compressie in mp3,wat is weg,en kan het terug ?

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick39
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Misschien een maffe vraag.
Als ik een bestand zip,dan compresseer ik het.
Bij een unzip is (gelukkig) het originele bestand weer terug.
Hoe zit dat bij MP3, als ik daar weer een wave van maak,is dat dan weer het originele file ?

WMA is meestal kleiner als mp3 en op mijn mp3 speler kunnen dan dus meer nummers.
Van een mp3 een wma maken is vaak niet mooi ook al is het bestand veel kleiner.
Maar dan heb je ook eigenlijk dubbele compressie,eerst al naar mp3 en dan naar wma.
Vandaar deze vraag.. als ik winamp gebruik om er een wav van te maken heb ik dan gewoon een grote mp3 kwaliteit wav,of toch weer het originele file.
Dan loont het om alles voor de mp3 speler om te zetten naar wav,en dan naar wma.
Of is er een programma dan,als het bij terug zetten naar wav toch niet beter wordt,dat de mp3 kan analiseren en de output wav weer zo close as possible naar het origineel brengt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_Davelaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 13:31
Bij het converteren worden de stukjes weggeknipt die je in principe toch niet kan horen. Het is dus niet lossles.

Als je een mp3 terug converteerd naar een wav krijg je dus een wav met de kwaliteit van de mp3.

Was ik maar een punt dan was ik het einde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124471

bij MP3 worden tonen die je bijv. niet hoord weggelaten. Daardoor wordt het bestand een stuk kleiner. Maar als je het weer terugzet in WAV krijg je niet meer je oude kwaliteit terug... die tonen zijn immers "weggegooit"

EDIT: J_Davelaar was me voor :P

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 124471 op 27-09-2004 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 15:57
Nee, het originele bestand krijg je nooit meer terug. Als je hem omzet naar wav krijg je dus een grote mp3 kwaliteit wav.

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick39
  • Niet online
Jammer..zat er wel in,ik hoopte stiekum op een stukje decompressie in de software (bv winamp) zelf waardoor er iets meer overbleef.

Misschien is er wel een programma dat iets meer beat (bass) kan toevoegen aan een mp3.
Als ik met mp3's bezig ben merk ik dat hoog meestal wel goed blijft,maar de bass verdwijnt,en een portable mp3 speler produceert al niet teveel bass.
Maar dan kom je waarschijnlijk weer aan een heel pakket met 5000 functies die je niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

(jarig!)
Als dat had gekund zou het bij het gewone afspelen ook wel gedaan zijn :P Overigens is een deel van de Mp3 compressie wel degelijk lossless, er wordt op de mp3-stream een lossless op zip gelijkende compressie toegepast. Zoek eens op dMC voor een goede converter.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick39
  • Niet online
m.m schreef op 27 september 2004 @ 08:55:
Als dat had gekund zou het bij het gewone afspelen ook wel gedaan zijn :P Overigens is een deel van de Mp3 compressie wel degelijk lossless, er wordt op de mp3-stream een lossless op zip gelijkende compressie toegepast. Zoek eens op dMC voor een goede converter.
Als wat had gekund ? sorry dat begrijp ik niet helemaal.
Als ik DMC gebruik,wat is dan beter,gelijk naar WMA of eerst wav en dan DMA ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Nick39 schreef op 27 september 2004 @ 08:38:
Jammer..zat er wel in,ik hoopte stiekum op een stukje decompressie in de software (bv winamp) zelf waardoor er iets meer overbleef.

Misschien is er wel een programma dat iets meer beat (bass) kan toevoegen aan een mp3.
Als ik met mp3's bezig ben merk ik dat hoog meestal wel goed blijft,maar de bass verdwijnt,en een portable mp3 speler produceert al niet teveel bass.
Maar dan kom je waarschijnlijk weer aan een heel pakket met 5000 functies die je niet gebruikt.
Welke MP3 encoder gebruik je dan?

Probeer eens de Lame MP3 encoder (evt. incl EAC of RazorLame als frontends), de kwaliteit hiervan is veel beter dan bijv. de XING MP3 encoder.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Nick39 schreef op 27 september 2004 @ 13:00:
Als ik DMC gebruik,wat is dan beter,gelijk naar WMA of eerst wav en dan DMA ?
Dat maakt niet uit. Intern zal dMC de mp3 ook eerst decoderen (dat is een verliesvrije stap) naar wav of soortgelijk en dan weer herencoderen naar WMA (stap met verlies). Zoals je zelf al aanhaalt in je startpost heb je nu twee stappen met verlies gehad (origineel -> mp3 en wav -> wma). Zelfs wanneer je de WMA een veel hogere bitrate zou geven dan de mp3 heeft, zal er nog extra verlies optreden. Herencoderen van bestanden die in een formaat met verlies zijn is dan ook uit den boze als je van kwaliteit houdt. Nu om plaats te besparen op een portable player is dat niet zo'n zaak. Daarvan verwacht je niet dat het perfect klinkt.

[ Voor 5% gewijzigd door satcp op 27-09-2004 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:57
Dat kan, dat heet een equalizer.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93801

Probeer eens de Lame MP3 encoder (evt. incl EAC of RazorLame als frontends), de kwaliteit hiervan is veel beter dan bijv. de XING MP3 encoder.
Hoe kan dat Xing is toch één van de mede bedenkers van de compressiemethode, of heb ik dat fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Anoniem: 93801 schreef op 27 september 2004 @ 13:27:
Hoe kan dat Xing is toch één van de mede bedenkers van de compressiemethode, of heb ik dat fout?
Xing heeft enkel de VBR header bedacht. Het compressieformaat zelf is volledig door Fraunhofer bedacht en ontwikkeld. Xing is bijna legendarisch om de vreselijk slechte kwaliteit van hun encoder. Zelfs op de hoogste bitrate zijn vaak duidelijk artifacten aanwezig in het geluid. LAME aan de andere kant geldt al sinds jaar en dag als de standaard wat betreft mp3-kwaliteit. LAME is bovendien gratis zodat de keuze tegen de commerciële Xing en Fraunhofer encoders snel gemaakt is.

Let wel dat je de juiste instellingen gebruikt bij LAME; de zogenaamde --alt-preset instellingen. Deze zijn geoptimaliseerd om een zo hoog mogelijke kwaliteit te bieden voor de ingestelde preset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick39
  • Niet online
sig69 schreef op 27 september 2004 @ 13:24:
[...]
Dat kan, dat heet een equalizer.
snap ik.. maar bij omzetting naar wma merk ik dat duidelijk de bass minder wordt..de equalizer in zo'n portable ding is niet zo best..zou ik de bass iets kunnen enhancen in het nummer zelf,dan klinkt het misschien wat beter op de mp3 speler..

Wel leuk dat ik nu wel een kikje in de mp3 keuken kan nemen.. ik gebruikte al de llame encoder.
Van een aantal mp3's heb ik de originele cd's nog, dus die kan ik eventueel gelijk naar wma encoden.,de overige mp3's zullen dan mp3 moeten blijven vrees ik.

[ Voor 26% gewijzigd door Nick39 op 27-09-2004 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:34

voodooless

Sound is no voodoo!

Nick39 schreef op 27 september 2004 @ 14:31:
[...]

snap ik.. maar bij omzetting naar wma merk ik dat duidelijk de bass minder wordt..de equalizer in zo'n portable ding is niet zo best..zou ik de bass iets kunnen enhancen in het nummer zelf,dan klinkt het misschien wat beter op de mp3 speler..
Simpel: decode -> bassboost -> encode ;)

Moeilijk: zoek een proggie die het direct kan. MP3 slaat namelijk frequentiecomponenten op, en misschien is het daarom wel mogelijk om direct de frequentiecurve van de mp3 aan te passen (zo'n beetje als mp3gain doet).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick39
  • Niet online
deepspace schreef op 27 september 2004 @ 14:51:
[...]

Simpel: decode -> bassboost -> encode ;)

Moeilijk: zoek een proggie die het direct kan. MP3 slaat namelijk frequentiecomponenten op, en misschien is het daarom wel mogelijk om direct de frequentiecurve van de mp3 aan te passen (zo'n beetje als mp3gain doet).
okay we doen de simpele methode,waarmee doe ik de bassboost ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-03 16:46

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

In een goede mp3 enocder kan je ook de optie meegeven om extra "voorzichtig" te zijn met bepaalde frequenties.. Als je bass heel belangrijk vindt, kan je dus deze exta geod meenemen. Hoeveel je verliest hangt erg af van de gebruikte bitrate, dus hier kan je ook mee "spelen".

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62011

Er zijn programmas de harmonischen kunnen toevoegen aan het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick39
  • Niet online
Okay ik ga nu denk ik het topic te buiten met mijn vragen en misschien is een deel ook verder wel terug te vinden in de FAQ.
Je kan helaas tegenwoordig door de bomen het bos niet meer zien wat mp3 programma's betreft.
En daarnaast heb ik een hekel aan van die 6000 en 1 knoppen en tab programma's.
De meeste mp3's die ik op internet vind hebben zoveel aan dynamiek verloren dat ik die bass boost graag zou willen,maar zoals gezegd wil ik dan niet aan een vele tientallen megabytes verslindend programma vast zitten dat dan 1 optie heeft die ik gebruik.
Ik weet dat winamp de equalizer uitschakelt wanneer je een mp3 omzet naar wma of wave.
Ik dacht in mijn kromme redenatie,als bekend is wat er wordt weg gehaald tijdens compresseren,is het misschien ook mogelijk,desnoods via bepaalde formules dat omgekeerd ook te kunnen.
Ik realiseerde me niet dat er een verschil is in zippen en iets compresseren waarvan de output bruikbaar blijft.
En als je een doorsnee wav neemt van 50 mb en er blijft 5 mb over als mp3,dan is er blijkbaar onderweg nogal veel verdwenen ;)
Bedankt iedereen voor de moeite,ik ga eens googlen met bassboost en mp3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:34

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik vind het btw vreemd dat je bass gaat missen... Heb ik namelijk nog niet echt meegemaakt. Misschien eens een andere lame versie gebruiken (veel info op http://www.hydrogenaudio.org/ )?

Tja, als bassboost tip heb ik niet echt iets met weinig knopjes... maar audacity is wel een leuk proggie, en ook nog eens gratis. Als backend kun je ook gewoon lame gebruiken.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick39
  • Niet online
deepspace schreef op 27 september 2004 @ 17:38:
Ik vind het btw vreemd dat je bass gaat missen... Heb ik namelijk nog niet echt meegemaakt. Misschien eens een andere lame versie gebruiken (veel info op http://www.hydrogenaudio.org/ )?

Tja, als bassboost tip heb ik niet echt iets met weinig knopjes... maar audacity is wel een leuk proggie, en ook nog eens gratis. Als backend kun je ook gewoon lame gebruiken.
De bass ga je pas missen als je een gedownloade mp3 afspeelt en dan het originele nummer,ik ben daar dan blijkbaar gevoeliger in.
Het proggie wat je noemt,ga ik nu gelijk downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62011

Nick39 schreef op 27 september 2004 @ 18:33:
De bass ga je pas missen als je een gedownloade mp3 afspeelt en dan het originele nummer,ik ben daar dan blijkbaar gevoeliger in.
Het proggie wat je noemt,ga ik nu gelijk downloaden.
Je bent er niet gevoelliger voor dan andere mensen, de luidsprekers die je hebt geven gewoon teveel lage tonen/resonanties en daarmee wordt het principe waarop mp3 berust onderuit gehaalt.
Pagina: 1