[digicam] Sony Cyber-shot DSC-V1 of Sony Cyber-shot DSC-V3

Pagina: 1
Acties:

• imp4ct
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-10-2025
Lokes,

Ik zit een beetje met een dilema. Ik zou graag 1 van deze twee camera's kopen maar ik weet niet goed wat te kiezen. De Sony Cyber-shot DSC-V1 is al meer dan een jaar op de markt denk ik en schijnt een heel leuk fototoestel te zijn, nu heeft Sony zijn opvolger aangekondigt en die is eigenlijk ook heeeel aantrekkelijk.

Nu is een beetje mijn vraag, mits de V1 momenteel toch aan een lage prijs wordt verkocht of het nog slim is van zo'n veroudert model te kopen, wetende dat de V1 maar over een heel klein schermpje van 1.5" beschikt en wss ook al sterk verouderde hardware.

Enige tips?

PS : Moest ik de V3 kopen zou dit tegen kerstmis zijn natuurlijk, wanneer er misschien promaties komen etc.. normaal is de V3 dan ook al eventjes op de markt, normaal komt hij einde oktober op de markt.

[ Voor 16% gewijzigd door imp4ct op 27-09-2004 00:29 ]

Bedrijf : Webtrix

Foto materiaal:
Nikon D7100 | Nikor AF-S DX 18-105mm | Nikor AF-S 50mm | Nikon SB600

Verwijderd

Side by side vergelijking op DPReview

Samenvatting: De V1 en V3 zijn eigenlijk dezelfde camera op een paar dingen na.

- De V3 heeft (imho) een beter uiterlijk
- De V3 heeft 7.1 MPix tegenover 5.1 voor de V1, beiden op een 1/1.8 sensor. 5.1 MPix op 1/1.8" is al niet geweldig, en wel het max dat je imho op een 1/1.8 sensor moet proppen. De V3 zal meer ruis hebben dan de V1
- De flitser van de V1 is krachtiger

Hiermee moet je het doen... als je het uiterlijk van de V2 mooier vindt, zul je genoegen moeten nemen met de hogere ruis. Ikzelf zou voor de V1 gaan....

- Waarschijnlijk minder ruis, en 5 MPix is echt genoeg voor 99% van het werk. Je kunt 80% van je pic wegcroppen om 1 MPix over te houden, waarmee je aardig 15x10 pics kunt maken.
- Beeldkwaliteit is alles. Het meest geweldige uiterlijk, of de allerbeste features zijn waardeloos als de beeldkwaliteit slecht is. De F828is véél mooier qua uiterlijk, heeft enige extra functies tegenover de F717, maar de ruis van de 8MPix 2/3 sensor is zó hoog, dat ik toch voor de oudere F717 heb gekozen. Net zo bij de V1 / V3.... ik *denk* dat de V1 betere pics schiet met minder ruis en minder CA.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2004 01:24 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 september 2004 @ 01:23:
Side by side vergelijking op DPReview

Samenvatting: De V1 en V3 zijn eigenlijk dezelfde camera op een paar dingen na.

- De V3 heeft (imho) een beter uiterlijk
- De V3 heeft 7.1 MPix tegenover 5.1 voor de V1, beiden op een 1/1.8 sensor. 5.1 MPix op 1/1.8" is al niet geweldig, en wel het max dat je imho op een 1/1.8 sensor moet proppen. De V3 zal meer ruis hebben dan de V1
- De flitser van de V1 is krachtiger

Hiermee moet je het doen... als je het uiterlijk van de V2 mooier vindt, zul je genoegen moeten nemen met de hogere ruis. Ikzelf zou voor de V1 gaan....

- Waarschijnlijk minder ruis, en 5 MPix is echt genoeg voor 99% van het werk. Je kunt 80% van je pic wegcroppen om 1 MPix over te houden, waarmee je aardig 15x10 pics kunt maken.
- Beeldkwaliteit is alles. Het meest geweldige uiterlijk, of de allerbeste features zijn waardeloos als de beeldkwaliteit slecht is. De F828is véél mooier qua uiterlijk, heeft enige extra functies tegenover de F717, maar de ruis van de 8MPix 2/3 sensor is zó hoog, dat ik toch voor de oudere F717 heb gekozen. Net zo bij de V1 / V3.... ik *denk* dat de V1 betere pics schiet met minder ruis en minder CA.
Huh de V2, is die er ook? B)

Maarruh, ik vind niet dat je de V1 met de V3 kunt vergelijken, toch twee verschillende camera's ondanks veelal de zelfde functies.
ik heb de V1 een half jaartje geleden gekocht vooral om z'n compactheid en uitgebreide functies.
De V3 zou ik niet meteen compact willen noemen.
En voor dat geld wat de V3 kost zou ik bijvoorbeeld ook 's bij Panasonic of Canon kijken.
Zelf vind ik de V1 een leuke camera, vooral vanwege z'n compactheid maar denk niet dat ik 'm een tweede keer zou kopen.
Nadelen waar ik nu tegen aanloop:
Te klein display, geringe groothoek, handmatige focus niet echt lekker, onhandig menu, geen eigen geheugeninstellingen, 10 secondentimer, niet echt snel, korte gebruiksduur accu die je dan ook nog in de camera moet opladen, (te) dure accessoires, rode ogen effect. Zo dat zijn er een paar...
Maar toch maak ik er leuke foto's mee hoor!
Wat ik dan wel zou kopen?
Waarschijnlijk een Panasonic maar die is een stuk groter dus niet zo in je jaszak mee te nemen.
Dus voorlopig voor mij geen nieuwe camera en blijf ik lekker met m'n V1-tje m'n plaatjes schieten! ;)

En hier nog een site met Sony-camera vergelijk:
http://fransdesmet.telene..._digital_still_camera.htm

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2004 05:49 ]

• imp4ct
Ondervind je last, dat het scherm van de V1 nogal aan de kleine kant is ?? En hoe zit het met z'n levensduur qua batterij ?? Want ik denk dat ik misschien best 2 batterijen koop ?

Foto materiaal:

Verwijderd

I_M_P_A_C_T schreef op 27 september 2004 @ 07:21:
Ondervind je last, dat het scherm van de V1 nogal aan de kleine kant is ?? En hoe zit het met z'n levensduur qua batterij ?? Want ik denk dat ik misschien best 2 batterijen koop ?
Bij helder weer e.d. valt 't wel mee maar bij wat meer 'kritische' opnamen vind ik 't echt te klein.
Plus dat de informatie die je in het scherm(pje) kunt lezen ook wel zeer goede ogen vergt...
De levensduur zal wel ok zijn maar ik denk dat je bedoelt hoelang een accuutje 't uit houdt voordat je 'm weer moet laden.
Nou, dat is gemiddeld een uur.
Vandaar dat ik een tweede aangeschaft heb.

Verwijderd

Vergeet niet dat die verdomde MS relatief duur is. Als je gaat schieten op 7 mp dan hakt dat behoorlijk in op je geheuegen. Ik denk dat foto's op 7 mp ongeveer 4 MB in omvang zijn. Dat zijn dus 64 foto's op 256 MB....

Verwijderd

En als ik de V1 niet gekocht had, was ik momenteel waarschijnlijk voor deze gegaan!
http://panasonic.co.jp/pavc/global/lumix/fz20/

• imp4ct
Verwijderd schreef op 27 september 2004 @ 11:05:
En als ik de V1 niet gekocht had, was ik momenteel waarschijnlijk voor deze gegaan!
http://panasonic.co.jp/pavc/global/lumix/fz20/
Is wel een heel stukje groter dan de V1 & V3. Oki, de V3 is ook een stukje groter, maar toch eigenlijk nog redelijk compact. 'k Denk dak toch de volledige review van de V3 ga afwachten voor ik m'n beslissing maak, mss het slimste.

Weet er iemand of de V3 ook beschik over een groote genoeg "sensor" voor zijn 7MP foto's er goed op te krijgen, sry dak het juiste woord niet weet. Want soms hoor je bij compacte digi'cams dat soms een lager MP beter is want een te hoge gaat gewoon niet voor de sensor.

Foto materiaal:

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Rudedadude

Maybe we were born to run

Zoals Firepower al schreef, een 1/1.8" sensor, net als de V1. Die heeft daar 5 megapixels op, de Canon a80 had daar eerst 4 megapixel op en de nieuwe a95 nu 5 megapixel en de V3 dus 7. Dat lijkt mij persoonlijk veel extra daa (grote jpgs) terwijl dat niet speciaal nodig is.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Verwijderd

Zie boven.

De

V1 is 5MP @ 1/1.8"
V3 is 7MP @ 1/1.8"

Er werd bij de Canon G5 al veel geklaagd over een fikse ruistoename tegenover de G3; de G5 is nl ook 5MP @ 1/1.8", terwijl de G3 4MP op die grootte heeft. De G6 heeft nu 7MP @ 1/1.8", net als de V3... er is dus door de tijd heen 3MP bijgekomen op dezelfde sensorgrootte.

Ik vind persoonlijk 5MP op 1/1.8" écht de max, en liever nog 4MP... (5MP op 2/3" doet het nog wel redelijk, tot ISO400) dat wordt echter bijna niet meer gedaan. Voor 4MP wordt nu meestal 1/2.5, 1/2.7 of zelfs 1/3.2" gebruikt. Ik denk dat 7MP op 1/1.8" het gewoon niet gaat trekken qua ruis.

edit: moet sneller typen :P

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2004 16:03 ]

• imp4ct
Sry.. my bad. Oki overtuigd van de V1. Nu eens gaan zoeken hoe we hem het beste thuis halen en waar we een leuke prijs kunnen krijgen.

Weet er iemand misschien leuke site, goedkoop en die niet te duur zijn qua verzendingskosten :).

Heb ook al op eBay zitten zoeken, maar kweet dat niet zo wat ik moet verwachten. Kzal post straks eens editen met wat koopjes op eBay, kunnen jullie mij misschien adviseren.

Alvast bedankt voor de raad nu al :).

Foto materiaal:

Verwijderd

Sony V1 bij de MediaMarkt Webshop voor 372 euro
[url=htpp://www.progress.nl]Progress.nl heeft de camera voor 368 euro[/]
Foto Reuver heeft Sony MSPro 256MB geheugen voor 67 euro

• imp4ct
Ik ga normaal de vrijdag naar Aken, weet iemand mss website van winkels die ik daar kan vinden ?? Ik heb op google me al dood liggen zoeken, maar der komt maar niets uit de bus :(

Foto materiaal:

Verwijderd

I_M_P_A_C_T schreef op 27 september 2004 @ 19:48:
Ik ga normaal de vrijdag naar Aken, weet iemand mss website van winkels die ik daar kan vinden ?? Ik heb op google me al dood liggen zoeken, maar der komt maar niets uit de bus :(
Stel deze vraag eens op www.belgiumdigital.com ,veel Belgen kopen daar fotospullen

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 september 2004 @ 23:01:
[...]

Stel deze vraag eens op www.belgiumdigital.com ,veel Belgen kopen daar fotospullen
Sinds wanneer ligt Aken in belgie?

Maar hier een Duitse site, moet je hier maar even op zoeken.
www.digitalkamera.de

• imp4ct
Verwijderd schreef op 28 september 2004 @ 00:22:
[...]

Sinds wanneer ligt Aken in belgie?
Niet :? , maar als je de auto neemt en naar Aken rijdt dan kan je daar wel geraken hoor.

Bedankt "Flits flits" voor de tip. Heb wat winkels gevonden, maar geen enkele winkel lijkt goedkoper te zijn dan de Mediamarkt, maar ik hoop dat de winkelprijs niet zoveel verschilt als de onlineshop prijs. Want bij Mediamarkt staat hij op de online shop http://shop.mediamarkt.de...eId=5000&categoryId=10014 372 € en in de andere winkels staat hij minstens 400€ of meer dus jah, keuze snel gemaakt dan.

[ Voor 57% gewijzigd door imp4ct op 28-09-2004 01:31 ]

Foto materiaal:

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-01 15:26

Plekuz

available in strong mint

7MP op 1/1.8" teveel ruis? Ik heb testfotoos gezien die de P150 (7MP) maakt en daarin is veel minder ruis op te zien dan op mijn P10 (5MP), dus ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat 7MP veel ruis heeft.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Rudedadude

Maybe we were born to run

Heb je opzich een punt, het viel mij bij de review van de Canon G6 op (ook 7mp op 1/1.8 dat zij het ruisniveau ook bij iso 400 nog redlijk acceptabel vonden. De techniek staat blijkbaar niet stil :)

edit: G3 werd G6

[ Voor 6% gewijzigd door Rudedadude op 28-09-2004 21:29 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• imp4ct
Hmmm, ergens is het wel waar dat de techniek niet stilstaat, maar het is wel een feit dat teveel op iets te klein niet goed kan zijn. En zo groot is het verschil nu ook weer niet tussen 5MP & 7MP. Oki de V3 heeft veel nieuwe dingen aan boord, maar ik ben een beginnende "fotograaf" en ik wil gewoon leuke foto's leren trekken en zo echt een "beetje" goed worden en ik denk dat de V1 daar een goed en leuk toestelletje voor kan zijn.

Ook, persoonlijk vind ik de prijs nu zeer aanlokkelijk en t'is zeker niet weggegooid geld en ik hoor eigenlijk alleen maar goede commentaar over het dingetje, juist dat z'n LCD beetje te klein is, maar jah... hier leer je ook mee omgaan en eens je het toestel goed onder de knie hebt werk je daar volgens mij toch vlot genoeg mee.

Soit, ik ga de vrijdag dus naar Aken zoals je hierboven wel kon lezen en ik ga beide toestellen eens goed in mijn pollekes nemen etc en dan kan ik nog zien wa ik doe, maar mijn eerste keus gaat dus wss naar de V1 uit.

Kzal hier mijn eerste kiekjes komen plaatsen :D :D
Thx again to everyone :)

Foto materiaal:

• imp4ct
Wat een teleurstelling :(. Ga je naar Aken, zoek je half Aken af voor de V1, vind je hem dan toch op enkele plaatsen, schijnt de prijs schandalig hoog te zijn. Echt, ik stond er versteld van.

Heb hem nu maar online besteld, waar ik toch 70euro minder moet betalen dan als ik hem in Aken zou moeten kopen. Ook vind ik het belachelijk dat als je bij mediamarkt online wilt bestellen dit blijkbaar alleen kan als je in duitsland woont :(. To bad, want dan moest ik maar 375 € betalen voor m'n cam, nu is het 437 €, toch ook een aardig verschil. Maar nog niet zo'n groot verschil als in de Mediamarkt zelf IN de winkel staat hij voor 499 €, echt... schande IMO.

Foto materiaal:

• lester
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ik heb hem vorige week nog bij de officecenter gekocht voor 339 ex btw (ongeveer 400 inc)

• imp4ct
Om de afloop van deze topic even te doen. Ik heb dus de Sony DSC-V1 gekocht. Ik heb hem nu zo'n 2 weken en ik ben er tot nu toe zeer tevreden van. Het enigste "kleine" nadeel is dat hij foto's wat trager verwerkt, maar dat komt gewoon omdat hij een oudere processor heeft, maar dit stoort niet echt, want de foto's zijn echt fantastie's.

Ook ben ik eindelijk met mijn website kunnen beginnen over, foto's, kunst etc... we krijgen nu gemiddeld tot 50 bezoekers per dag, wat wel leuk is, maar het forum wil niet echt van de grond geraken. Dus kom ik hier ook nog eens vragen of er hier mensen zijn die hun mooie kunsten ook daar willen tonen, of hun know-how daar ook willen verspreiden, zou erg tof zijn :).

Anywayzz, thx for all the help and keep an eye on ZIONweb.be greeeetz !!!

[ Voor 9% gewijzigd door imp4ct op 19-10-2004 13:39 ]

Foto materiaal:

Pagina: 1