[EL] Hoe ground aansluiten in een auto

Pagina: 1
Acties:
  • 506 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
beste heren tweakers.
Ik wilde voor een vriend van me een filtertje solderen om z'n subwoofer aan te sturen. Het hoefde niet high-tech te zijn, dus ik ben voor een simpel 12dB/oct. filter gegaan met een simpele fase inverter zodat hij z'n amp gebrugd kan gebruiken.

Dit schema had ik in elkaar geknutseld:
Afbeeldingslocatie: http://student-kmt.hku.nl/~arjan0/plaatjes/filter.png

Alles leuk en aardig, maar toen bedacht ik me dat in de auto, de GND van het signaal hetzelfde is als de massa van de power. Dan werkt het hele truukje natuurlijk niet meer zoals ik het geschetst had.
Nu moet ik dus m'n schema gaan aanpassen zodat het wel werkt, echter weet ik niet of ik de meest simpele methode daarvoor heb bedacht. Ik was namelijk van plan om een dc-dc converter chip als de LT3463/LT3463A te gaan gebruiken, om zo een symetrische voedingsspaning te crieeren voor de op-amps.

Maar misschien is er nog een veel betere methode/chip om mijn doel te realiseren, hopelijk kunnen jullie mij daarbij helpen. Alvast bedankt!

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:00
gewoon aan het chassis vastmaken.

zo deed ik het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
418O2 schreef op 26 september 2004 @ 22:44:
gewoon aan het chassis vastmaken.

zo deed ik het
Wat precies maakte je gewoon aan het chassis :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-06 15:00
Gewoon de ground aansluiten op het chassis. De ground zit altijd op het chassis, bij de meeste auto's dan. Kijk of er ergens een boutje los kan, en doe het daar achter.

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:12
Je probleem is dus dat de schuine - en de linker + van de opamp rechtsonder opamp in een auto aan elkaar geknoopt zouden worden?

Ik ben niet bekend met de werking van opamps, maar het lijkt me dat dat niet veel uitmaakt? Vrijwel alle versterkers die ik doormeet hebben de GND van het signaal aan de min van de accu?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op 27 september 2004 @ 10:12:
Je probleem is dus dat de schuine - en de linker + van de opamp rechtsonder opamp in een auto aan elkaar geknoopt zouden worden?

Ik ben niet bekend met de werking van opamps, maar het lijkt me dat dat niet veel uitmaakt? Vrijwel alle versterkers die ik doormeet hebben de GND van het signaal aan de min van de accu?
Ik ben zelf ook geen expert in opamps, daarom ook deze vraag :)
Het probleem is dat de Opamp maar een halve golf kan produceren als deze geen -x volts ten opzichte van de ground krijgt. Doordat de signaal GND aan de massa vast zit kan ik volgens mij niet volstaan met GND, +6 en +12 als symetrische voeding.

Toch lijkt me dit iets wat al veel vaker door mensen is opgelost, maar ik weet niet hoe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06 19:37

SA007

Moderator Tweaking
Mij lijkt gewoon aan de min of aan het chassis, verschil is er eigelijk niet, zie wel 's dat de min van de accu direct naar het chassis gaat, dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-06 14:34

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

in dit geval moet je de opamps gewoon met de 12 volt van de auto voeden en het signaal met condensatoren in en uit koppelen. met iets van 10 uF zou het al goed moeten gaan. dan kan je namelijk ook de massa van je signaal aan de massa van de auto hangen, doe je dit niet, kan je potentiaal verschillen of aardlussen krijgen...

blabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
MidiMaze schreef op 27 september 2004 @ 15:57:
in dit geval moet je de opamps gewoon met de 12 volt van de auto voeden en het signaal met condensatoren in en uit koppelen. met iets van 10 uF zou het al goed moeten gaan. dan kan je namelijk ook de massa van je signaal aan de massa van de auto hangen, doe je dit niet, kan je potentiaal verschillen of aardlussen krijgen...
zou je daar wat meer uitleg over kunnen geven?
alleen alle aardpunten onderbreken met een 10µF condensator lijkt me niet voldoende, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48362

Het signaal in en uitkoppelen met condensatoren zou moeten maar dat gaat volgensmij niet zo simpel in dit geval. Ik zou het zo doen:

http://members.home.nl/fbeckers/pictures/filter.JPG

Ik zou de voeding overigens ook ontstoren anders reageert de sub niet alleen op de radio maar ook op het gaspendaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Ik moet eerlijk zeggen dat het me niet helemaal duidelijk is waarom jouw oplossing beter zou werken dan de mijne. De condensator in het in en uitganssignaal is waarschijnlijk wel handig, maar waarom je nog een opamp erbij hebt gezet is me bv. onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48362

Het signaal wordt op deze manier op een DC komponent van 6V gezet. ipv een negatieve voedingsspanning shift je het signaal omhoog naar de halve voedingsspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 13:00

M14

Wat dacht je van hetvolgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
+ voeding van de opamp
-------------------------------------
         |                          |
         _                          |
        |_| Weerstand 10K           |
         |                          +
GND ------                         Accu
         |                          -
         _                          |
        |_| Weerstand 10K           |
         |                          |
------------------------------------
- voeding van de opamp

Zo heeft de opamp een positieve en negatieve spanning van 6V, en je hebt een GND.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Als je hem aan het chassis doet, zorg dan wel dat je een stuk blank metaal hebt. Niet wat overgespoten is. Op te lossen door even te dremelen met een slijpsteentje ofzo :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Anoniem: 48362 schreef op 27 september 2004 @ 17:59:
Het signaal wordt op deze manier op een DC komponent van 6V gezet. ipv een negatieve voedingsspanning shift je het signaal omhoog naar de halve voedingsspanning.
ahhh, nu zie ik pas wat je hebt gedaan :)
Ik vraag me alleen af of dit in de praktijk werkt, aangezien je een signaal aangereikt krijgt dat al vastzit aan de GND. Hoewel de condensator's eventuele gelijkstroom moeten tegenhouden... ik ga het even simuleren :)

Pagina: 1