Toon posts:

PC draait alleen nog op (te) lage kloksnelheid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede tweakers,

Ik zit met het volgende, voor mij vreemde, probleem:
Ik heb voor een vriend van me een pc in elkaar gezet;
AMD XP2600+ op een ASUS A7V600 met 512 MB en een 80GB Maxtor schijfje
Ik kreeg deze niet op de goede snelheid draaiend, wat ik ook probeerde.
Boven de 1200 Mhz sloeg de pc gewoon uit. Stroom moest er even vanaf, wilde ik m weer aan krijgen.
Alles geprobeerd en uitgewisseld met mijn pc, en kwam tot de conclusie (dacht ik) dat de processor niet goed werkte.
Heb de processor in mijn PC gedaan, en die sloeg dus ook uit.
Heb nu mijn pc weer in elkaar met mijn eigen processor, en ja hoor,
als ik m nu aanzet, slaat hij dus ook uit. Kan nu alleen nog maar draaien op zo'n 1100 Mhz, terwijl ie het altijd goed heeft gedaan op zo'n 2000Mhz. Wie weet wat er in godsnaam aan de hand is?

Ik heb zelf een AMD XP2600 op een MSI KT6Delta, 512 MB, 80 GB Maxtor schijfje
En de temperatuur is gewoon netjes. Bios is niets aan veranderd.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Ik denk dat je een jumpertje moet verzetten ergens. Wanneer je hem handmatig op een hogere FSB zet, dan pakt ie wellicht een verkeerde PCI snelheid en knalt deze eruit.

Check dus even de handleiding van je moederbord, daar staat het in, absoluut. Zoek bij FSB enzo. :z

Welkom op GoT ;)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie :)

Ik heb alleen helemaal geen instellingen verandert of aan jumpers gezeten,
heb alleen maar een andere processor uitgeprobeerd.
Deze kan toch niet voor een verandering in het Bios gezorgd hebben?

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Vertel eens even je settings in de BIOS, stel deze eens handmatig in de hand van de instellingen die je kan vinden op de site van BalusC.

Biosreset al geprobeerd, heb je de Proc er wel goed in gezet en voldoende pasta erop.

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

Verwijderd

jumpertje kan vanuit de doos al niet goed zitten voor :):):) dus toch ff mojo's advies opvolgen;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neem allereerst de volledige handleiding door, wie weet zie je iets cruciaals over het hoofd ;) En post ook eens wat voor een voeding je eigenlijk in je bak hebt zitten. Zoals ook in de startpost van het PMG Beleid van je wordt gevraagd ..

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie meedenken :)
En Balus bedankt voor de vele info die ik van je kan vinden en die je gaf :)

Maar het enige wat ik heb gedaan is even een andere processor erin, en daarna
weer mijn eigen processor erin. Ik heb voor die tijd al ruim een jaar probleemloos gewerkt met dit systeem, en dus ook met mn voeding van 350W. Hoe kan t dan nu dat ie uitslaat als ik opstart?
Alleen bij 1150 MHZ kan ik werken. Draai ik de normale snelheid, dan springt de pc
al na 2 sec uit. Ga ik ergens tussen deze snelheden in zitten, dan kan ik net niet tot windows opstarten.
Is het zo dat als de koeler niet goed zit, en ik op normale snelheid opstart, de processor na 2 sec al zo heet is dat ie uitslaat?
Hij draait nu zag ik op 1150 MHZ en toch al gauw zo'n 60 gr. :/

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:05

AzzKickah

06-CENSORED

Verwijderd schreef op 27 september 2004 @ 14:33:
Bedankt voor jullie meedenken :)
En Balus bedankt voor de vele info die ik van je kan vinden en die je gaf :)

Maar het enige wat ik heb gedaan is even een andere processor erin, en daarna
weer mijn eigen processor erin. Ik heb voor die tijd al ruim een jaar probleemloos gewerkt met dit systeem, en dus ook met mn voeding van 350W. Hoe kan t dan nu dat ie uitslaat als ik opstart?
Alleen bij 1150 MHZ kan ik werken. Draai ik de normale snelheid, dan springt de pc
al na 2 sec uit. Ga ik ergens tussen deze snelheden in zitten, dan kan ik net niet tot windows opstarten.
Is het zo dat als de koeler niet goed zit, en ik op normale snelheid opstart, de processor na 2 sec al zo heet is dat ie uitslaat?
Hij draait nu zag ik op 1150 MHZ en toch al gauw zo'n 60 gr. :/
ja toch even goed controleren of je die koeler er wel helemaal goed op hebt zitten. En heb je ook al zoveel mogelijk stof weggehaald?

Verwijderd

Topicstarter
AZZ je hebt gelijk
Ik heb alles verwijderd, stofzuigertje er op, nieuwe pasta ertussen, alles
weer gemonteerd, en hij doet t weer als vanouds.

SUPER BEDANKT ALLEMAAL!!! :) :) :)

Verwijderd

Mooi dat het weer werkt! Een echte tweakert kijkt hier toch altijd eerst zelf even naar?
Pagina: 1