Toon posts:

De Powershot A75 of de A95?

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit zeer erg te twijfelen of ik nu de A75 op de A95 ga kopen.

Ik heb voor mezelf de voor- en nadelen op een rij gezet, maar ik wil graag weten hoe jullie er over denken.

De belangrijkste verschillen tussen de A75 en A95

3 MP op 1/2,7" CCD vs. 5 MP op 1/1,8" CCD
1,8" TFT scherm vs. 1,8" uitklapbaar een draaibaar TFT scherm
Flexizone mogelijkheid (A95)

ong € 220,- vs. ong € 340,-

Verder is de A95 een paar millimeter groter en weegt circa 20 gram meer dan de A75. Qua functies en instelmogelijkheden zijn ze nagenoeg identiek.

Ik vind het uitklapbare TFT-scherm zelf behoorlijk zwaar wegen en ik zou ook graag min. 4 megapixel willen. De A80 en A85 vallen voor mij sowieso al af. Maar aan de andere kant, je betaaltvoor de A95 behoorlijk meer, voor die prijs heb je net mooi 2x 512 mb Compact Flash.

Mijn vraag aan jullie is dus, wat zouden jullie doen, hebben jullie nog tips, eventueel kwaliteitsverschil tussen deze camera's? Graag hoor ik jullie reactie.

• krisis1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 20:46

krisis1

Onder-watte?!

ik heb een A80, zeer tevreden over het toestel overigens, kzou niet willen ruilen met een A95, ookal heeft die een groter scherm en een 5MP sensor. De lens van mijn A80 is bruikbaar, maar je hebt nogal last van chromatische abberatie (in het Engels "purple fringing"), da's een effect wat je krijgt als je een dun voorwerp voor een zeer heldere achtergrond zet, en dan zie je een blauwe rand rond dat voorwerp.
De lens bij een A95 is identiek voor zover ik weet, en dus zie je dat effect op des te meer pixels. En het groter scherm, bah, dat zorgt ervoor dat je camera gulziger is met batterijen.
Ik heb geen last van het kleine lcd, maar iedereen die m'n cam vast pakt zegt wel "leuke cam, maar wat is dat voor een mini schermpje".

Dat draaibaar scherm is trouwens wel handig. Niet alleen maak je makkelijk foto's op plaatsen waar je zelf niet kan kijken (boven je uit bvb), maar het zorgt er ook voor dat het lcd niet bekrast raakt als de cam in je broekzak zit.
Maw, ik persoonlijk zou voor een A95 gaan, en anders een A80, megapixels en grote tft's zijn zeker niet alles.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Ik heb voor mezelf de voor- en nadelen op een rij gezet, maar ik wil graag weten hoe jullie er over denken.
Voordat je dit topic startte, had je eigenlijk Fotografie Policy moeten lezen ;) Daar staat het volgende in over 'welke camera?' vragen/topics:
De veelvoorkomende vraag "Hoi ik heb xxx euro, welke camera moet ik kopen/zoek maar wat voor me uit?" is nog steeds niet toegestaan, aangezien GoT en daarmee het Fotografie forum geen plek voor verkopers op locatie is. Gebruik bekende sites zoals DCResource en DPReview om een idee te krijgen over de kwaliteit van camera's in een bepaalde prijsklasse. Uiteindelijk moet je dus zelf een keus maken.
Je zal dus echt zelf de keuze moeten maken, succes :)

LinkedIn
Instagram

Dit topic is gesloten.