Toon posts:

Afstand overbruggen met UTP, glas of draadloos?*

Pagina: 1
Acties:
  • 342 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Op dit moment heeft mijn bedrijf een coax bekabeling liggen over 305 meter met repeaters er tussen.
Nu moet dit vervangen worden ivm aanleg nieuw project.
Glasvezel kost 7000 euro. En mijn baas vind dat erg duur.

Nu is er de mooie oplossing van gigabit over koper.

Ik wil eventueel voorstellen het bestaande te vervangen door onderstaande:

Om de afstand te overbruggen gebruik ik:

4x een Ovislink GSH8T (http://www.ovislink.com.tw/g8t.htm)
Ik trunk hiervan 2 poorten van de 1 naar de ander.

Verder wil ik goede bekabeling aanschaffen (CAT6).

De kabels lopen door een tuinbouwbedrijf en komen in een kabelgoot te liggen. Hierin ligt wel wat andere bekabeling zoals stroom.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Welke problemen kan ik tegenkomen?
Is CAT6 geschikt hiervoor?
Ik heb gelezen dat juist FTP kabel problemen kan veroorzaken op lange afstand aan het eind, maar dit is toch juist goede afgeschermde kabel?

Suggesties welkom of betere inzichten.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

In welk opzicht kost glasvezel 7000 euro als ik vragen mag? Ik neem aan puur voor de switches, en niet zozeer de kabel lijkt me?
Als je echt snelheden richting gigabit tussen beide kanten van de 305m wilt kunnen halen zou glasvezel denk ik toch *de* optie zijn.
Zijspoortje: Zet aan beide kanten een goede switch, die via een simpele bridgedevice (lees: linuxrouter) met een gigabit over copper en een gigabit glaskaart alsnog de 305m over glas overburgt.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Voor lange afstanden zou ik juist altijd FTP gebruiken ivm de afscherming. Zorg er wel voor dat 1 zijde de folie niet verbonden is (anders gaat er een stroom lopen.

Mocht het zo zijn dat de repeaters niet geaard zijn die onderweg hangen, zorg er dan wel voor dat ze aan beide kanten zijn doorverbonden tot 1 punt waar je weer aarde hebt.

Als het goed is heb je dan een redelijk goede verbinding.

Persoonlijk zou ik zelf voor glasvezel gaan omdat repeaters ook niet alles zijn en uitval van 1 repeater en je hele netwerk is down.

Glasgezel over 305 meter kost namelijk echt geen 7000 euro.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand ervaring met bedrijven die glasvezel aanleggen?
Namen?

Er moet wel 300 meter kabel door een kas/tuinbouwbedrijf gehaald worden en uiteraard gepolijst etc en gemonteerd.

Waar kan ik het beste informeren? Wie is er financieel aantrekkelijk?
Want 7000 euro is tooooo much.

En is het dan echt goedkoper/duurder dan de oplossing die ik ga bieden?
Want ook bij glasvezel kunnen converters kapot gaan.
En een switch voor gigabit koper of glasvezel hebben dezelfde levensduur toch?
Dus een goed functionerend koperen backbone draait ook wel een paar jaar.

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2004 11:55 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:48

Maasluip

Kabbelend watertje

Je praat over 4 switches voor 300 meter. Ik neem aan dat je daarmee alleen de tussenliggende switches bedoelt, voor 305 meter heb je 6 switches nodig (2 aan de uiteinden en 4 om de verbinding te maken.
Heb je al over managebility nagedacht? Die tussenliggende switches liggen ergens in het wild, je zult om veilig te zijn minstens een waterdichte kast moeten monteren (ik begrijp dat het allemaal buiten ligt) om weersinvloeden een beetje tegen te gaan, en als het echt buiten ligt moet je rekening houden met de temperaturen waarbij de switches mogen werken.
Heb je een offerte gekregen voor die 7000 euro? Is dat graafwerk, installatie en apparatuur? Een dag graven is niet goedkoop, maar dat moet je ook voor je goedkope oplossing. Fiber netwerkswitches zijn duur, maar dan heb je ook wat. 7000 euro voor alleen materiaal (kabel+switch) is te veel.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Topicstarter
Alle switches zijn op afstand te bedienen.

Als ik 300 meter binnen indoor kasklimaat (90-95% RH) moet overbruggen dan kan ik het toch zo doen:

Switch -> 2x kabel 80 meter -> Switch -> 2x kabel 80 meter -> Switch -> 2x kabel 80 meter Switch -> 2x kabel 80 meter -> Switch = 320 meter

Hmm ja 5x gigabit switch x 139 euro = 695 euro
2x 320 meter FTP CAT6 = 500 euro
Arbeid = 2 man 1 dag kabels trekken 300 euro

Puur materiaal en arbeid is dus ff 1750 euro grof geschat.

De data die over de backbone heen moet is niet veel. Er is 1 SBS 2003 server en een speciale klimaatcomputer.
Dus als ik zoals ik al zei de poorten trunk dan heb ik een troughput van 2Gbps.

Glasvezel kabel kost 320 meter?
Switches of mediaconverters glasvezel 2x = 500 euro
Arbeid = ? (duur polijsten etc etc) 80 euro per connector en dan de rest.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:48

Maasluip

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op 27 september 2004 @ 12:16:
Alle switches zijn op afstand te bedienen.

Als ik 300 meter binnen indoor kasklimaat (90-95% RH)
Pas op met dat kasklimaat. Netwerk/computerapparatuur heeft i.h.a. een maximum operating temperatuur van 40 graden en maximum RH van 85% (niet condenserend).
Je rekent niks voor kasten om de tussenliggende switches in te zetten, misschien moet dat wel geklimatiseerd vanwege het kasklimaat.
En manageability is ook uitval. Je hebt nu 3 extra points of failure, 150% meer kans op uitval als in een fibre situatie. Goed, daar staan lagere kosten tegenover.

Ik denk dat het een afweging is, vooral kosten tegen betrouwbaarheid.
Heb je trouwens al eens met een professioneel bedrijf gesproken over wat de opties zijn? Misschien is er meer dan alleen 1000base-TX en 1000base-SX/LX ethernet.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Topicstarter
Welke pro bedrijven kunnen jullie aanraden?

• Pink Panther
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-04 10:15
Misschien een heel stomme vraag, maar waarom moet het perse een gigabit verbinding zijn?
Is het niet mogelijk om gewoon draadloos te werken m.b.v. van die building to building oplossingen? Deze kosten ongeveer 500 euro maar hebben wel max 54 mbit.

Misschien is het wel mogelijk om meerdere te koppelen, zit je nog steeds veel goedkoper dan de oplossing die je nu aandraagt. Verder hoef je je niet druk te maken over klimaat in de kast want de apparatuur hoeft niet per definitie in de kast te hangen.

Verwijderd

Topicstarter
Draadloze verbinding:

Maximale troughput in ideale omstandigheden is niet meer dan zeg 30-40 Mbps.
Wil ik het goed doen ben ik uit ervaring ongeveer 1000 euro kwijt.

Voor 750 euro meer heb ik een vaste verbinding met een troughput van 2 Gbps over koper.

Wireless valt zowiezo al af.

Nu is de vraag alleen nog of fiber een betere oplossing is.

Dus wie heeft er ervaring met bepaalde bedrijven met aanleg glasvezel (all inclusief polijsten trekken etc etc).

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:28

chromeeh

the Gnome

@ TS:

Wat heb je zelf al ondernomen om bedrijven te vinden die glas voor je kunnen leveren / leggen :?
Want ik zie je hier iets te vaak "weten jullie iemand / bedrijf voor dit of dat"....
Met andere woorden wat heb je zelf al ondernomen :?

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Verwijderd

Ik vind 7000,- euri wel wat veel voor 300 meter glasvezel kabel met connectors en 2 glasvezel hub's, ik denk dat dat wel wat goei""koper"" kan!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu 3 offertes opgevraagd. 1 binnen en 2 volgen.

Maar wat ik alleen wil weten zijn namen of websites van bij jullie bekende installateurs.
Iedereen kan wel glasvezel aanleggen maar als het bedrijf alsnog externe mensen moet aantrekken om te polijsten etc etc dan kan ik net zo goed meteen naar dat andere bedrijf toe gaan.

In die trent bedoel ik of jullie namen van bedrijven voor mij hebben en wat jullie ervaringen zijn.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

O nog even een ander advies:

Als je een grote FTP leiding legt en je hebt blikseminslag dan is het met al je netwerkkapparatuur gedaan die er aan gekoppeld zit.
Glasvezel laat geen stroom door en hierdoor kun je veel ellende voorkomen.

Dit zou ik zeker in de overweging meenemen !

Verwijderd

Titelfixje.

Verwijderd

Volgens mij is 305 meter aan de ruime kant voor een "normale" 1000Base-SX verbinding. Volgens mij gaat die tot ongeveer 275 meter. Je zult, mocht je toch naar glas gaan kijken, waarschijnlijk moeten gaan voor:

2x kleine gigabit koper-switch
2x 1000Base-T naar 1000Base-LX tranceivers

Dit zou je voor dik 1000 euro ex. BTW moeten kunnen kopen, als je het simpel houdt.

(Je kunt natuurlijk ook kijken naar switches met uitbreidingsmogelijkheden of ingebouwde glasvezel-interfaces, maar die zijn in jouw situatie waarschijnlijk overkill.)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2004 10:10 ]

Verwijderd

Tja, als je E7000 al duur vind voor een stukje media, denk ik dat een goede gigabit switch je baas door het plafond lanceert.

Wat kost het als de installatie er zeg een paar daagjes uit ligt ?

• tERRiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-02-2024
"Arbeid = 2 man 1 dag kabels trekken 300 euro" Ik vraag me af wie jij voor minder dan 20 euro per uur kunt krijgen. :-)

Persoonlijk zou ik voor glas gaan. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Of eigenlijk juist niet. Geen last van magnetische velden (als ze er al zijn, hehe), geen last van potentiaalverschil, geen kwaliteitsverlies, geen last van hoge luchtvochtigheid, geen last van apparatuur her en der door je toko.

De aanleg van de kabel op zich kun je zelf nog wel doen, als je maar oplet bij de bochtjes.

Ik heb een aantal jaren geleden bij Donk Marlin in Apeldoorn gewerkt, daar kunnen ze glas afmonteren en aparatuur leveren.

blah

• tom kuipers
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23-02-2025
Ik ben erg benieuwd hoe je het nu uiteindelijk hebt opgelost.

Ik ben op dit moment ook bezig met een automatiseringsproject in een kwekerij, op dit moment de hele kwekerij voorzien van wifi dekking, met 140 robots die allemaal hun eigen WIFI ontvanger hebben. Dit werkt allemaal.

Ik gebruik 15 base stations, welke elks linux draaien en onderling hun eigen mesh netwerk bouwen. 1 is verbonden met het vaste netwerk.

Het enigste probleem op dit moment is nog de preformance van het draadloze netwerk, dit heeft een maximum van ongeveer 250 pakketten per seconde, en ik heb er meer nodig. Ik wil graag meedere masters gaan inzetten, en dan een deel over een bedraad netwerk te transporteren. Ik moet zo'n 500 meter gaan overbrugeen om halverwege een extra master in te zetten, en loop tegen hetzelfe probleem als jou, glasvezel is nogal duur.

Graag hoor ik hoe je het nu hebt opgelost. Misschien dat ik er ook iets aan heb.
Pagina: 1