Zyxel 650R-31 werkt niet als modem, wel als router

Pagina: 1
Acties:

• Sjnarruf
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-05 23:04
Goeieavond beste Tweakers,

Ik heb een Zyxel 650R-31 die ik tot vorig weekend als router gebruikte, om ip-adressen uit delen aan een switch die internet door mijn huis verdeelt.

Dit weekend heb ik een Sitecom WL-025 gekocht, om draadloos te kunnen internetten. De WL-025 is echter zelf ook een router, waarbij dus nu 2 DHCP-servers thuis heb draaien. Dat wil ik niet, dat wordt me iets te verwarrend.

Ik wil dus nu graag mijn Zyxel als modem gaan gebruiken, waarbij hij dus in bridged mode het IP-adres dat ik van Tiscali krijg, doorgeeft aan de router (of welke netwerkkaart dan ook!) Dit lukt me niet. Ik kan op mijn server (waar ik nu op werk) internetten als ik de Zyxel als DHCP server gebruik. Zyxel krijgt dus IP van Tiscali, deelt zelf weer 192.168.1.33 uit aan server.

Vraag: het moet toch mogelijk zijn om op de netwerkkaart in mijn server (en dus ook op de WAN-poort van mijn Sitecom router) direct het IP-adres van Tiscali binnen te laten komen? Zo ja, degene die dit werkend heeft, zou die svp. alle instellingen van de Zyxel kunnen doorgeven? (copy-pastje o.i.d.?)

Alvast hartstikke bedankt.

p.s. de Zyxel z010e referentie "Prestige 65x veranderen in modem" werkt bij mij niet.

• Virgil
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-05 23:54

Virgil

We're not alone

Is het niet mogelijk om NAT uit te zetten? Oftewel, de zyxel gewoon helemaal niet automatisch ip's laten toewijzen en laten routen?

Anders sluit je de zyxel 'direct' op de router aan, die dan in feite het ip krijgt van tiscali. En dan verder het werk verdeelt over je netwerk.

Ik was heel, heeeel vroeger SeRRveR

Verwijderd

Zonder een succesvol gebruik van de instructies om het apparaat om te zetten zal hij het niet doen als bridge.

Het apparaat is ook als bridge rechtstreeks te benaderen door een computer rechtstreeks op de ZyXEL aan te sluiten en te voorzien van een vast ingesteld IP adres in het juiste bereik. De ZyXEL heeft nog steeds hetzelfde IP adres als hij eerst had, maar kan alleen op deze manier nog benadered worden.

Een andere maar wat bottere methode is een hardware reset, dan krijgt hij alle oorspronkelijke instellingen terug en kun je hem normaal benaderen.

Verwijderd

...en houdt er rekening mee dat het enige tijd duurt voordat Tiscali het IP adres van de nieuwe router accepteert (max. 24 uur).

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Het geheel wordt op deze pagina uitgelegd. Ik moet echter eerlijk zeggen dat het (terug) veranderen van router -> modem bij mijn Zyxel niet werkte :X Weet niet waarom eigenlijk..

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 23:07

MBV

Ik ga voor de hardwarereset, of laten routeren en dhcp van de sitecom uitzetten. De sitecom kan niet echt tegen hoge belastingen als router, en de zyxel wel. De zyxel heb ik meer vertrouwen dan sitecom, ook al heb ik er persoonlijk geen slechte ervaringen mee.

Oftewel: degradeer de sitecom tot accesspoint, en je bent van al je problemen af.

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
De Zyxel kan echter maar maximaal 4 verbindingen aan. De hardware-reset met het knopje achterop zet 'm als het goed is weer terug in de default bridge-modus :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Ben je niet in de war met de 650 H waar een 4-poorts switch op zit?

de 650R kan aangesloten worden op een serie switches waar - als je dat echt zou willen- 254 computers op kunnen worden aangesloten welke bij elkaar in totaal 1024 NAT sessies naar het internet kunnen hebben.

Voor een normaal thuisnetwerk is dit meer dan voldoende. Ga je veel peer-to-peer programma's gebruiken dan kan dat krap aan worden, want die graaien alles wat ze krijgen kunnen aan sessies naar zich toe.

Als modem heeft hij geen van beide beperkingen, dan wordt de router welke je er tussen plaatst de bottleneck

• Sjnarruf
  • Laatst online: 15-05 23:04
Hoi allemaal,

ik heb geprobeerd om NAT uit te zetten en de modem in als bridge te laten werken, helaas zonder resultaat (na 24 uur wachten).
Waar ik nu naar op zoek ben is een configuratiebestandje van wie dan ook, die de Zyxel 650R-31 werkend als modem heeft.
Tiscali deelt die dingen tegenwoordig namelijk als ROUTER uit, en niet als modem.

Iemand die zo'n configuratiebestandje heeft: ik zou heb graag van je gemaild krijgen o.i.d.
Pagina: 1