Norton SystemWorks - De moeite waard?

Pagina: 1
Acties:

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:33
Het wordt tijd mijn systeem weer eens opnieuw te installeren en dus ook om te kijken welke software niet mag ontbreken in die nieuwe installatie.

Ik gebruik al aardig lang Norton SystemWorks en tot nu toe installeer ik hem na een formateersessie iedere keer trouw. Ik begin nu echter te twijfelen of het pakket nog wel zo 'handig' is als het voor mij altijd geweest is. Norton SpeedDisk bijvoorbeeld gebruik ik al een tijd niet meer sinds ik Diskeeper ontdekt heb, en overbodige bestanden schoon ik op met Window Washer.

Ik draai nu nog wel elke week de One Button checkup waarbij in de Registry Scan en de Shortcut Scan altijd wel iets gevonden wordt wat ik dan netjes laat fixen. Maar zijn er voor die functies eigenlijk niet andere en wellicht betere alternatieven (zoals ik die ook in Window Washer en Diskeeper vond)? Norton Antivirus wil ik blijven gebruiken, maar die is ook los van de System Works te koop...

Mijn vraag in het kort is dus: wat vinden de Tweakers van NSW en welke alternatieven gebruiken ze?

omniscale.nl

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-08 18:58

The_Scarabial

MTB for life!

ik heb het ooit wel is gebruikt, maar gebruik het nooit meer, want er zijn betere tooltjes die hetzelfde kunnen, je noemt zelf al diskeeper en window washer, zijn beide zeer goed gebruik ze zelf ook. Daarnaast gebruik ik nog Reg supreme, om het register te cleanen, werkt naar mijn mening perfect.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08 10:39
Imho is norton systemworks een waardeloos product, voornamelijk door het feit dat het nogal een groot paket is die veel systeem resources in beslag neemt terwijl dat helemaal niet nodig is. Het is practisch hetzelfde als hun firewall, paranoie en met de enige taak de gebruiker (die weinig pc kennis heeft) zoveel mogelijk angst in te boezemen.

Defragmenteren kan je met een windows 2k/xp systeem het beste doen met de tools die er standaart bij zitten, imho werkt dat het beste, en het snelste.

Norton antivirus vind ik ook een waardeloos product, resources vrentend, traag, late support en een slechte herkenning van trojans etc (alhoewel dat sinds de nieuwe versies ietsjes verbeterd is).

Verder is Norton een van de weinig software pakketen waar gebruikers mee terugkomen omdat het simpelweg niet meer werkt :P. Support is volgens mij naar azie verhuist sinds een paar jaartjes, vandaar dat dat allemaal wat trager geworden is.

Maarja, ik ben wellicht een ander type gebruiker, ik installeer geen (wazige) programmas, en bij mij zul je met een adaware/spybot scan dus ook weinig tegenkomen (op wat verdwaalde cookies na). Ik draai wel een goede up-to-date kaspersky virusscanner (met realtimescanning op low, op normal is het vertragend, maar niet zo erg als norton :P). Verder is mijn windows altijd up to date, en let ik op wat ik doe :).

Overigens is dit mijn mening, er zullen vast wel mensen zijn die norton de hemel in prijzen.

• posttoast
Icey schreef op 27 september 2004 @ 21:46:
Imho is norton systemworks een waardeloos product, voornamelijk door het feit dat het nogal een groot paket is die veel systeem resources in beslag neemt terwijl dat helemaal niet nodig is. Het is practisch hetzelfde als hun firewall, paranoie en met de enige taak de gebruiker (die weinig pc kennis heeft) zoveel mogelijk angst in te boezemen.

Defragmenteren kan je met een windows 2k/xp systeem het beste doen met de tools die er standaart bij zitten, imho werkt dat het beste, en het snelste.

Norton antivirus vind ik ook een waardeloos product, resources vrentend, traag, late support en een slechte herkenning van trojans etc (alhoewel dat sinds de nieuwe versies ietsjes verbeterd is).

Verder is Norton een van de weinig software pakketen waar gebruikers mee terugkomen omdat het simpelweg niet meer werkt :P. Support is volgens mij naar azie verhuist sinds een paar jaartjes, vandaar dat dat allemaal wat trager geworden is.

Maarja, ik ben wellicht een ander type gebruiker, ik installeer geen (wazige) programmas, en bij mij zul je met een adaware/spybot scan dus ook weinig tegenkomen (op wat verdwaalde cookies na). Ik draai wel een goede up-to-date kaspersky virusscanner (met realtimescanning op low, op normal is het vertragend, maar niet zo erg als norton :P). Verder is mijn windows altijd up to date, en let ik op wat ik doe :).

Overigens is dit mijn mening, er zullen vast wel mensen zijn die norton de hemel in prijzen.
Op je opmerkingen over NAV ga ik even niet in, ik ben namelijk niet op zoek naar een andere virusscanner :P

Ik ben zelf ook een 'voorzichtige' gebruiker en heb dan eigenlijk nog maar zelden meegemaakt dat er hier virussen werden aangetroffen en spyware is al helemaal nooit voorbijgekomen. Echter bevat Norton Systemworks wel de eerder genoemde shortcut- en registry scan die wel elke keer problemen tegen komt (die dan ook netjes gefixed worden). Zijn dat 'onzin' problemen en hoeven die eigenlijk niet opgelost te worden? Of is er een ander pakket/pakketten waarmee ik dit beter kan doen?

omniscale.nl

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08 10:39
Open maar eens regedit en kijk eens met de hand wat norton vind, ik schat dat een hoop dingen linkjes zijn naar files (bijv wat je gedownload heb naar je bureaublad) en vervolgens verwijderd heeft.

Het kan gebeuren dat ze dan in je register blijven staan, maarja.. niet zo netjes ;).

Er zijn kleinere en diepgaandere tooltjes voor, maar ik heb ze in geen tijden meer gebruikt, dus kan je geen naam noemen. Vroeger had je zon scandinavisch gevalletje wat erg prettig werkte, en een tooltje van microsoft :).

• posttoast
Icey schreef op 27 september 2004 @ 22:26:
Open maar eens regedit en kijk eens met de hand wat norton vind, ik schat dat een hoop dingen linkjes zijn naar files (bijv wat je gedownload heb naar je bureaublad) en vervolgens verwijderd heeft.

Het kan gebeuren dat ze dan in je register blijven staan, maarja.. niet zo netjes ;).

Er zijn kleinere en diepgaandere tooltjes voor, maar ik heb ze in geen tijden meer gebruikt, dus kan je geen naam noemen. Vroeger had je zon scandinavisch gevalletje wat erg prettig werkte, en een tooltje van microsoft :).
Zijn er misschien andere Tweakers die goede registry-cleaner tooltjes gebruiken en die mij aan kunnen raden?

omniscale.nl

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Registry Mechanic

Van degenen die ik getest heb (regcleaner, registry optimizer, norton systemworks, system mechanic) vond deze de meeste rotzooi in het register.

[ Voor 85% gewijzigd door Ruzor op 28-09-2004 10:35 ]

[This is what you get when you mess with us]

• Vinnie84
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-08 12:33
@ Icey

Je hebt helemaal gelijk. Sinds Symantec daar de boel heeft overgekocht maken ze hun software zo dat het eigenlijk alleen maar mensen NOG MEER angst aanjaagt.

Dit geldt zowel voor Systemworks als voor Antivirus. Symantec doet altijd of er een hoop aan de hand is maar meestal is er niet zoveel loos. Ik vindt het ook echt bizar dat SW altijd wel wat vindt als je 1 x per week scant.

Dit is weer anders met de virusscanner die "vergeet" af en toe nog weleens een trojan of per ongeluk een update.

Over installatie/deinstallatie kan ik erg kort zijn: KLOTE.
KPN kan er een puntje aan zuigen (met adsl :P).

Mijn mening is dat er ZAT goede alternatieve zijn die boven mij ook zijn beschreven. Ik wou alleen nog even me gal spugen over dat $ymantec troep! :r

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:29

Arfman

Drome!

Norton SystemWorks installeren na een schone Windows install is IMHO hetzelfde als een emmer stront op je auto uitstorten nadat je hem in de was hebt gezet. Allemaal veel te veel resources vretende meuk, er zijn zat alternatieven die hetzelfde doen en gratis zijn, en die niet zoveel resources nodig hebben.
Hetzelfde geldt voor antivirus. Ik wou dat ik Kaspersky eerder had ontdekt, wat een verademing vergeleken met NAV 200x.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Vinnie84
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-08 12:33
@Arfman

Kaspersky _/-\o_

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Arfman schreef op 28 september 2004 @ 11:16:
Norton SystemWorks installeren na een schone Windows install is IMHO hetzelfde als een emmer stront op je auto uitstorten nadat je hem in de was hebt gezet.
:D _/-\o_

[This is what you get when you mess with us]

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Log, groot, over the top, teveel.

Virusscanner: neem dan gewoon Norton Antivirus los, of liever een minder zwaar pakket
Utilities: de defrag van XP of 2000 is in de meeste gevallen goed genoeg, de andere utilities stellen vrij weinig voor en er zijn gewoon betere freeware alternatieven

Beste onderdeel is Ghost uit de Pro versie.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• CAP-Team
  • Laatst online: 16:25

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik vind Windoctor wel een handig proggie, maar om die te kunnen draaien hoef je Norton Utilities niet op je computer geïnstalleerd te hebben :Y)

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-06 11:13

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Doe mij maar System Mechanic Professional Zitten ook alle functionaliteiten in die hier boven worden genoemd.

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Vinnie84 schreef op 28 september 2004 @ 10:45:
@ Icey

Je hebt helemaal gelijk. Sinds Symantec daar de boel heeft overgekocht maken ze hun software zo dat het eigenlijk alleen maar mensen NOG MEER angst aanjaagt.

Dit geldt zowel voor Systemworks als voor Antivirus. Symantec doet altijd of er een hoop aan de hand is maar meestal is er niet zoveel loos. Ik vindt het ook echt bizar dat SW altijd wel wat vindt als je 1 x per week scant.

Dit is weer anders met de virusscanner die "vergeet" af en toe nog weleens een trojan of per ongeluk een update.

Over installatie/deinstallatie kan ik erg kort zijn: KLOTE.
KPN kan er een puntje aan zuigen (met adsl :P).

Mijn mening is dat er ZAT goede alternatieve zijn die boven mij ook zijn beschreven. Ik wou alleen nog even me gal spugen over dat $ymantec troep! :r
hallo symantec heeft andere producten dan norton hoor

installeer jij maar is: Symantec Antivirus (Corporate edition) is 100x beter dan Norton Antivirus. En die symantec vreet veel minder resources en heeft een simpele gebruikersinterface. Heel wat beter dan die rottige virusscan van norton.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Proberen we de discussie nog wel een beetje onderbouwt te houden? Dus geen onbeargumenteerde flames naar niet nader te noemen softwareproducten? :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• posttoast
Ehm ja, en nogmaals: de discussie gaat ook niet over virusscanners maar puur over de functies in System Works die eventueel door andere pakketten overgenomen kunnen worden.

Zo hebben we al de alternatieven:

Norton SpeedDisk -> Diskeeper of defragmenter die met Windows meegeleverd wordt
One Button Checkup -> Window Washer / Registry Mechanic / System Mechanic Professional

Ik ben zelf al een tevreden gebruiker van Diskeeper en Window Washer. Registry Mechanic heb ik geprobeerd en het lijkt me een goed stukje software. System Mechanic Professional is, wat ik ervan gezien heb, net als NSW een totaalpakket maar komt op mij nogal 'groot' over (veel functies die ik niet gebruik, ook bijvoorbeeld een virusscanner).

omniscale.nl

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-06 11:13

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Dat hoef je niet mee te installeren (zoals ik bv gedaan heb) firewall en virus scanner installeer ik niet mee, maar voor de rest een perfect alles in 1 pakket wat niet resource vretend te werk gaat, en ook niet met je OS mee boot omdat ie dat zo leuk vind. Nee ik ben er echt heel tevreden over :)

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• posttoast
SithWarrior schreef op 28 september 2004 @ 23:37:
Dat hoef je niet mee te installeren (zoals ik bv gedaan heb) firewall en virus scanner installeer ik niet mee, maar voor de rest een perfect alles in 1 pakket wat niet resource vretend te werk gaat, en ook niet met je OS mee boot omdat ie dat zo leuk vind. Nee ik ben er echt heel tevreden over :)
Als je die niet installeert, waarom neem je dan de PRO versie? De firewall en de virusscanner maken toch het verschil met de normale versie?

omniscale.nl

Verwijderd

Kennen jullie misschien een alternatief voor: Norton Windoctor ?
Dan kan ik dat veel vretende programma eraf slopen, want ik heb 'm nu alleen opstaan voor die tools waar je die foutjes uit je systeem kunt repairen.

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-08 20:55

PromWarMachine

Forsaken Archer

Ik vind van niet. Ik heb versie 2002 en 2003 enige tijd gebruikt. Pas als je met een ander pakket werkt, merk je het enorme snelheidsverschil. Ook het 'zeur'-gehalte ligt bij andere door mij geteste software een stuk lager, bij default installaties.

Systemworks heeft een heleboel tooltjes die je zou kunnen gebruiken, maar mijn ervaring is dat je die zelden nodig hebt / gebruiken. Zeg nou zelf: Hoe vaak wil jij je startmenu controleren op dode links? Wanneer is het interessant om te weten dat je minder dan 30% van de totale schijfruimte vrij hebt op partitie X?

Dat soort dingen vind ik onnodig. Je betaald er echter wel voor, terwijl je wellicht de anti-virussoftware (Norton Antivirus dus) hoofdzakelijk gebruikt. Een echte test heb ik er niet op los gelaten, maar ik weet bijna zeker dat er voor al die 'extra' functionaliteiten die Norton SystemWorks levert, een gratis alternatief te vinden is.

Voor wat betreft de virusscanner die op zich gebruiksvriendelijk is, bieden Kaspersky & Symantec snellere alternatieven. Dit is zeer duidelijk te merken in het scannen van grote hoeveelheden bestanden (500.000+). Doe een test en verbaas je over het minuten-verschil tussen diverse anti-virus clients!

Dividend for Starters

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Vincent Bovelander schreef op 28 september 2004 @ 22:48:
Ehm ja, en nogmaals: de discussie gaat ook niet over virusscanners maar puur over de functies in System Works die eventueel door andere pakketten overgenomen kunnen worden.

Zo hebben we al de alternatieven:

Norton SpeedDisk -> Diskeeper of defragmenter die met Windows meegeleverd wordt
One Button Checkup -> Window Washer / Registry Mechanic / System Mechanic Professional
voor het register opschonen heb je dan nog 1 goed tooltje dat is Regsupreme, zeer snel, makkelijk en erg klein http://www.macecraft.com/downloads/
Pagina: 1