[W2K] boot.ini voor MS-DOS inrichten

Pagina: 1
Acties:

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:49

Maasluip

Kabbelend watertje

Topicstarter
Ik probeer de boot.ini op een W2K systeem zo in te richten dat ik naast W2K ook MS-DOS kan starten. MS-DOS staat er op, de partitie moet ook kunnen booten maar het lukt nog niet erg.

Ik heb 1 harde schijf, opgedeeld in 3 partities. Partitie 1 is C: (NTFS), partitie is D: (NTFS) en partitie 3 is E: (FAT) voor MS-DOS.

Uit verschillende bronnen begrijp ik dat ik in de boot.ini een regel C:\="MS-DOS" moet toevoegen, maar het werkt niet helemaal. Ik krijg wel het bootmenu maar dan gaat het fout.

Mijn boot.ini ziet er in principe dus zo uit:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
C:\="MS-DOS"

Als ik dit zo gebruik krijg ik na het kiezen van MS-DOS de foutmelding "I/O Error multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\BOOTSECT.DOS" en de computer loopt vast.
Als ik E:\ gebruik dan reboot de computer, krijg het BIOS scherm en het bootmenu.

Over dat file bootsect.dos kan ik wel een KB artikel vinden maar dat file kan ik bij mij nergens vinden.

Wat doe ik verkeerd?

Signatures zijn voor boomers.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

*graaft in geheugen*

Ik kan me voorstellen dat DOS niet akkoord gaat met je partitieverdeling..
Die E:, is dat een primary of een extended partitie met logical disk?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:20

Thandor

SilverStreak

Volgens mij moet je sowieso eerst DOS erop zetten en daarna pas Windows 2000 ;)

Correct me if i'm wrong ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Thandor op 27-09-2004 19:48 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Volgens mij kan dos (de ouderwetse 3.3 in ieder geval) niet voorbij een x aantal cylinders op je harddisk kijken.
Dus maak je eerste partitie dos en niet groter dan 200MB ofzo dan zal het best lukken.
Met OS/2 bootmanager en linux bootmanager gaat het hier prima dus win2000 zal ook wel gaan.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Als je DOS wilt starten moet je op de multiboot partitie FAT16 of FAT32 draaien. MS-DOS ondersteunt namelijk geen NTFS.

Ik heb het als volgt gedaan :

Eerst met de laatste DOS FDISK de schijf indelen zodat je primaire bootpartitie FAT32 is. Daarna Windows setup draaien. Je moet aangeven dat je de partitie niet wilt formatteren (intact laten of zo). Dan heb je een werkende multiboot. Vervolgens de timeout nog even op 2-4 seconden zetten zodat je niet zo lang hoeft te wachten, en "voor de handig" even een ghost-image maken om je volgende keer het werk te besparen...

Concrete Loop Watercooling

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:49

Maasluip

Kabbelend watertje

Topicstarter
Damn, nog meer werk dus. Die dos partitie is gewoon een primary partitie en het is DOS 5.0 met een 4 GB harddisk, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Dus het wordt het hele systeem ombouwen, of zijn er voor W2K nog andere bootmanagers te vinden?

Signatures zijn voor boomers.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

In de Windows Operating Systems FAQ staan een aantal bootmanagers genoemd - msschien dat die een oplossing voor je probleem kunnen zijn? :)
Pagina: 1