Toon posts:

[RAID 0] Array geeft maar helft van capacity aan in windows?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb onlangs aan een oud RAID controllertje weten te komen, een Promise FastTrak 100. Deze heeft 2 IDE kanalen.

Ik heb aan elk kanaal een Maxtor DiamondMax 60 GB hardeschijf (ATA100 dus) gehangen en die in een RAID 0 array gezet. Ik krijg dan ook in de bios van mijn Promise kaartje te zien dat er 2 60 GB harde schijven gestriped zijn en dus samen een 120 GB zouden moeten vormen.

Helaas doet windows (alweer? :p) moeilijk; ik krijg wel mooi een Lokale Schijf "I" te zien, maar de capaciteit is 57,2 GB en er is 66,2 GB gebruikt en 57,1 GB is beschikbaar:

Afbeeldingslocatie: http://www.nu-verdienen.nl/uploader/image/stationI.JPG

Ik heb netjes de Windows XP drivers voor de FastTrak 100 geïnstalleerd en er staat ook in het windows hardware schermpje "deze hardware werkt correct".

Hoe krijg ik nou gewoon m'n 120 GB terug?

Wat ik zelf denk:

Dat 1 60 GB HDD gewoon kapot is (maar waarom zie ik dit dan niet in m'n FastTrak bios?). Ik hoor soms ook een "klikkend" geluid uit m'n computer komen (Lees: uit een HDD), het patroon en geluid lijkt op de richtingaanwijzer van een auto (:9) en ik hoor het elke 40 á 60 seconden voor een paar seconden lang en dan gaat het weer weg...

Anyway, misschien hebben jullie een oplossing?

Alvast bedankt! :)

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-01 17:03
Is hij niet per ongeluk als RAID 1 ingesteld?

• EnsconcE
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-03 10:21
raid 0 is toch 2 gelijke schijven?
Striping: The process of equally dividing a single logical block into multiple physical blocks on multiple disk drives.

[ Voor 69% gewijzigd door EnsconcE op 26-09-2004 22:39 ]

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-03 11:55

ThaHandy

Discovery Channel

hoe worden de schijven ingedeeld in schijfbeheer?
config> systeembeheer> computerbeheer, schijfbeheer

[ Voor 11% gewijzigd door ThaHandy op 26-09-2004 22:39 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 26 september 2004 @ 22:30:
Helaas doet windows (alweer? :p) moeilijk; ik krijg wel mooi een Lokale Schijf "I" te zien, maar de capaciteit is 57,2 GB en er is 66,2 GB gebruikt en 57,1 GB is beschikbaar:
Ik zie juist dat er 66,2 MB wordt gebruikt :)

Anyway, wellicht heb je hem per ongeluk als RAID1 ingedeeld? Anders moet je maar even een kijkje nemen in de schijfbeheer of de volledige schijf/array wordt gebruikt. Zie ook de FAQ van dit subforum onder "Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen?" :)
EnsconcE schreef op 26 september 2004 @ 22:38:
raid 0 is toch 2 gelijke schijven?
Wat hebben we aan deze opmerking :? Wel, ik denk dat je er heel veel aan zal hebben als ik je even naar de RAID FAQ verwijs dat je via de FAQ van dit subforum kunt vinden ;)

Verwijderd

Topicstarter
Tnx voor de (snelle) replies iedereen,

Ik ben dus tot de conclusie gekomen dat 1 harde schijf niet goed meer is, na het afsluiten van de computer kreeg ik een "failed" message en de computer was bovendien zwaar instabiel.

Ik heb inmiddels de schijf verwijderd en ik heb de andere hdd maar gewoon in RAID 0 gelaten ;)

Deze kan gesloten worden :)

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-03 02:48

MaDLiVe

.-Observer-.

Raid 0 kun je alleen bereiken dmv. 2 schijven hoor. Als 1 schijf stuk is zul je geen raid 0 meer kunnen draaien.
Je moet in je raid bios (mits dat niet automatisch gebeurd is, even de raid array verwijderen en gewoon met een single hdd gaan draaien.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Pagina: 1