Toon posts:

[2003] Profielen en login scripts opzetten*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, ik zit met het volgende probleem:
--------------------------
Ik ben een stagaire en ik ben bezig met een netwerk bouwen bij de buren. Ik heb er een Windows 2003 server en een Novell server staan en 4a5 Windows xp clients eraan. De clients loggen nu nog in op de Novell Server, maar dat moet straks dus alleen maar op de Windows server omdat de Novell server weggaat.

Ik heb al rond gezocht op het forum, maar erkomen allemaal termen wat ik niet weet wat het is. Dus daarom deze script.

Ik moet profielen en een loginscript maken met shares en printer shares. Mijn stage begeleider is er vandaag niet dus die had het opgeschreven, hij had er ook bij gezegt iets met "Net use".

hebben jullie een idee, hoe ik die profielen en een loginscript kan maken, ik heb uiteraard al gebruikers aangemaakt op de Windows Server.

Bedankt,
Poison Ivy

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-05 06:49
Ik raad je aan om eerst eens wat te verdiepen in de materie. Als je "Net use" al niet kent, niet weet waar je de profielen in kan stellen ed. zou ik er nu maar even mee stoppen en verder gaan als je die info hebt.

Pvouput live

• Tije
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-12-2025
^^^^
Eens zijn met.

Op welke manier heb je gebruikers aangemaakt?
Doormiddel van Active Directory? En heb je iedere user zijn eigen map gegeven?

[ Voor 9% gewijzigd door Tije op 27-09-2004 10:34 ]

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Ik zou trouwens wel eens willen weten welke versie van Novell er dan nu draait en waarom je dat allemaal door Windows wilt gaan vervangen? Als je net use al niet kent, dan denk ik niet dat je ook helemaal op de hoogte bent van de kracht van een goed geconfigureerde Novell server.

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb users aangemaakt in Active Directory. De novell server heeft er nu eigenlijk niet zoveel meer mee te maken, want dat is afgerond, het is nu alleen de bedoeling nog om een loginscript te maken.

Sorry :( dat ik niks van Net use weet, misschien kan iemand dat uitleggen dat ik daar misschien verder mee kan.
Bedankt

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:34
Hallo Poison-Ivy,

Het is hier op got niet de bedoeling dat wij het huiswerk voor je gaan maken, we verwachten hier ook een beetje eigen inzet. Heb je bijv. niks kunnen vinden via google op net use?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
net use /?
De syntaxis van deze opdracht is:

NET USE
[apparaatnaam| *] [\\computernaam\sharenaam[\volume] [wachtwoord | *]]
        [/USER:[domeinnaam\]gebruikersnaam]
        [/USER:[domeinnaam met punten\]gebruikersnaam]
        [/USER:[gebruikersnaam@domeinnaam met punten]
        [[/DELETE] | [/PERSISTENT:{YES | NO}]]

NET USE {apparaatnaam | *} [wachtwoord | *] /HOME

NET USE [/PERSISTENT:{YES | NO}]

Beter is het om deze zaken via bijv. kixtart te regelen. Post je nog even wat je zelf al gevonden hebt. En wat je nu echt niet snapt?

Verwijderd

Misschien moet je de help van windows 2003 gaan bekijken daar staat in ieder geval uigelegd wat net use inhoudt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb over profielen wat gevonden; dat je bij je Systeem opties een tabblad Gebruikerprofielen heb. Daar zie de profielen staan van verschillende lokale gebruikersprofielen. Ik moet daar als het goed is Profielen aanmaken, ik heb hier een boek: windows server 2003 in 24 uur, daar staat ook wel wat info in over profielen en Loginscripts. Maar er staat niet in hoe je een Script of een profiel aan kan maken. Dat is gewoon het probleem, ik heb al wel bij google gezocht maar dat kan ik niks bruiksbaar vinden. Het is ook niet de bedoeling dat jullie mijn huiswerk maken, maar ik hoop wel dat jullie me hier kunnen helpen. Ik bedoel, ik kan hier ook van leren :)

Alvast bedankt.
Als er iets nog niet duidelijk is laat het ff weten :) dat probeer ik het toe te lichten.

Poison-Ivy

Verwijderd

eeen gebrukers profiel kan je aanmaken via

start -> uitvoeren -> dsa.msc

scripts kan je zelf schrijven voor een tekst bestand te maken met
daarin de net use parameters om de drives die je wil gebruiken te mappen.

die renamen naar .bat of .cmd wat jij wil en die neerzetten bij login script waar je de gebruiker heb aangemaakt

ik denk dat je het beste ffe de howto's door kan nemen die zijn heel duidelijk hiermee en helpen je zeker verder onderweg

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 september 2004 @ 12:05:
eeen gebrukers profiel kan je aanmaken via

start -> uitvoeren -> dsa.msc

scripts kan je zelf schrijven voor een tekst bestand te maken met
daarin de net use parameters om de drives die je wil gebruiken te mappen.

die renamen naar .bat of .cmd wat jij wil en die neerzetten bij login script waar je de gebruiker heb aangemaakt

ik denk dat je het beste ffe de howto's door kan nemen die zijn heel duidelijk hiermee en helpen je zeker verder onderweg
Ja bedankt ben al een stuk verder, ik heb nu voor alle gebruikers een map gemaakt en dat bij het profiel in gezet, nu zit ik alleen nog met de loginscript!

Ik zie dat je dat met een tekstdocument een script kan maken, en dan opslaan als login.cmd

Maar nu weet ik nog niet zo goed wat ik er in moet zetten.

Ik heb dit gevonden:

%homedrive% het station van de gebruiker met zijn of haar basismap (home directory)

%homepath% het pad van de basismap van de gebruiker

%os% het besturingssysteem van de gebruiker

%userdomain% De domeinnaam van de gebruiker

%username% de naam van de gebruiker!

Heb ik hier iets aan?

Bedankt

Verwijderd

je meot volgens je ts shares en printer shares aanmaken
dus dan vul je in bij je login.cmd

net use Z: \\server_van_de_share\map_voor_user

voor printers weet ik het neit zo uit me hoofd

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-05 11:16

mutsje

Certified Prutser

Poison-Ivy als je in Active Directory Users and Computers zit heb je daar een keurige optie deze heet HELP sommige GOT users schijnen het niet erg te vinden jou alles voor te kauwen maar je zou zelf heel veel kunnen vinden door zelf enige moeitte te tonen. Dat je stagaire bent geeft allemaal niet iedereen moet het leren maar luie mensen hebben we hier een broertje dood aan.

\\servername\profiles$\%username% kun je in een profile zetten
map H: to \\servername\home$\%username% kun je als home opgeven

Heb je de Howtos in dit forum al eens onderzocht of daar nog iets nuttigs voor je staat?

Verwijderd

leon1e schreef op 27 september 2004 @ 11:23:
Hallo Poison-Ivy,

Het is hier op got niet de bedoeling dat wij het huiswerk voor je gaan maken, we verwachten hier ook een beetje eigen inzet. Heb je bijv. niks kunnen vinden via google op net use?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
net use /?
De syntaxis van deze opdracht is:

NET USE
[apparaatnaam| *] [\\computernaam\sharenaam[\volume] [wachtwoord | *]]
        [/USER:[domeinnaam\]gebruikersnaam]
        [/USER:[domeinnaam met punten\]gebruikersnaam]
        [/USER:[gebruikersnaam@domeinnaam met punten]
        [[/DELETE] | [/PERSISTENT:{YES | NO}]]

NET USE {apparaatnaam | *} [wachtwoord | *] /HOME

NET USE [/PERSISTENT:{YES | NO}]

Beter is het om deze zaken via bijv. kixtart te regelen. Post je nog even wat je zelf al gevonden hebt. En wat je nu echt niet snapt?
modje die kixtart aanraad op een win2k domain. kom op we leven niet meer in het nt4 tijdperk...
Pagina: 1