domein en workgroup

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• stratje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-01 18:15
Misschien kan iemand mij vertellen of ik met een workgroup in kan loggen op een domein? Het probleem is dat ik een laptop van de tu heb van het jaar 2004 heb en als ik een workgroup instel (dus geen domein meer heb) dan kan ik niet meer met mijn gewone gebruiker inloggen.
Ik heb al een paar toppics doorzocht. Wat al duidelijk was is dat je (zonder speciale software te installeren) niet per gebruiker een verschillend domein of workgroup kan instellen.
Misschien werkt zoiets als inloggen (als je een workgroup hebt ingesteld) met campus.tue.nl\s0...... + wachtwoord maar dat weet ik niet.

de vraag is dus eigenlijk of ik op 1 xp een workgroup kan instellen en tegelijk kan inloggen met een bepaalde gebruiker op een domein

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
je hangt hem in een werkgroep en als je resources nodig bent op je domain doe je gewoon
code:
1
control userpasswords2

dan naar tabje advanced en voer je daar de servernaam (fileserver/exchange/etc/etc) van je domain in en je username/password en ben je klaar

* Zwelgje doet dat ook zo op zijn lappie van de zaak

A wise man's life is based around fuck you

• stratje
Dit is om een mapping te maken?
Ik moet eerst kunnen inloggen op de pc, hiervoor is een domein vereist, moet je dan inloggen met domein\normaleinlognaam + wachtwoord

en dan bij opties kiezen: inloggen op domein

en niet inloggen op: this computer

???

Verwijderd

Dat je niet op "This Computer" kunt inloggen met die user/pass komt waarschijnlijk doordat er op je lokale computer geen account met die user/pass is. Die is er alleen op het domein. Wat je dan dus moet doen is een extra lokale usert aanmaken.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
maar als je in een domain zit kan je toch ook netjes je workgroup thuis benaderen :? ik bedoel wat is dan het probleem, met windows kan je wel inloggen als je geen domain hebt (cached logons)

omgekeerd is lastiger, (aangezien je pc dan geen lid meer is van dat domain)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

stratje schreef op 27 september 2004 @ 21:26:
Ik moet eerst kunnen inloggen op de pc, hiervoor is een domein vereist, moet je dan inloggen met domein\normaleinlognaam + wachtwoord

???
Als het goed is kun je ook offline gewoon met je domain credentials inloggen. Als hij een beetje netjes is geconfigureerd wordt gebruik gemaakt van zogenaamde cached credentials. Gebruik de suggestie van zwelgje als je ook resources in je eigen netwerk wilt benaderen zonder steeds wachtwoorden in te hoeven voeren.

Verwijderd

[...]

[ Voor 127% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2004 21:41 ]

• stratje
zwelgje schreef op 27 september 2004 @ 21:32:
maar als je in een domain zit kan je toch ook netjes je workgroup thuis benaderen :? ik bedoel wat is dan het probleem, met windows kan je wel inloggen als je geen domain hebt (cached logons)

omgekeerd is lastiger, (aangezien je pc dan geen lid meer is van dat domain)
Ik kan zonder domein wel inloggen met administrator, de vraag is alleen hoe ik met een workgroup kan inloggen met een domein waar een workgroup vereist is. Dat lukt mij tot nu toe namelijk niet

Verwijderd

stratje schreef op 27 september 2004 @ 21:39:
[...]

Ik kan zonder domein wel inloggen met administrator, de vraag is alleen hoe ik met een workgroup kan inloggen met een domein waar een workgroup vereist is. Dat lukt mij tot nu toe namelijk niet
Wil je vanaf je laptop alleen een share benaderen, dus bijvoorbeeld:

(Vanaf de commandline)

NET USE I: \\<Domain>\<Share> /user:<Domain>\<DomainUser> <Password>

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2004 21:44 ]

• stratje
nee, een share aanmaken gaat in de verkenner met tools, map netwerk drive neem ik aan??

de bedoeling is dat ik inlog op de pc, dus dat ik op de desktop kan komen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

stratje schreef op 27 september 2004 @ 21:39:
Je hebt 2 "domains" op een Windows Active Directory Domain member PC.

1) Het Active Directory Domain waar je met je domain user account op inlogged
2) Je lokale SAM database waarbij je op \\machinenaam inlogged.

Die laatste is wat je in workgroups gebruikt; geen centrale user database dus.

Welke bedoel je nu?

[ Voor 45% gewijzigd door alt-92 op 27-09-2004 21:55 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:52

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

stratje schreef op 27 september 2004 @ 21:26:

???
Gewoon je PC in een workgroup hangen , en eventueel de tip van zwelgje proberen (ken ik niet).
Als je dan een resource uit het domain wilt mappen doe je dat als volgt :
code:
1
net use ? \\domain\share /domain:user pass

Tijd voor een nieuwe sig..

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

* alt-92 denkt dat het niet echt handig is aan te raden een TUE laptop uit het domain te trekken

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• stratje
BackSlash32 schreef op 27 september 2004 @ 21:54:
[...]

Je hebt 2 "domains" op een Windows Active Directory Domain member PC.

1) Het Active Directory Domain waar je met je domain user account op inlogged
2) Je lokale SAM database waarbij je op \\machinenaam inlogged.

Die laatste is wat je in workgroups gebruikt; geen centrale user database dus.

Welke bedoel je nu?
nummer 1 waarschijnlijk

ik heb nog even gekeken naar het inlogscherm, je hebt (als je een workgroup hebt ingesteld) niet de keuze om in te loggen op het domein, je kunt met een workgroup dus niet inloggen met deze user

even terzijde, de laptop is ingesteld door de tu dus ik snap en weet niet wat ze hebben ingesteld

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:52

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

NOFI maar als je geen flauw benul hebt wat er allemaal met die laptop gebeurd is, zou ik er maar niet mee gaan prtutsen.

Tijd voor een nieuwe sig..

• stratje
Koffie schreef op 28 september 2004 @ 13:05:
NOFI maar als je geen flauw benul hebt wat er allemaal met die laptop gebeurd is, zou ik er maar niet mee gaan prtutsen.
en dan erachter komen dat ik door een kleine instelling te hebben veranderd thuis gewoon op het netwerk kom...

kijk, als ik in de registry dingen moet gaan veranderen (want daar kun je volgens mij ergens aanpassen met domein en workgroup) of rare software moet gaan installeren dan houdt het op, dan zoek ik wel een andere oplossing, dan geef ik je gelijk dat je beter niet kunt gaan prutsen

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

stratje schreef op 28 september 2004 @ 14:29:
en dan erachter komen dat ik door een kleine instelling te hebben veranderd thuis gewoon op het netwerk kom...
Kan ook.
Dan gebruik je dus de lokale login (de machinenaam\administrator account bijvoorbeeld).
kijk, als ik in de registry dingen moet gaan veranderen (want daar kun je volgens mij ergens aanpassen met domein en workgroup) of rare software moet gaan installeren dan houdt het op, dan zoek ik wel een andere oplossing, dan geef ik je gelijk dat je beter niet kunt gaan prutsen
Nee, je past het niet "ergens" in je registry aan.

Afblijven dus.

Vraag de TU helpdesk of ze je kunnen helpen; misschien mag je wel een lokale user aanmaken die je dan thuis kan gebruiken.

• stratje
Bij de tu helpdesk ben ik langsgeweest, daar wist de jongeman achter de balie niet hoe ik dan aan kon passen, misschien zijn er andere mensen daar die het wel weten.

Verder heb ik een lokale user in gebruik, maar dan moet ik telkens de pc opnieuw opstarten nadat ik een workgroup heb ingesteld (je kunt niet per gebruiker appart instellen of je een workgroup of een domein wilt hebben). Daarnaast kan ik thuis geen domein instellen omdat ik niet op het domein zit, dus kom ik niet meer op de "school"-user

Verwijderd

Topicstarter wil je een share benaderen via je laptop oid.? Je kan dan gewoon naar de map toegaan en inloggen onder een domein account zonder dat je daadwerkelijk lid bent op je laptop.

code:
1
2
username: *username@domeinnaammetaddatabase*
password: *je password*

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2004 22:15 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

stratje schreef op 28 september 2004 @ 22:12:
Bij de tu helpdesk ben ik langsgeweest, daar wist de jongeman achter de balie niet hoe ik dan aan kon passen, misschien zijn er andere mensen daar die het wel weten.
Lijkt me wel ja. Anders heb ik niet veel fiducie in die helpdesk.
Verder heb ik een lokale user in gebruik, maar dan moet ik telkens de pc opnieuw opstarten nadat ik een workgroup heb ingesteld (je kunt niet per gebruiker appart instellen of je een workgroup of een domein wilt hebben).
Dat is niet zo. Je haalt de laptop toch niet uit het domain als je thuis inlogt?
nergens voor nodig, ook als je laptop in het domain hangt kun je nog steeds lokaal inloggen.
Zonder reboot, uitloggen en lokaal inloggen is geen enkel bezwaar.
Daarnaast kan ik thuis geen domein instellen omdat ik niet op het domein zit, dus kom ik niet meer op de "school"-user
Dat hoeft ook helemaal niet.

Als je nou heel eenvoudig zegt waarom je dat zou willen doen, m.a.w. wat wil je thuis kunnen met die laptop terwijl die in het domain zit..
Kunnen we een betere oplossing aan de hand doen dan elke keer weer rare fratsen uithalen.

Verwijderd

BackSlash32 schreef op 27 september 2004 @ 22:56:
/me denkt dat het niet echt handig is aan te raden een TUE laptop uit het domain te trekken
want? mailen kan ook gewoon met pop/smtp en netwerkdrives kun je ook gewoon benaderen met je user/pass. vpn idemdito.

Verwijderd

BackSlash32 schreef op 28 september 2004 @ 22:32:
[...]

Lijkt me wel ja. Anders heb ik niet veel fiducie in die helpdesk.
om je uit de droom te helpen:
-NSC is ook waardeloos
-NSC geeft bovendien GEEN support voor laptops die je niet in het domein wilt hebben

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 september 2004 @ 22:36:
[...]

want? mailen kan ook gewoon met pop/smtp en netwerkdrives kun je ook gewoon benaderen met je user/pass. vpn idemdito.
Printen niet :)
Ik weet niet hoe het allemaal op de TS' school zit, maar op mijn school kun je niet printen als je niet in het domein hangt, omdat ieder student een eigen account heeft met een eigen cashsaldo :) Daar wordt automatisch een bedrag van afgeschreven als je print, maar dan moet je uiteraard wel ingelogd staan :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 september 2004 @ 22:44:
[...]

Printen niet :)
Ik weet niet hoe het allemaal op de TS' school zit, maar op mijn school kun je niet printen als je niet in het domein hangt, omdat ieder student een eigen account heeft met een eigen cashsaldo :) Daar wordt automatisch een bedrag van afgeschreven als je print, maar dan moet je uiteraard wel ingelogd staan :)
ik zit op dezelfde school als de TS en het gaat prima. natuurlijk moet je wel een paar keer extra user/pass inkloppen.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op 28 september 2004 @ 22:37:
om je uit de droom te helpen:
-NSC is ook waardeloos
Dat idee kreeg ik al :+
-NSC geeft bovendien GEEN support voor laptops die je niet in het domein wilt hebben
Nogmaals: waarom zou je dat willen?

• stratje
ik wil kunnen laptoppen op mijn s-user (dat wil zeggen een user waar een domein verplicht is, anders kun je simpelweg NIET inloggen)(dat wil ook zeggen, heb je eenmaal een workgroup ingesteld, dan kun je dit niet terugzetten als je je thuis bevindt)

ik wil ook thuis kunnen op andere pc's kunnen komen (het liefst via een workgroup) probleem is dan dat ik niet meer op de s-user kom

ik wil op de tu draadloos kunnen flaptoppen en daar heb ik voor zover ik weet mijn s-user voor nodig (het is me nog nooit gelukt met administrator draadloos internet te krijgen op de tu)

shares benaderen en zo dat lukt allemaal wel (op de tu met een workgroup via een netwerkkabel dus). Ik kan alleen thuis (voor zover ik weet) niet op een andere pc kijken...

maar ik ben geen expert, misschie kun je met een domein dus wel thuis fatsoenlijk netwerken, dan zou het probleem ook aardig opgelost zijn. Maar dat even terzijde
Pagina: 1