Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[voeding] Verkeerd gesoldeerd?

Pagina: 1
Acties:

• Kanter
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:59
Ik heb hier een Enermax 465watt voeding waarbij ik de ATX stekker verlengd hebt. Dus kabels doorgeknipt stuk draad ertussen gedaan en vast gesoldeerd. Nu heb ik voor de locatie van de pins bij de stekker het aansluitschema gebruikt die bij de sleeving tutorial staat van casejunkies. Nu komen er bijv drie oranje draden uit de voeding toen heb ik dus gewoon bij de juiste pin gesoldeerd en hetzelfde met zwart (waren er ook drie geloof ik).

Lijkt me goed zo maar nu wil m'n pc niet opstarten :'( , de fans en hdd en cdrom starten gewoon op en de led op mobo doet het ook gewoon. De mobo geeft ook geen piepjes als ik het geheugen er bijv uithaal dus toen had ik em verwisselt, zelfde resultaat evenals de proc vervangen. Ik heb effe geen andere voeding tot m'n beschikking maar zou dit door de atx stekker kunnen komen?

Verwijderd

Het zou ook kunnen dat je door dat solderen je mobo gemold hebt, mar probeer gewoon even met een andere voeding danweet je het

desnoods pak je een 200 watt voeding, dat kanwel als je er alles even vanaf haalt behalve cpu mem en gpu

• Kanter
Ik had al een andere mobo eringezet maar kreeg het zelfde. Ik hoop niet dat ik nou alles heb opgeblazen. Ik ga effe een andere voeding zien te regelen.

Verwijderd

Je moet ook even controleren of je niet ergens kortsluiting maar bij je soldeerverbindingen. Dus dat er gewoon 2 draden met het tin tegen elkaar aanliggen ofzo.

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Als ik het goed begrijp heb jij de 3 zwarte draden bij elkaar gedaan en de 3 oranje bij elkaar.

Bij zwart is dat geen probleem, want dat is gewoon aarde, maar de oranje draden kan je volgens mij niet zo bij elkaar doen. Zie ook dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/tips808/ATX.gif

• Kanter
Ik heb gewoon op bijv pin 1,2 en 11 oranje gedaan zoals er staat maar die oranje draden hebben toch dezelfde spanning? dus het maakt niet uit welke van die oranje draden op ping 1,2 en 11 doet ?

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
nee, maar bij mijn chieftec voeding zit er ook nog een bruine draad(geloof ik, ben beetje kleurenblind daarvoor :P ) aan de oranje, misschien dat je die ook hebt, en dat die fout zit?

Heeft ook een computer!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:37

Epsilon

Je kan die draden beter niet bij elkaar doen. OOK de zwarte niet !

Waarom?

Als er een belasting is op een van de onderdelen, zal er een spannings verschil ontstaan over de draad. Dit zorgt ervoor dat de aarde dus verschuift naar boven (het voltage is niet meer 0v, maar bijvoorbeeld 0.2v). Dit kan problemen veroorzaken als het pulserend gebeurd (wat er dik in zit bij computer hardware).

Dit is dan ook een regel bij een printontwerp: Geen gezamelijke impedanties. Het komt er op neer dat je 1 centraal aardpunt hebt (in de voeding) en vanaf daar losse aarde lijnen moet trekken naar de andere voedingspunten. Voor elk onderdeel een andere voedingslijn is het beste. DIt geld voor de massa en voor de positieve kant.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 11:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Bertus schreef op 27 september 2004 @ 09:34:
nee, maar bij mijn chieftec voeding zit er ook nog een bruine draad(geloof ik, ben beetje kleurenblind daarvoor :P ) aan de oranje, misschien dat je die ook hebt, en dat die fout zit?
Is die bruine draad een stuk dunner dan de oranje draden? Want in dat geval is het waarschijnlijk een sense-draad (terugkoppeling om de spanning in de ATX-stekker te kunnen meten of zoiets)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Kanter
Demoniac schreef op 27 september 2004 @ 11:02:
[...]
Is die bruine draad een stuk dunner dan de oranje draden? Want in dat geval is het waarschijnlijk een sense-draad (terugkoppeling om de spanning in de ATX-stekker te kunnen meten of zoiets)
Bij een pin zaten er twee zwarten draden in waarbij de ene een stuk dunner was dan de andere die heb ik er weer gewoon teruggedaan.

• osx
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-02 12:29

osx

Als ik zo de layout zie is er een verschil tussen pen 1,2 en 11. 1 en 2 zijn 3.3 volt en pen 11 is een 3.3 volt _sense_ lijn. Misschien moet je eens pen 11 los verbinden met de oorspronkelijke aansluiting.

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Pin 11 is bruinig, of half bruin half oranje.

Het lijkt mij dat je deze niet zomaar met de andere oranjes kan verbinden.
Zorg iig dat pin 11 een eigen pin heeft en kijk dan eens naar het resultaat

• magier76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-10-2024
Heb je de connector al gecontroleerd of de pinnentjes er wel goed ingestoken zijn.
Bij was het namelijk zo dat er 2 pins niet goed zaten ( niet goed doogestoken ) en wel stroom op mijn mobo maar niets starte op. Vond het erg vreemd omdat het een nieuwe voeding was maar bleken dus gewoon de oinnetjes te zijn.
Erg simpel maar wel ontzettend lastig als je voor dit probleem je gehele pc al hebt uit elkaar geschroeft.
Maar ja al doende leert men.

[ Voor 19% gewijzigd door magier76 op 28-09-2004 09:29 ]

Gadget Freak

• Kanter
Ik heb de pins er nooit uitgehaalt ik had de kabels gewoon doorgeknipt en een stuk draad ertussen gezet.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Je kan die draden beter niet bij elkaar doen. OOK de zwarte niet !
Voor zover ik met de voedingen kan herinneren zitten alle gelijk gekleurde draden eigenlijk altijd intern aan dezelfde contacten op de printplaat van de voeding gesoldeerd.
Dat zou het volgens mij niet uit moeten maken welke zwarte draad je gebruikt. :)
Maar ik kan het mis hebben.....

Meestal gebruiken ze meerdere draden om te zorgen dat er niet teveel stroom door door 1 draad gaat (en hij te warm wordt zodat het omhulsel smelt).

Maar ff ontopic :
Haal al je IDE kabels e.d. ook eens los en kijk eens of je dan beeld krijgt. Een per ongeluk omgekeerde IDE kabel geeft ook aardige effecten (moet ik bekennen uit eigen ervaring) :)

Senile! Senile Oekaki

• Kanter
Dat heb ik al getest maar helpt niks. Ik snap er niks meer van.

[ Voor 32% gewijzigd door Kanter op 29-09-2004 18:59 ]

Pagina: 1