Ik heb een LCD scherm met daaraan een computer (Pentium 200). Nu draait daar Windows 98 op met een remote desktop server. Via een andere computer bestuur ik deze computer. De computer met LCD scherm staat 24 uur per dag een powerpoint presentatie te draaien. Het probleem is dat deze computer vaak vast loopt, wat natuurlijk niet handig is. Nu was mijn idee om er Linux op te zetten (ik weet erg weinig van linux maar het lijkt me stabieler dan win98). Mijn vraag is nu hoe doe ik dit? Is er een standaard distributie die voor dit doel dient. Ik zou graag de computer via een netwerk besturen via een windows computer. Het doel is om een presentatie te draaien op de linux computer. Verder niets. De presentatie is erg simpel, een paar slides met kleuren tekst en een paar foto's.
Misschien ben ik heel dom, maar waarom upgrade je die computer niet naar W2K? Als een PC Windows 98 kan draaien, kan die PC ook 2K draaien en dat is al een stuk stabieler. Verder lijkt mij dat W2K een stuk eenvoudiger is voor een gebruiker die 98 kent dan Linux.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
P200 met iets als 64MB RAM of meer is inderdaad genoeg voor Win2k die een presentatie staat te draaien.
Maar let er goed op dat de instabiliteit niet van Win98 komt ws, maar van drivers en/of hardware -> als Windows 2000 niet stabiel draait, dan Linux waarschijnlijk ook niet.
Maar let er goed op dat de instabiliteit niet van Win98 komt ws, maar van drivers en/of hardware -> als Windows 2000 niet stabiel draait, dan Linux waarschijnlijk ook niet.
AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!
Meeste linux distro´s hebben standaard open office die je kan mee installeren. Daarnaast zijn we vast ook simpele viewers te verkrijgen op sf.net. Testen op een lege partitie kan geen kwaat. Na 2K en linux getest te hebben kan je zelf je keuze maken.
Volgens mij heeft de computer 32 MB ram. Maar dat kan ik nu niet controleren, want de computer staat op de faculteit. De kast staat ingebouwd achter een muur dus ik heb eigenlijk niet zo'n zin om Win2000 te installeren. Wat volgens mij langer duurt dan linux. De computer hoeft maar weinig te kunnen dus linux lijkt me misschien makkelijker. Ik vraag me vooral af of het mogelijk is linux remote te besturen over een netwerk via een computer waar Win2000 op staat.
VNC word meestal ook al standaard meegeleverdVerwijderd schreef op 27 september 2004 @ 20:24:
Volgens mij heeft de computer 32 MB ram. Maar dat kan ik nu niet controleren, want de computer staat op de faculteit. De kast staat ingebouwd achter een muur dus ik heb eigenlijk niet zo'n zin om Win2000 te installeren. Wat volgens mij langer duurt dan linux. De computer hoeft maar weinig te kunnen dus linux lijkt me misschien makkelijker. Ik vraag me vooral af of het mogelijk is linux remote te besturen over een netwerk via een computer waar Win2000 op staat.
je kent linux niet eensVerwijderd schreef op 27 september 2004 @ 20:24:
...niet zo'n zin om Win2000 te installeren. Wat volgens mij langer duurt dan linux.
ik krijg het idee of je gewoon perse linux erop wilt hebben ipv windows2000, iets meer ram en 2000 loopt als een zonnetje en het scheelt je meer ellende als dat je linux hebt geinstalleerd en je weet niet hoe het werkt
maar das maar mijn mening, ik kies persoonlijk alleen een OS uit dat ik tot op de bodem ken en kan dichtspijkeren, zodra als er ook maar enige twijfel is installeer ik het niet in een bedrijfsomgeving
* Zwelgje draait thuis wel linux op een testbak overigens, dus geheel apatisch is hij ook niet
A wise man's life is based around fuck you
kent hij windows wel dan? Wat is overigens het verschil? Ze hebben allebij een menubalk, startknop en configuratie schermzwelgje schreef op 27 september 2004 @ 20:29:
[...]
je kent linux niet eenswat zijn dat nou voor vage aannames
ik krijg het idee of je gewoon perse linux erop wilt hebben ipv windows2000, iets meer ram en 2000 loopt als een zonnetje en het scheelt je meer ellende als dat je linux hebt geinstalleerd en je weet niet hoe het werkt
maar das maar mijn mening, ik kies persoonlijk alleen een OS uit dat ik tot op de bodem ken en kan dichtspijkeren, zodra als er ook maar enige twijfel is installeer ik het niet in een bedrijfsomgeving
* Zwelgje draait thuis wel linux op een testbak overigens, dus geheel apatisch is hij ook niet
Ik neem aan dat een linux distributie ter grote van enkele megabytes sneller geïnstalleerd is dan Win2000. De linux distributie hoeft alleen plaatjes te kunnen laten zien (de presentatie kan omgezet worden in plaatjes) en de presentatie moet upgedate kunnen worden via een netwerk. De computer loopt nu met windows 98 meestal na een paar dagen vast.zwelgje schreef op 27 september 2004 @ 20:29:
je kent linux niet eenswat zijn dat nou voor vage aannames
daar zeg je het al, als kde in 1x werkt, als als als de hardware werktSSH schreef op 27 september 2004 @ 20:36:
[...]
kent hij windows wel dan? Wat is overigens het verschil? Ze hebben allebij een menubalk, startknop en configuratie scherm(nouja als KDE in een keer werkt
)
op dat punt is windows toch net wat makkelijker
Dat hangt dus helemaal van de Linux-distro af. Ik heb er hier één liggen die op één DVD danwel 3 CD's past, terwijl W2K Pro nog steeds op één CD past (inclusief SP 4).Verwijderd schreef op 27 september 2004 @ 20:44:
[...]
Ik neem aan dat een linux distributie ter grote van enkele megabytes sneller geïnstalleerd is dan Win2000.
Hier zie ik geen verschil met wat een W2K installatie zou moeten doen.De linux distributie hoeft alleen plaatjes te kunnen laten zien (de presentatie kan omgezet worden in plaatjes) en de presentatie moet upgedate kunnen worden via een netwerk.
En een dagelijkse boot ('s ochtends om 06:00 hr) is niet mogelijkDe computer loopt nu met windows 98 meestal na een paar dagen vast.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Dat klopt. Maar uit een W2K installatie kun je moeilijker functionaliteit halen die je niet nodig hebt dan bij een linux installatie.Mr. Liu schreef op 27 september 2004 @ 20:48:
Hier zie ik geen verschil met wat een W2K installatie zou moeten doen.
De presentatie moet ook draaien als ik er een week niet ben. Kun je een computer uit zichzelf elke dag laten booten en in laten loggen op een netwerk?Een een dagelijkse boot ('s ochtends om 06:00 hr) is niet mogelijk
dat kan ja, met tweakui voor 98 is dat zo gepiept, en met autolog.exe voor nt/2000/xp ookVerwijderd schreef op 27 september 2004 @ 21:01:
[...]
Dat klopt. Maar uit een W2K installatie kun je moeilijker functionaliteit halen die je niet nodig hebt dan bij een linux installatie.
[...]
De presentatie moet ook draaien als ik er een week niet ben. Kun je een computer uit zichzelf elke dag laten booten en in laten loggen op een netwerk?
en wat moet je eruit halen als je het toch niet gebruikt
Dat brengt me op een idee. Ik kan er tweakui opzetten en dan de computer elke dag laten opstarten. Dit zou het stabiliteitsprobleem moeten oplossen. De powerpointpresentatie zou ik dan automatisch kunnen laten opstarten in windows.zwelgje schreef op 27 september 2004 @ 21:04:
dat kan ja, met tweakui voor 98 is dat zo gepiept, en met autolog.exe voor nt/2000/xp ook
en wat moet je eruit halen als je het toch niet gebruikteen systeem zonder notepad
maakt geen verschil
Is het mogelijk automatisch in te loggen in een domein en daarna ook automatisch in te loggen als een win98 gebruiker?
Verwijderd
ik raad het je af er linux op te zetten.
Je geeft aan dat het om een powerpoint presentatie gaat, prima geen probleem ofzo.
De meeste powerpoint achtige programma's kunnen dat wel aan, maar je gaat gegarandeerd (verkeerde)/andere resultaten krijgen dan op windows.
En voornamelijk dan met betrekking tot fonts.
Tuurlijk de standaard windows fonts kun je ook gewoon installeren onder linux, maar het verschil ga je nog zien.
Ook zal de grote van de letters afwijken. (bij mij in openoffice is dat iig 9 van de 10 keer dat letters in OOo groter uitvallen dan in MSoffice)
Verder geef je aan dat je weinig kennis hebt van linux, dus als er zich problemen voor doen, kan jij die mogelijk niet oplossen.
Als jij een voledige X wilt draaien met een offce erop, dan gaat dat niet een paar mb's zijn.
en vooral omdat je waarschijnlijk een wat meer stadnaard distro gaat pakken kun je wel al uitgaan van eeninstallatie van een gig ofzo.
Dat doet niet echt onder voor win2k lijkt mij.
(dan ga ik hier uit van een standaard "insert distro name" waar men de installatie netjes volgt en overal de recomended keuzes maakt.)
Je geeft aan dat het om een powerpoint presentatie gaat, prima geen probleem ofzo.
De meeste powerpoint achtige programma's kunnen dat wel aan, maar je gaat gegarandeerd (verkeerde)/andere resultaten krijgen dan op windows.
En voornamelijk dan met betrekking tot fonts.
Tuurlijk de standaard windows fonts kun je ook gewoon installeren onder linux, maar het verschil ga je nog zien.
Ook zal de grote van de letters afwijken. (bij mij in openoffice is dat iig 9 van de 10 keer dat letters in OOo groter uitvallen dan in MSoffice)
Verder geef je aan dat je weinig kennis hebt van linux, dus als er zich problemen voor doen, kan jij die mogelijk niet oplossen.
Als jij een voledige X wilt draaien met een offce erop, dan gaat dat niet een paar mb's zijn.
en vooral omdat je waarschijnlijk een wat meer stadnaard distro gaat pakken kun je wel al uitgaan van eeninstallatie van een gig ofzo.
Dat doet niet echt onder voor win2k lijkt mij.
(dan ga ik hier uit van een standaard "insert distro name" waar men de installatie netjes volgt en overal de recomended keuzes maakt.)
zoek eerst maar eens uit WAAROM hij crashed
brakke hardware vind Linux ook niet lief
brakke hardware vind Linux ook niet lief
met papier mache kun je alles maken!!
Ik heb dit geprobeerd en het werkt. De computer start nu elke nacht om 3 uur opnieuw op. Inloggen en starten van presentatie gaat automatisch. De stabiliteitsproblemen kwamen ook deels door een instabiele audio-driver.Verwijderd schreef op 27 september 2004 @ 21:16:
[...]
Dat brengt me op een idee. Ik kan er tweakui opzetten en dan de computer elke dag laten opstarten. Dit zou het stabiliteitsprobleem moeten oplossen. De powerpointpresentatie zou ik dan automatisch kunnen laten opstarten in windows.
Is het mogelijk automatisch in te loggen in een domein en daarna ook automatisch in te loggen als een win98 gebruiker?
dan kun je beter die audio driver verwijderen dan gaan knoeien met linux, IMHO. Ik neem niet aan dat je audio nodig hebt op die kast?
Ik zou er windows 98/2000 opzetten, afhankelijk van wat je hebt. En dan alle hardware die je niet nodig hebt (lpt, serieel, usb, sound, firewire (zit dat op een p1???
) floppy, zip e.d. uitschakelen ) Dan kan die hardware iiv geen conflicten meer veroorzaken. daarna alleen een pwpnt vieuwer erop en draaien met die hap.
Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome
Wellicht kan je er windows NT op zetten, dat is al een stukje stabieler. En met service pack 6 kan je er ook IE5.5 (en ik geloof zelfs 6) op draaien mocht dat nodig zijn.
NT heeft al aan 16mb ram voldoende.
Verder, win98 loopt niet standaart om de 3 dagen vast, win98 is niet superstabiel, maar zo onstabiel dat het telkens vastloopt is het ook niet. Chech dus ook de hardware/drivers eens
.
NT heeft al aan 16mb ram voldoende.
Verder, win98 loopt niet standaart om de 3 dagen vast, win98 is niet superstabiel, maar zo onstabiel dat het telkens vastloopt is het ook niet. Chech dus ook de hardware/drivers eens
Verwijderd
Ik verbaas mij over al die mensen hier die een (gratis?) abonnement op Microsoft OSsen hebben
De laatste keer dat ik dat controleerde was Win2k niet gratis; sinds 1 april is het zelfs niet meer te koop maar moet je het (duurdere) Win2003 kopen om te mogen downgraden naar Win2k.
Verwijderd
Linux kan inderdaad precies wat je wilt, en als je de Powerpoint-presentatie naar plaatjes converteert heb je niet eens een X-server (voor het grafische gedeelte) nodig. Je werkt dan text-only en dus is de computer ook heel makkelijk over te nemen vanaf je windows-computer met bv. Putty.
Hou wel in je achterhoofd dat, zoals gezegd, brakke hardware voor linux net zo funest is als voor windows, en dat je er wel wat tijd in zal moeten steken om linux te leren. Maar als je die bak echt alleen hiervoor gaat gebruiken, zal dat niet zo'n punt zijn. Een standaard text-slackware-installatie (en andere distro's waarschijnlijk ook, maar ik ken eigenlijk alleen slackware
) werkt gewoon nadat je 'm hebt geinstalleerd en is ook veilig. Seejpeg zit daarbij, een console image viewer. 't Lijkt me ook dat dat fijner draait op een P200 dan windows met office daarbovenop.
Hou wel in je achterhoofd dat, zoals gezegd, brakke hardware voor linux net zo funest is als voor windows, en dat je er wel wat tijd in zal moeten steken om linux te leren. Maar als je die bak echt alleen hiervoor gaat gebruiken, zal dat niet zo'n punt zijn. Een standaard text-slackware-installatie (en andere distro's waarschijnlijk ook, maar ik ken eigenlijk alleen slackware
Ik heb trouwens de instabiele audio driver uitgeschakeld. Misschien dat hij nu pas na een week vastloopt, maar hij start nu automatisch elke dag op, dus dat is geen probleem. Als het niet zo goed gewerkt had dan had ik linux geprobeerd.
Pagina: 1