[wireless] tweede AP als repeater

Pagina: 1
Acties:

• Goochem
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-11-2023
Situatie:

ADSL --> AccessPoint --> Laptop

Probleem:

Te klein bereik AccessPoint Asus WL-300. AP haalt voorkant huis niet.

Oplossing:

Tweede AP plaatsen in woonkamer, als "repeater". (WL-330g??) Geen kabels trekken dus, maar tweede AP in stopcontact, configureren en draaien.

Probleemstelling:

Is dit mogelijk met deze AP's? (WL-330g??) Heeft iemand hier ervaring mee?
Op Asus-site staat bij de 11MBit-versie wel specifiek "repeater" genoemd, maar bij de 54MBit versie niet (WL-330g).

Uiteindelijk moet ik met deze oplossing dus met de laptop van voor in het huis naar achter kunnen lopen waarbij hij gewoon contact heeft met degene met het sterkste signaal (roaming?). Hoef ik voor deze situatie geen kabels te trekken? Werkt deze repeater functie zoals ik vermoed?

Hoe moet ik dit dus eigenlijk interpreteren:
Ethernet Adapter mode (AP client):
Act as a client station to connect with existing Access Points and wirelessly bridge traffic from Ethernet port to remote networks.
Hoef ik dus geen kabels te trekken naar dit tweede AP of toch? Zucht...

_/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door Goochem op 27-09-2004 09:58 ]

Goochem

• Goochem
Na een extra dag onderzoeken, zit ik eigenlijk nog maar met 1 vraag:

Moet er naar een AP welke als repeater gaat fungeren een kabel getrokken worden?

:)

[ Voor 5% gewijzigd door Goochem op 28-09-2004 09:15 ]

Goochem

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-04 14:21

Corn

Raar jongetje

Neen, dat hoeft niet. Bijna alle AP's kunnen tegenwoordig als wireless repeater werken, nadat je het mac-adres van de 1e AP invult. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar ik vond persoonlijk de snelheid echt treurig, dus ik heb hem uiteindelijk aangesloten met een kabeltje.

• Goochem
Is de WDS-support van Asus hetzelfde of te gebruiken als repeater-functionaliteit?

It sounds like it (for a rookie ;)):
WDS allows direct connection between multiple WLAN through wireless communications instead of wired connectivity.

Goochem

• Corn
  • Laatst online: 16-04 14:21

Corn

Raar jongetje

Ja, dat is hetzelfde :)

• Goochem
Ik heb het wel eens geprobeerd, maar ik vond persoonlijk de snelheid echt treurig, dus ik heb hem uiteindelijk aangesloten met een kabeltje.
Was dat op 11MBit of 54MBit?

Goochem

Verwijderd

We werken hier met een WDS config tussen 2 Asus AP's, loopt als een trein :) Snelheid is verder prima, maar we gebruiken de verbindingen alleen om te internetten, niet om grote bestanden over te blazen. Dan gaat de laptop toch echt even aan de UTP :)

• Goochem
Verwijderd schreef op 28 september 2004 @ 12:32:
We werken hier met een WDS config tussen 2 Asus AP's, loopt als een trein :) Snelheid is verder prima, maar we gebruiken de verbindingen alleen om te internetten, niet om grote bestanden over te blazen. Dan gaat de laptop toch echt even aan de UTP :)
Kewl :)

Zit bij jouw configuratie ook ene AP aan switch/modem en de andere los?
Welke AP's gebruik je?

[ Voor 4% gewijzigd door Goochem op 28-09-2004 13:23 ]

Goochem

Verwijderd

2 wl100g's in wds, hybrid mode. Ze staan dus naar elkaar te zenden wat er over de utp binnenkoment, maar wat er over de wireless binnenkomt. Beiden zijn beschikbaar als AP :)

• InfoTracer
  • Laatst online: 16-05 08:05
als je die asus in repeat (wds) zet dan word volgens mij wel je snelheid gehalveert aangezien hij het signaat oppakken met 1 antenne (chip/kaart) en met die zelfde weer doorstuurt wordt als het goed (slecht) is de snelheid gehalveert maar voor i-net doeleinde is het dan nog snel genoeg

• Goochem
Dus kort samengevat:

Als ik naast mijn huidige AP (AP1) (WL-300g) van Asus, gekoppeld aan mijn router/switch, dezefde AP (AP2) nogmaals aanschaf, en los (puur in het stopcontact) plaats binnen het bereik van AP1, zou AP2 met WDS functie moeten werken, en zou ik daarmee via mn laptop verbinding met internet kunnen maken.

Klopt dat? :9

Goochem

• Goochem
Iemand? ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Goochem op 01-10-2004 09:50 . Reden: oops.. iets te vroeg met *kick* ]

Goochem

• Goochem
Shit zeg, kheb de tweede AP aangeschaft en ben een avondje bezig geweest met configureren, maar ik krijg het niet aan de praat, hieronder mijn configuratie:

SpeedTouch 510i
IP 10.0.0.138
DHCP AAN

AP 1 (rechtstreeks op SpeedTouch) (WL-300g)
VAST IP 192.168.1.1
SSID wlan
Channel 1
Mode: Hybrid (keuze tussen AP Only, WDS Only, Hybrid)
Connect to AP's in BridgeList: YES
Mac AP 2 in BridgeList
WEP Disabled
MAC Restriction Disabled
WPA Disabled

AP 2 (binnen bereik AP 1, los in andere ruimte) (WL-300g)
VAST IP 192.168.1.2
SSID wlan
Channel 1
Mode: Hybrid (keuze tussen AP Only, WDS Only, Hybrid)
Connect to AP's in BridgeList: YES
Mac AP 1 in BridgeList
WEP Disabled
MAC Restriction Disabled
WPA Disabled

Ik heb geprobeert ze op verschillende channels te zetten (interferentie?) maar dit hielp niet. Voor de rest heb ik voor de zekerheid alle beveiligingen maar even uitgezet, WEP, WPA en MAC-filter.

Wat zit er fout?

[ Voor 5% gewijzigd door Goochem op 02-10-2004 09:20 ]

Goochem

• InfoTracer
  • Laatst online: 16-05 08:05
zorg wel dat je het wlan mac adres invult en niet het lan mac adres bij allebij

ps hier een kleine faq over hoe je de wrt54g van linksys als wds instel maar das wel aangepaste firmware voor die wrt maar misschien kan je er wat uithale: http://docs.sveasoft.com/SV-Wireless-WDS.html

ik heb ook nog ff wat rond gezocht misschien heb je hier nog wat aan:
http://www.tomsnetworking.com/Sections-article78-page1.php

[ Voor 19% gewijzigd door InfoTracer op 02-10-2004 10:53 ]

Verwijderd

Allebei de AP's moeten de andere AP in de bridgelist hebben staan, ze _moeten_ op hetzelfde channel draaien, WPA mag _niet_ aanstaan.

Upgrade ook even de firmware naar de nieuwste van Chupa.nl , let even op dat je de AP moet resetten anders boot hij niet.
Pagina: 1