Toon posts:

S-ATA werkt, maar niet als C: maar als E:\

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wie weet een oplossing om S ATA disk als C te laten herkennen.

mijn systeem:

aan de IDE hangen alleen cdrom's

aan de S ATA hangt 1 harddisk.
Geen IDE harddisks. Ook geen RAID. Gewoon een SATA ipv een IDE gekozen en dit loopt stabiel en goed. Maar lastig dat je harddisk nu geen c-schijf heet.

Windows XP slipstreamed SP2 herkent direct de controler en installeert windows. Perfect. Geen gedoe met F6 enzo.
maar na de installatie blijkt Windows systeemschijf E:\ te heten en geen C:\

omdat het de systemdisk is kan ik dit niet veranderen in diskmanager.

de sata controler is namelijk bus 3, dus bus 1 en 2 (ide) herkennen eerst de cdroms en deze zijn dus hardware matig eerder aan de beurt dan de harddisk.
De IDE uitschakelen is geen optie dan kan ik namelijk niet van cd booten.

nog iemand tips in deze kwestie ?

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:43

gws24

Thinking is hard!

Heb dezelfde soort setup als jij met alleen maar sata hd's maar bij mij wordt de hd waar xp op geinstalleerd is gewoon gezien als c:. Is ook logisch want alle cd/dvd stations krijgen pas na de hd's een stationsletter aangewezen. Het enige wat ik je aan kan raden is xp opnieuw te installeren.

Geef even wat meer specs zoals moederbord etc, misschien dat er een specifiek probleem is met jouw mobo.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Welk moederbord?

Volgens mij heb je namelijk je SATA controller ingesteld als normale IDE controller zonder dat je het weet. Geen driver nodig kan namelijk niet bij een "losse" sata controller (mijn ich5r en promise op m'n p4c800-e werden niet herkend door windows XP sp2 slipstreamed bijv). In dit geval gaan dus zoals je zegt de twee eerste normale ide controllers als eerste.

Heb je toevallig geen USB mediareader? Bij mijn eerste install op m'n huidige bord had ik hiermee namelijk problemen dat ze m'n c: stalen. Effuh goochelen in de bios bood oplossing.

Je kunt trouwens tijdens de installatie ook al zien hoe de schijf genoemd is 8) . Hoef je niet zolang te wachten :+

[ Voor 13% gewijzigd door Dukey op 27-09-2004 22:17 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Djoekie schreef op 27 september 2004 @ 22:16:
Geen driver nodig kan namelijk niet bij een "losse" sata controller (mijn ich5r en promise op m'n p4c800-e werden niet herkend door windows XP sp2 slipstreamed bijv).
:? Ik heb hetzelfde mobo als jij en heb nog nooit een sata driver hoeven laden voor mijn hd's die aan de southbridge (ichr-5) hangen, voor de promise moet het idd wel dacht ik.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

gws24 schreef op 27 september 2004 @ 22:27:
[...]
:? Ik heb hetzelfde mobo als jij en heb nog nooit een sata driver hoeven laden voor mijn hd's die aan de southbridge (ichr-5) hangen, voor de promise moet het idd wel dacht ik.
Vreemd! En je weet zeker dat je ze als raid controller hebt ingesteld en niet als normale IDE? Zie je manual op 4-11 en 4-12, dat is namelijk verschil driver nodig hebben ja of te nee 8) .

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• magier76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-10-2024
Bij mij was het ongeveer hetzelfde probleem ik kreeg ook de verkeerde drive letter maar na een nieuwe installatie en even in de bios de controler verandert en het probleem was opgelost maar bij mij kwam het probleem omdat ik eerst nog met een ATA schijf werkte maar die is onlanks overleden.
Dus alles maar weer opnieuw opgezet en met de juiste config.
Werkt nu perfect.

Gadget Freak

• gws24

gws24

Thinking is hard!

@Djoekie:
Djoekie schreef op 28 september 2004 @ 09:19:
Vreemd! En je weet zeker dat je ze als raid controller hebt ingesteld en niet als normale IDE? Zie je manual op 4-11 en 4-12, dat is namelijk verschil driver nodig hebben ja of te nee 8) .
Nee ik heb ze niet in raid hangen maar waar zie jij dat ik zeg dat het wel zo is of waar de TS zegt dat hij ze in raid heeft? Hij zegt zelfs specifiek dat ie geen raid heeft en gewoon een sata schijf ipv een ide schijf. Hij kan ook gewoon windows installeren zonder sata driver dus de sata schijf wordt gewoon herkend. Het enige probleem is de drive letter.

Ik denk dat er een paar dingen door elkaar heenlopen hier (tussen mij en Djoekie dan) of ik moet gewoon je opmerking over die losse sata controller verkeerd hebben gelezen. In ieder geval is gewoon zo dat als je geen raid wil draaien op sata schijven aan de ICH5-r van de p4c800 je geen drivers hoeft te installeren.
edit:
even de specs van de ich5-r bekeken op de asus website en deze heeft sata EN raid0 geintegreerd dus zelfs voor raid0 zou je geen drivers hoeven te laden

Voor de volledigheid mijn bios instellingen even (2x sata aan ICHR-5 zonder raid):

Onboard IDE Operation Mode = Enhanced Mode
Enhanced Mode Support On = S-ATA
Configure S-ata as raid = NO

De s-ata schijven worden hierdoor gewoon gezien als 3rd en 4th IDE master en in windows gewoon als c en d.

@TS: Denk dat je gewoon even opnieuw windows moet installeren zoals ik al eerder zei want dat zou moeten werken. Verwijder even in de xp setup dan even alle partities en begin opnieuw. Sluit desnoods maar 1 cdrom aan. En als je hetzelfde moederbord als Djoekie en ik heb gebruik dan de biosinstellingen hierboven.

[ Voor 29% gewijzigd door gws24 op 28-09-2004 18:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
gws24 schreef op 27 september 2004 @ 22:07:
Heb dezelfde soort setup als jij met alleen maar sata hd's maar bij mij wordt de hd waar xp op geinstalleerd is gewoon gezien als c:. Is ook logisch want alle cd/dvd stations krijgen pas na de hd's een stationsletter aangewezen. Het enige wat ik je aan kan raden is xp opnieuw te installeren.

Geef even wat meer specs zoals moederbord etc, misschien dat er een specifiek probleem is met jouw mobo.
MSI K7N2 D2 Pl nForce2 Delta2 Platinum socket A met onboard sata

Zal me erin verdiepen waarom het hier op dit MSI bord allemaal goed ging zonder de F6 te gebruiken. Vond het ook al vreemd maar dacht dat het door SP2 kwam dat ie ineens de Sil3112 herkende.

Vandaag ook een SATA hdd aan mijn Epox 8RDA3+ gehangen en de andere IDE schijf eruit. Nu moet ik WEL de SATA driver laden met dezelfde XP SP2 versie omdat anders geen harddisk gevonden wordt. Ook hier een Sil3112a SATA controller onboard.
Blijkbaar verschillen in de standaard instellingen van de biossen van msi en epox.

alle suggesties / ervaringen welkom !
Pagina: 1