Ghaaallo,
Ik heb de volgende tabellen:
Boekingen b
klantnr - reiscode - boekdatum - vertrekdatum - vertrek - aantal - betaald
Reizen r
reiscode - bestemming - dagen - hotel - prijs - provisie - reisleider
Waarbij reiscode's dus hetzelfde zijn, en aantal in boekingen aantal personen per klant is dat die meeneemt op reis.
En de volgende query:
Wat ik wil is totaal aantal deelnemers per reis, totale opbrengst, provisie en netto opbrengst (totale opbrengst - provisie) van alle boekingen. Maar ik krijg 8 rijen terug met resultaten, en ik wil er maar eentje met alle gegevens daarin
Kan iemand me helpen, kom echt niet verder. Zodra ik meerdere tabellen betrek in het ophalen van statistische gegevens gaat het mis, wat doe ik fout? Bedankt!
Ik heb de volgende tabellen:
Boekingen b
klantnr - reiscode - boekdatum - vertrekdatum - vertrek - aantal - betaald
Reizen r
reiscode - bestemming - dagen - hotel - prijs - provisie - reisleider
Waarbij reiscode's dus hetzelfde zijn, en aantal in boekingen aantal personen per klant is dat die meeneemt op reis.
En de volgende query:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| SELECT SUM(b.aantal) AS deelnemers, (SUM(b.aantal) * r.prijs) AS opbrengst, ((SUM(b.aantal) * r.prijs) * r.provisie) AS provisie, ( (SUM(b.aantal) * r.prijs) - ((SUM(b.aantal) * r.prijs) * r.provisie) ) AS [netto opbrengst] FROM boekingen b, reizen r WHERE b.reiscode = r.reiscode GROUP BY r.prijs, r.provisie, r.reiscode; |
Wat ik wil is totaal aantal deelnemers per reis, totale opbrengst, provisie en netto opbrengst (totale opbrengst - provisie) van alle boekingen. Maar ik krijg 8 rijen terug met resultaten, en ik wil er maar eentje met alle gegevens daarin
Kan iemand me helpen, kom echt niet verder. Zodra ik meerdere tabellen betrek in het ophalen van statistische gegevens gaat het mis, wat doe ik fout? Bedankt!