[IP VOIP] Routeringsvraagstuk IP Telefoons

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RdamRobin
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05-2025
Het lijkt heel simpel maar volgens mij is dit nog best lastig, het volgende is er aan de hand:

Op de hoofdlocatie is er een telefooncentrale met IP kaart. Deze centrale deelt via DHCP ip adressen uit op de IP toestellen in het LAN. Nu wil ik bij een aantal telewerkers die in het buitenland zitten ook een IP telefoon neerzetten.

Deze telewerkers krijgen een vaste verbinding met een router. Via PPTP maken ze dan verbinding naar kantoor met hun computer. Daarnaast zal de IP telefoon in een andere poort van de router geprikt worden. Maar als ik dan het toestel wil laten aanmelden bij de telefooncentrale (hoofdlocatie) dan zou ik een permanente tunnel moeten maken tussen de routers zodat de telefooncentrale een IP adres aan de IP telefoon kan geven. Echter zal dan ook al het internetverkeer via de hoofdlocatie gaan, en dat is niet de bedoeling.

Hoe kan ik een verbinding maken zodat DHCP functioneert maar het gewone internet verkeer via de gebruikelijke weg blijft gaan.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dan zou je VOIP toestel een VPN moeten kunnen maken; volges mijn zijn toestellen die dat kunnen nog niet te koop

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• RdamRobin
Brahiewahiewa schreef op 27 september 2004 @ 12:05:
Dan zou je VOIP toestel een VPN moeten kunnen maken; volges mijn zijn toestellen die dat kunnen nog niet te koop
Een beetje het zelfde idee als wat jij zegt maar mischien al wel beschikbaar routers waarmee je per poort een vpn tunnel kan configureren...

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Misschien het ik het mis, maar als je gebruik maakt van bv een )gratis) dienst als FWD dan maakt het niet uit welk IP adres je hebt. je meldt je altijd aan bij de server en die zorgt dat alle gesprekken voor jouw ID bij jou aankomen. Als je dan de centrale alles laat forwarden naar zo'n nummer (niet IP adres) dan zou het altijd aan moeten komen.

Als enkel het dataverkeer het probleem is, dan maakt dat echt weinig uit. Ik bel redelijk wat via het internet (geen VoIP) en het verbruik valt in het niet bij een collega die eens even wat mp3tjes of een film binnenhaalt. :)

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Aandachtspunten:
-IP telefoons krijgen via DHCP vaak meerdere opties mee (TFTP server + adres centrale) Niet alle DHCP servers in routertjes kennen deze opties, en dan is een alternatief om de telefoon handmatig in te stellen.
-Het thuisroutertje (hardware, winroute,linux...) zet de PPTP VPN op.
mbv statische routes definieer je dat alleen verkeer voor je "kantoor" segment over de VPN tunnel gaat

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Brahiewahiewa schreef op 27 september 2004 @ 12:05:
Ik dacht Cisco's?

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

NT > PNS

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

hoe worden die telefoons in het buitenland aan het netwerk gekoppeld beetje onduidelijk voor me allemaal. Je hebt een router in het buitenland met 2 poortjes 1 voor de pc en 1 voor de pc en die router zet dan een tunnel op naar de nederlandse vestiging ??

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-02 17:36

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Met een beetje fatsoenlijke router kan je instellen dat alleen verkeer voor het netwerk van het bedrijf via de PPTP tunnel moet lopen.
Al het andere verkeer via de normale verbinding.

Hmm, ik zie dat six10again dit ook al meldde.
-IP telefoons krijgen via DHCP vaak meerdere opties mee (TFTP server + adres centrale) Niet alle DHCP servers in routertjes kennen deze opties, en dan is een alternatief om de telefoon handmatig in te stellen.
Ik denk ook niet dat het routertje deze opties moet gaan uitdelen maar gewoon de DHCP server op het bedrijf. Het DHCP request van de telefoon loopt dan door de tunnel heen.

Verwijderd

De vraag is natuurlijk, de router waarin je je IP-telefoon of ATA-186/188 inprikt
of je die mag configureren. Mocht dit een Cisco 826/836 of 827/837 zijn
dan kan je gewoon een permanente tunnel op bouwen en dan kan je je ip telefoon
laten aanmelden op de callmanger via die tunnel.

Mag je de router niet configureren, dan moet je je callmanger op een of andere manier DMZ hangen, zodat je je publiek kan aanmelden vanaf bepaalde locaties uiteraard, maar dit wordt wel lastig denk ik.

• RdamRobin
De thuiswerkers krijgen allemaal een Draytek 2600 en de IP telefoons zijn van Ericssson

Ericsson IP Phone 4422
-IP telefoons krijgen via DHCP vaak meerdere opties mee (TFTP server + adres centrale)
Inderdaad, zo worden ook de software/firmware updates vanaf de centrale gepushed naar de IP phones
-Het thuisroutertje (hardware, winroute,linux...) zet de PPTP VPN op.
mbv statische routes definieer je dat alleen verkeer voor je "kantoor" segment over de VPN tunnel gaat
Dat is precies wat ik zoek. Nu moet ik toch mijn IP routing essentials eens bijwerken en kijken of dat goed toe te passen is op de drayteks, echter de thuis gebruikers hebben geen vast IP adres. Wat inhoud dat ik een enorme acceslist moet gaan maken op de hoofdlocatie (van welke adressen een PPTP verbinding is toegestaan)
De vraag is natuurlijk, de router waarin je je IP-telefoon of ATA-186/188 inprikt of je die mag configureren. Mocht dit een Cisco 826/836 of 827/837 zijn
dan kan je gewoon een permanente tunnel op bouwen en dan kan je je ip telefoon
laten aanmelden op de callmanger via die tunnel.
De routers mag ik compleet beheren (gelukkig). Callmanager is dat een toepassing speciaal voor Cisco IP phone's?

Verder zijn de IP telefoons van Ericsson best ok. Wanneer je een beetje goede kwaliteit spraak volsta je al met 16 Kbit. Maar dan blijft het natuurlijk wel de vraag of je een QOS kan toepassen end to end. Voorlopig heb ik er een aantal op het LAN aangesloten en dat functioneerd vooralsnog prima. Maar nu een goede config zien te maken voor de thuis gebruikers

Verwijderd

De telefoonsoftware van cisco heet callmanager, er is ook een versie
beschikbaar (helaas alleen nog T-release) waarmee je een afgeslankte
versie van de callmanager kan draaien in een router, call manager express.

Je moet idd met de Draytek een PPTP of IPSEC tunnel maken richting
je hoofdrouter.Ik weet alleen niet hoe een draytek vigor omgaat met de tunnels
als het ip adres van de client-side wordt veranderd.

Om echt permanente GRE/IPSEC tunnels te maken, moet je aan de gang met
NHRP (Next Hop Resolution Protocol), hiermee kan je dynamische vpn's opbouwen
waarbij alleen de hoofdrouter dus een vast ip adres hoeft te hebben. Maar
ik heb al gezien dat de draytek router dit niet ondersteund., dus toch cisco's :P

Ik zou eerst goed testen of de vigor na het dynamisch veranderen van het ip of de tunnel dan wel weer goed wordt opgebouwd.

• RdamRobin
Verwijderd schreef op 28 september 2004 @ 23:39:

Je moet idd met de Draytek een PPTP of IPSEC tunnel maken richting
je hoofdrouter.Ik weet alleen niet hoe een draytek vigor omgaat met de tunnels
als het ip adres van de client-side wordt veranderd.
------------
Ik zou eerst goed testen of de vigor na het dynamisch veranderen van het ip of de tunnel dan wel weer goed wordt opgebouwd.
Een onderdeel van een e-mail die ik naar Draytek heb gestuurd:

Een derde vraag die van belang is, is het volgende.
Op de hoofdlocatie hangt er in het Lan een telefooncentrale van Ericsson, op deze centrale zijn een aantal IP telefoons aangesloten (type 4422). De bedoeling is dat deze telefoons bij de medewerkers op de thuislocatie worden aangesloten. Via de draytek moet er een verbinding met de hoofdlocatie worden opgezet zodat de telefooncentrale de IP telefoon op locatie kan voorzien van een IP adres alsmede van mogelijke software updates via TFTP. Echter verneem ik van verschillende bronnen dat de Drayteks hier mogelijk niet geschikt voor zijn. Kunt u hier meer duidelijkheid over verschaffen wat betreft deze toepassing?

Eens kijken of Draytek hier wat meer over kan vertellen.

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02-2025
Heb je al gedacht aan een softphone incl. USB handset/headset voor telewerkers/mobiele mensen ? Je blijft namelijk afhankelijk van de hardware aan de kant van de telewerker of bij mobiele gebruikers, bij de ISPer op locatie (hotel, e.d.)

Volgens mij kun je dan heel wat configuraties krijgen en hoge kosten.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Euhm hoe configureer je zon 826 dan dat ie permanent een tunnel opzet, want ook ik heb hier een 7960 staan, en zon router is vast wel ergens te vinden.

Verwijderd

De softphone oplossing vindt ik zelf ook een mooie oplossing van mabarto voor jou probleem. Op de hoofdrouter maak je ene PPTP (of IPSEC) VPN.
dan kan je met de laptop (mits op internet) met een vpn verbinding de softphone aanmelden op de ip telefooncentrale.

Ga je toch voor de router oplossing, dan denk ik inderdaad dat je al snel tegen de
beperkingen van een draytec router loopt, bij een cisco gooi je gewoon een ander IOS met andere features er in en de router kan ineens ook firewall (als voorbeeld)

Hoe je een tunnel opbouwt in een cisco, gaat met de Command Line interface

Interface Tunnel 1
description tunnel naar hoofdkantoor
ip unnumbered ethernet 0
tunnel mode ipip
tunnel source dailer 0 (in het geval vna ADSL)
tunnel destination x.x.x.x (ipadres)

ip route x.x.x.x x.x.x.x.x tunnel 1

maar hier zijn 101 vorobeelden van op internet.
heeft de client een dynamisch ip dan moet je met NHRP aan de slag

Verwijderd

Mitel heeft voor dit probleem een goede oplossing zij hebben een reeks toestellen waar je dit zonder problemen mee kunt doen. Toestel zet zelf (na configuratie als telewerker) een vpn verbinding op met de centrale over een standaard dsl lijn.

Toestel ligt qua prijs ongeveer even duur als een standaard digitaal systeem toestel bij Siemens e.d..
Pagina: 1