Toon posts:

tabellen positioneren....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Even een vraagje; ik wilde 4 tabelle horizontaal naast elkaar en daarnaast 1 vertikale tabel aan de rechterkant...Ik wist dus echt totaal niet hoe dat moest maar met behulp van de search option ben ik al een eind gekomen. Nu heb ik een extern css met daarin het volgende:

.nieuws { position: absolute; left: 0 }
.banner { position: absolute; right: 0 }

In de html heb ik het op de volgende manier gedaan:

<table class="nieuws" border="1" cellspacing="2" cellpadding="0">
<table class="banner" width="180" border="1" cellspacing="2" cellpadding="0">

Het lijkt te werken maar in de oude vragen (searchoption) zie ik vaak dat zoiets met div wordt opgelost. Nu is mijn vraag kan ik het zo laten staan of krijg ik daar later problemen mee? En stel dat er divs gebruikt moeten worden zou het dan zo moeten;

<div class="banner" >
<table width="180" border="1" cellspacing="2" cellpadding="0">

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Natuurlijk kan je tabellen net zo positioneren als dat je met divs (of elk ander element) zou kunnen doen, echter gaat het erom dat tabellen niet bedoelt zijn voor opmaak. Divs gebruik je om bepaalde stukken opmaak te grouperen zodat je ze kunt stylen en positioneren.

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
dus m.a.w. deze manier is het beste om mijn tabellen te positioneren. Maar zou je zo'n div dan eerder gebruiker voor de inhoud van een tabel?

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op 27 september 2004 @ 14:31:
dus m.a.w. deze manier is het beste om mijn tabellen te positioneren. Maar zou je zo'n div dan eerder gebruiker voor de inhoud van een tabel?
Nee, ik zou alleen tabellen gebruiken voor tabulaire data. Nieuws zie ik als een opsomming van linkjes, dus daar gebruik ik dan bijvoorbeeld een list voor. Eventueel zet ik hieromheen nog een div om een logische afscheiding van de rest van mijn opmaak te creëeren.

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
crisp schreef op 27 september 2004 @ 14:34:
[...]

Nee, ik zou alleen tabellen gebruiken voor tabulaire data. Nieuws zie ik als een opsomming van linkjes, dus daar gebruik ik dan bijvoorbeeld een list voor. Eventueel zet ik hieromheen nog een div om een logische afscheiding van de rest van mijn opmaak te creëeren.
Ik wilde de tabellen idd gebruiken om een kort stukje tekst in te plaatsen met een link er bij. Om hier tabellen voor te gebruiken is dus niet verstandig, maar waarom niet? zijn er dan browsers die dit niet ondersteunen of waarom kan ik dit beter in een list plaatsen?

Verwijderd

Semantiek, de juiste tags voor de juiste doeleinden, zoals crisp al zei, tabellen zijn voor tabulaire data niet voor opmaak.
http://dezwozhere.com/links.html

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2004 15:17 ]

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Omdat elementen zoals lists, paragrafen, headers etcetera betekenis geven aan de inhoud. Als jij een document schrijft dan gebruik je toch ook kopjes, opsommingen, paragrafen etctera? Dat is een stukje usability wat je site toegankelijker maakt. Met CSS kan je elk element precies zo stylen en positioneren als je wilt (hoewel veel browsers - vooral IE - nogal wat bugs en tekortkomingen hebben op het gebied van CSS). Tabellen zijn hier nooit voor bedoelt, maar vroeger waren er nu eenmaal minder mogelijkheden en is het gebruik van tabellen voor opmaak een beetje gemeengoed geworden.

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
[quote]crisp schreef op 27 september 2004 @ 15:15:
(hoewel veel browsers - vooral IE - nogal wat bugs en tekortkomingen hebben op het gebied van CSS)

Maar ookal zijn mijn tabellen niet bedoeld om zo te gebruiken is het dan wel veiliger om ze te gebruiken i.v.m. de bugs enz?

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op 27 september 2004 @ 15:26:
Maar ookal zijn mijn tabellen niet bedoeld om zo te gebruiken is het dan wel veiliger om ze te gebruiken i.v.m. de bugs enz?
Als je nog echt oude browsers wilt ondersteunen (IE4, IE voor de MAC, NS4) dan waarschijnlijk wel, maar voor de rest is een simpele layout vaak heel goed te doen met CSS; je zal alleen zo af en toe wat truukjes moeten toepassen om IE in het gereel te houden ;)

Intentionally left blank

Pagina: 1