Toon posts:

[WINNT4] Kan geen Batch files runnen*

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleem op een Windows NT 4.0 server.
Het is niet mogelijk om batch bestanden te runnen.
Bij het uitvoeren van een .bat bestand wordt de volgende foutmelding gegeven:

Cannot find the file C:\path\*.bat (or one of it's components). Make sure the path and filename are correct and that all required libraries are available.

Deze melding wordt gegeven bij alle batch bestanden.

Ik heb bekeken hoe batch bestanden worden geopend en krijg dan ook een melding. In het Options menu van de explorer bij het Tabblad File Types.
Hier heb ik gekeken hoe "MS-DOS Batch File" worden geopend.
Hij geeft hier "%1" %* aan als programma om een .bat bestand te openen.
Dit is opzich goed. Maar als ik zonder iets te veranderen op "OK" klik krijg ik de volgende melding:

The specified program could not be found. Make sure the filename and path are correct.

Het lijkt erop dat deze variabele niet wordt herkend.
Ik heb de registry bekenen maar loop een beetje vast. |:(

Hoop dat iemand een idee heeft en me verder kan helpen.

ps: client pc's kunnen wel batch bestanden uitvoeren vanaf de server (bijv. logon script)

Grt Sven.

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:34

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Is dit opeens gebeurt of was dit al een tijd? Als het opeens is ontstaan, wat heb je de laatste tijd veranderd, geïnstalleerd, etc.?

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-04 16:19
welke melding krijg je als je vanuit een command prompt de batch-file probeert te runnen?? Of probeer voor de gein de extensie eens te wijzigen in .cmd i.p.v. .bat.

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Het gaat om een server die we beheren. Alles heeft goed gewerkt en het probleem hebben we toevallig geconstateerd. Er is niks geinstalleerd de afgelopen tijd. De server is ook virus- en spam-vrij.

Als ik een batch bestand uit de dos prompt run krijg ik dezelfde melding.
Ook het wijzigen van de extentie naar .cmd helpt niet en geeft de zelfde melding.

Ik heb het idee dat het iets te maken heeft met die "%1" %* variabele.
Maar ik heb geen idee waar de naar verwijst.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

"%1" %*

Dat staat iig hier op de NT4 server ook zo, en bij ons werkt batch. Dus dat lijkt te kloppen :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Wel raar is dat als ik daar op "OK" klik dat ie dan die melding geeft dat het programma niet gevonden kan worden.

Heeft iemand een idee waar die variabele naar verwijst?

• Johnny Goodbye
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-05 17:29
die variabele verwijst naar extra opdracht achter de batch opdracht.

bv. empty.bat C:\temp d:\temp

dan verwijst %1 naar c:\temp en %2 naar d:\temp in de batch file

empty.bat
del %1\*.*
del %2\*.*

(uit het blote hoofd)

[ Voor 3% gewijzigd door Johnny Goodbye op 27-09-2004 10:50 ]

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

Juist. %1 is de eerste parameter, %2 de tweede, enz.. Beetje rare notering: "%1" %* maar dat geldt niet voor de command-line, daarvandaan zou 't altijd moeten werken, ook als je de files naar .cmd hernoemt.

Heb je de server al gereboot, opnieuw aangemeld, geprobeerd met een account met (lokale) adminrechten?

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Topicstarter
Ja de server is gereboot en ik ben ingelogd met administrator.

:?

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Geef anders een de output van "set" in een dosbox hier.
Misschien dat daar wat vreemde waarden in staan of zo.

[ Voor 7% gewijzigd door DeMoN op 28-09-2004 12:15 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Problem solved!!! :*)

Eerst een nieuwe cmd.exe gekopieerd van een werkende server. Toen was het probleem verholpen in DOS. Kon nu weer batch bestanden uitvoeren vanuit DOS.
Nog niet onder Windows.

Ik heb bij File Types in de explorer de MS-DOS Batch File verwijderd.
In de registry heb ik alle keys en values verwijderd in HKEY_CLASSES_ROOT, batfile en .bat. Vervolgens alle keys en values opnieuw aangemaakt.

In de shell key staan de keys hoe het bestand geopend, geedit en geprint moet worden. Waarschijnlijk was er hier iets mis mee.

Toch bedankt voor jullie hulp
Pagina: 1