen voeding op de site te vinden??

Bvd dank

Sorry voor offtopic ;)

En ojaaa SUPER LIJPE BOX!!!.... Moet er alleen nog een mooi basje uitkomen ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2004 15:39 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 08 november 2004 @ 15:39:
Ik wou ff reageren op het bericht van "BOBO1ON1" enkele pagina's terug...

Bruute site! ;)

maybe heel erg offtopic, marum aan wat voor een voeding denk je dan? voor een 100 watt rms versterker, die jij voorstelde? is er geen voeding op de site te vinden??
Voeding is idd niet meer dan een trafo, wat gelijkrichters en eventueel nog wat elko's ;) Daar heb je geen printje voor nodig. Ik betwijfel echter of die 100W amp wel echt wat is. Je moet er niet al teveel van verwachten imho. (prinjes voor een voeding hebben ze op die website btw ook)

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 08-11-2004 15:50 ]

Verwijderd

Dank je voor het snel reageren,

Wat mijn gedachtengang was, dat voeding heel nauwkeuring ging, aan vermogen.
omdat er anders storingen ofzow voor kunnen komen, ( uiteraard kan ik het mis hebben)... ff over die versterker. wat koste et ook 10 euri's ? ... is toch leuk een beetje prutsen, heb ook nog wel 2 100 watt subjes thuis liggen die aan een operatie toe zijn :P .. Kun je ook wel een topic van mij verwachten haha (duz niet)

• weetikveel!
hoe kun je hier een foto plaatsen??

ik wil graag het eindresultaat laten zien |:(

weetikveel!

Verwijderd

weetikveel! schreef op 08 november 2004 @ 16:13:
hoe kun je hier een foto plaatsen??

ik wil graag het eindresultaat laten zien |:(
hier kan je er eentje uploaden, en dan kan je hier de volgende "code" neerzetten;

code:
1
[img]url van je plaatje[/img]

Wel ff zorgen dat als je deze methode gebruikt, je plaatjes niet te groot zijn :)

Verwijderd

Nog even over de gevoeligheid. De cijfers die opgegeven zijn slaan vaak op de gevoeligheid gemeten rond de 1 kHz. Daar een woofer flink bundeld bij die freq. (zeker grote jongens) denk, ik dat de gevoeligheid niet zo'n heel erg belangrijke factor is. Zeker niet bij sublaag ieg.

• Jag

Jag

deepspace schreef op 08 november 2004 @ 15:28:
[...]

Precies andersom :P. Als je eerder aan de "Pmax" komt dan de Xmax, dan is gevoeligheid belangrijk.

Gevoeligheid plus vermogen bepalen uitslag. Uitslag plus Sd bepalen SPL.

• weetikveel!
Afbeeldingslocatie: http://img91.exs.cx/img91/8985/Dsc1279.jpg

en hier is hij dan! >:)
(hij staat op een dubbelgevouwen matras tegen trillingen :+ )

Afbeeldingslocatie: http://img91.exs.cx/img91/2985/Dsc01275.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door weetikveel! op 08-11-2004 18:58 ]

weetikveel!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-07 13:27
Piccie no workie :'(

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:30
Jag schreef op 08 november 2004 @ 17:12:
[...]
Precies andersom :P. Als je eerder aan de "Pmax" komt dan de Xmax, dan is gevoeligheid belangrijk.

Gevoeligheid plus vermogen bepalen uitslag. Uitslag plus Sd bepalen SPL.
Gevoeligheid maal vermogen mits xmax bepaalt uitslag. Uitslag maal Sd bepaalt SPLmax.

• Jag

Jag

Jasper Janssen schreef op 09 november 2004 @ 01:19:
[...]

Gevoeligheid maal vermogen mits xmax bepaalt uitslag. Uitslag maal Sd bepaalt SPLmax.
Ik bedoel natuurlijk dat gevoeligheid en vermogen samen de uitslag bepalen, niet dat je ze moet optellen :).
En vermenigvuldigen van gevoeligheid en vermogen gaat ook een beetje lastig. En strikt genomen moet het ook rendement zijn en niet gevoeligheid, alhoewel dat bij subs dat weer niet uitmaakt dat verschil (aangezien ze omnidirectioneel zijn).

Maar goed, ik denk dat we het eens zijn.

Verwijderd

piccie wel workie :'(

mooie woofer maar ik vind de kast niet zo mooi

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
idd een verflaagje zou wonderen doen ;)
verder is ie wel mooi :)

• Dennisch
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-07 07:49
Hey weetikveel! Hoe speelt deze sub als HT?
Ik heb deze driver namelijk in mijn auto zitten (gesloten kist). Daar speelt ie zeer mooi (en vooral laag) maar hoe doet deze het in de woonkamer?
Ik ga namelijk mijn auto verkopen en blijft de woofer dus over (voor een leuk DIY projectje)

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

• weetikveel!
tuurlijk ga ik nog wat doen aan de 'look' van de kist(duhh, ding ziet er zo niet uit!)
er komt dus nog verflaag op(plamuren schuren enz, wel goed dus) of ik ga hem met ruw zwarte stof stofferen.
ik denk de laatste.

ik vind dat deze driver zeer geschikt is voor HT.
hij gaat diep en laag en kan erggg hard, hij klinkt ook niet boomy.(let wel op de opvulling van de kist)
en je hoeft al helemaal niet bang te zijn dat je hem opblaast.
ik weet alleen niet hoe hij het doet in een gesloten kist maar in een basreflex doet hij het geweldig.

weetikveel!

• Barry|IA
Niet dat gare stof erop :P . Dan lijkt het net zo'n Marquant autoboombox :X .

Maarja. als jij het mooi vindt...

• Dennisch
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-07 07:49
weetikveel! schreef op 09 november 2004 @ 17:42:
tuurlijk ga ik nog wat doen aan de 'look' van de kist(duhh, ding ziet er zo niet uit!)
er komt dus nog verflaag op(plamuren schuren enz, wel goed dus) of ik ga hem met ruw zwarte stof stofferen.
ik denk de laatste.

ik vind dat deze driver zeer geschikt is voor HT.
hij gaat diep en laag en kan erggg hard, hij klinkt ook niet boomy.(let wel op de opvulling van de kist)
en je hoeft al helemaal niet bang te zijn dat je hem opblaast.
ik weet alleen niet hoe hij het doet in een gesloten kist maar in een basreflex doet hij het geweldig.
Ik was zowiezo wel van plan om hem dan in een bassreflex behuizing te bouwen. en gelijk een amp versterker erbij. Ik hoor goeie dingen over de detonator DT 150. Ik ben ook zeker niet bang om hem op te blazen (dan moet je hem wel zo ongeloofelijk hard zetten. Hij kan een max van 1200 watt hebben en dat tegen de 300 Watt RMS.
WinISD geeft ook al zelf aan dat deze driver zich het beste gedraagd in een bassreflex behuizing

Maar alsnog laat dit projectje even op zich wachten (hij doet het immers nog prima in mijn vehicle ...

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

• JT

JT

VETAK y0

Barry|IA schreef op 09 november 2004 @ 17:45:
Niet dat gare stof erop :P . Dan lijkt het net zo'n Marquant autoboombox :X .

Maarja. als jij het mooi vindt...
U zei ?

Ecodan warmtepomp

• weetikveel!
ik denk dat jullie die grijze stof in gedachten hebben, maar ik bedoel echt pik zwart.

maar ik begin nu te twijfelen,misschien ga ik hem toch maar zwart glans spuiten.

weetikveel!

• Barry|IA
Nu maar hopen dat die woofer geen flinke uitslagen maakt, anders wordt 'ie lek gestoken :P.

Verwijderd

ik zou em zwart maken, die van mij is bijna af:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gjpdewit/Sub1.jpg

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 18:04:
[afbeelding]
MAN!!!! >:)
Wat een moord speaker :9~ echt mooi!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:31
Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 18:04:
[afbeelding]
Zou ik mogen vragen hou je hem zo strak heb gekregen :? , de verf en de kast zelf :)

Verwijderd

Wow ziet er goed uit met die MDS :D Die van mij moet ook nodig es onder handen genomen worden ;)

Nice work! _/-\o_

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Heeeeeeeeeel erg mooi kramerdeman! Ook de BR poort heb je perfect afgewerkt!

edit: zie net in het topic uit de post hieronder dat ik zelf met dat idee kwam :+

Maar hoe klinkt het nu?

[ Voor 43% gewijzigd door voodooless op 11-11-2004 20:37 ]

Verwijderd

bedankt voor alle lovende reacties! binnenkort zal ik nog wat meer foto's posten in mijn eigen draadje(wat is het toch moeilijk om hem goed op de foto te krijgen)
Galaxis schreef op 11 november 2004 @ 19:17:
[...]

Zou ik mogen vragen hou je hem zo strak heb gekregen :? , de verf en de kast zelf :)
gaten opvullen met mdfvuller, schuren, mdf grondverf, schuren, mdfgrondverf, schuren, zwarte motip verf en schuren (3x), blanke lak als afwerklaag (2x) :*) veeeeel werk dus
kijk voor meer info : [rml][ DIY] Actieve subwoofer met IT MDS-08[/rml]

• weetikveel!
ff heel ander vraagje.

ik speel m'n cd's op een dvd speler af(digitale uitgang, coax).
zou het beter zijn om voor cd's een cd speler te kopen voor betere kwaliteit?
en mijn buget is niet egt top: 150 euro

zo ja, kent iemand nog (goede) cd spelers rond dit buget?

weetikveel!

• Barry|IA
Het maakt pas uit waneer jij het verschil hoort. Voor €150,- kan je een knappe middeklasser kopen, denk aan Sony, Pioneer, Technics, Philips, JVC etc. Wil je kwalitatief tóch net een stapje hoger, koop dan een 2e-hands exemplaar. Merken als NAD, Denon, Marantz etc. komen dan al stukken dichterbij jouw budget :) .

• MM
  • Niet online

MM

2e hands exemplaren missen wel dingen als supersampling die nou juist weer die verbeterde geluidskwaliteit zouden moeten leveren.

• weetikveel!
heeft iemand nog een goed idee voor zelfbouw pootjes voor de sub???

wel pootjes die heeeeel goed trillingen obsorberen.

weetikveel!

• MM
  • Niet online

MM

Koop een matje van dat materiaal waar ze ook Wetsuits van maken en snij/knip daar kleine rondjes uit en gebruik die.

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:47
Pagina: 1