Toon posts:

[Exchange 2000] probleem smtp connector

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag thuis mijn eigen mailserver opzetten. Probleem is dat mijn provider SMTP-verkeer blokkeert. Ik heb dan ook mijn mailserver geconfigureerd op poort 8025.

Ik beheer ook een server die beschikt over een vaste IP-adres op het internet. Op die server draait ook Exchange.
Bedoeling is dus de mail op die server te laten toekomen en dan door te sturen naar mijn server.

Ik heb dit als volgt geconfigureerd:

-> op mijn server de poort van de virtual server gewijzigd in 8025 (in/out). Ik kan perfect telnetten naar mijn server vanop het internet.
-> op de andere server de recipient policy aangepast. Mijn domein toegevoegd en het vinkje "This exchange organization is responsible for all mail delivery to this address" afgezet
-> op de andere server een tweede virtual server aangemaakt. De poort die deze gebruikt is poort 8025 (in/out)
-> een smtp connector aangemaakt die gebruikt maakt van de aangemaakte virtual server (bridgehead). Bij Address Space mijn domein toegevoegd. Het vinkje "Allow messages to be relayed to these domains" aangezet.

Volgens mij zou dit voldoende moeten zijn maar het blijkt maar niet te werken.
Ik krijg continu de volgende fout:

.... while talking to mail.**.**:
>>> DATA
<<< 550 5.7.1 Unable to relay for **@**.**
550 5.1.1 <**@**.**>... User unknown
<<< 554 5.5.2 No valid recipients

Is dit de goeie configuratie voor wat ik wil bereiken? Waarom blijkt dit niet te werken?

Verwijderd

Leuk dat jij op poort 8025 smtp verkeer draait, alleen doet de rest van de wereld dat op poort 25. Dat heet een internet standaard.
In jouw geval geen poort 25, geen mail. Simpel.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 september 2004 @ 20:15:
Leuk dat jij op poort 8025 smtp verkeer draait, alleen doet de rest van de wereld dat op poort 25. Dat heet een internet standaard.
In jouw geval geen poort 25, geen mail. Simpel.
Vandaar juist dat ik gebruik maak van een andere server die wel draait op poort 25. Deze stuurt dan mijn mail door naar mijn server en weet dan ook dat hij dat moet doen via poort 8025.

• Bas
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Als je provider inbound connecties op poort 25 blokkeert, dan wordt het lastig. Ik weet dat Planet Internet een workaround hiervoor heeft, maar als je bv @home hebt, dan wordt het lastig.

Tjielp... een vogel.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 26 september 2004 @ 17:45:
...-> op mijn server de poort van de virtual server gewijzigd in 8025 (in/out). Ik kan perfect telnetten naar mijn server vanop het internet.
Heb je geprobeerd om tijdens die telnet sessie mail af te leveren?
Dus HELO <hostname>
MAIL FROM: <snipper@tweakers.net>
RCPT TO: <**@**.**>
DATA

't Is niet je "andere" mail server die niet wil relayen, maar je "ene" mail server die niet wil ontvangen voor **@**.**
Om een of andere reden denkt jouw server thuis nog dat-ie moet relayen voor **@**.**

offtopic:
Die klojo's met hun geouwehoer over port 25 kun je inderdaad negeren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 september 2004 @ 20:30:
Vandaar juist dat ik gebruik maak van een andere server die wel draait op poort 25. Deze stuurt dan mijn mail door naar mijn server en weet dan ook dat hij dat moet doen via poort 8025.
Je internet mailserver stuurt het van 25 naar 8025.
Je thuismailserver stuurt het van 8025 naar? Je intenet mailserver als smarthost, of naar het internet?

Krijg je de foutmelding op je internet server, of je thuisserver?
Bij inkomende of uitgaande mail?

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op 26 september 2004 @ 23:29:
[...]

Heb je geprobeerd om tijdens die telnet sessie mail af te leveren?
Dus HELO <hostname>
MAIL FROM: <snipper@tweakers.net>
RCPT TO: <**@**.**>
DATA

't Is niet je "andere" mail server die niet wil relayen, maar je "ene" mail server die niet wil ontvangen voor **@**.**
Om een of andere reden denkt jouw server thuis nog dat-ie moet relayen voor **@**.**

offtopic:
Die klojo's met hun geouwehoer over port 25 kun je inderdaad negeren
Wel mijn inziens is het de "andere" server die mail voor mijn domein weigert. Waarom zeg ik dit? In de logs van mijn firewall thuis zie ik geen enkele verbinding voor SMTP staan.

Begrijpen wie kan...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 september 2004 @ 23:30:
[...]

Je internet mailserver stuurt het van 25 naar 8025.
Je thuismailserver stuurt het van 8025 naar? Je intenet mailserver als smarthost, of naar het internet?

Krijg je de foutmelding op je internet server, of je thuisserver?
Bij inkomende of uitgaande mail?
Thuismailserver verstuurt op 8025 en voorlopig zonder smarthost. Dus in principe kan die nog niet versturen. Dat probleem zou ik oplossen door een extra virtual server te creeeren met een smarthost (relay van mijn provider).

Ik krijg de foutmelding wanneer ik via webmail een mail wil versturen naar een mailadres in mijn domein. Dan komt die mail toe op de "andere" server en deze dient dat te forwarden naar mijn server. Die tweede stap doet hij imo nooit. Nochtans denk ik dat alles juist geconfigged is.

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-05 19:10

ReLight

echo("What Now ? !")

Helaas voor jouw kan je dit in Exchange niet appart instellen.
De optie om het global te doen zit in je services.ini bestand op je OS.
Maar als je die verandert, verzend ie gelijk alles op die poort naar buiten-> niet werkende mail server.. (alleen naar jou server wel :)

Je zou kunnen overdenken om je 2e server ook exchange te draaien, en dan Connected sites te gebruiken. Of gewoon POPén zoals je dat thuis met jouw internet connectie voorwaarden blijkbaar dient te doen.

Óf een vrije ISP nemen.. ;)

[ Voor 1% gewijzigd door ReLight op 27-09-2004 08:59 . Reden: Ben eff niet zeker van of Exch 2000 ook zo was, 5.5 heb ik net eff gechecked. das'zeker zo. ]

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-05 11:22
ReLight schreef op 27 september 2004 @ 08:58:
Helaas voor jouw kan je dit in Exchange niet appart instellen.
De optie om het global te doen zit in je services.ini bestand op je OS.
Je zou nog wat kunnen proberen door meerder smtp-servers te configureren en die naar elkaar te laten forwarden.
dus gewoon blijven verzenden op poort 25 en een extra smtp aanmaken die luistert op 8025 - forward naar (lokaal) de 2e smtp op 25.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Na herlezen van je startpost:
Verwijderd schreef op 26 september 2004 @ 17:45:
...Ik heb dit als volgt geconfigureerd:

-> op mijn server de poort van de virtual server gewijzigd in 8025 (in/out).
Dit is fout; hij moet alleen maar luisteren op port 8025 en verzenden op port 25
...
-> op de andere server een tweede virtual server aangemaakt. De poort die deze gebruikt is poort 8025 (in/out)
Ook fout; deze moet alleen maar zenden op port 8025 en luisteren op port 25
.... while talking to mail.**.**:
Welke host staat hier nu? Je server thuis of de server die moet relayen voor je server thuis?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
[...]
Dit is fout; hij moet alleen maar luisteren op port 8025 en verzenden op port 25
[...]
Kunnen die twee dan nog perfect met elkaar communiceren? Ik bedoel als de andere server mail doorstuurt naar die van mij komt dit binnen op 8025. Zal mijn server dan reageren op poort 8025? Zoja lijkt jou opmerking logisch.
Ook fout; deze moet alleen maar zenden op port 8025 en luisteren op port 25
[...]
In principe zal deze virtual server nooit mail ontvangen alleen maar versturen. Sowieso moet dit iets anders zijn dan poort 25 gezien de default smtp virtual server al op 25 staat.
Welke host staat hier nu? Je server thuis of de server die moet relayen voor je server thuis?
Daar staat mail.mijndomeinnaam.xx. Zegt niet veel op zich. Als ik echter mijn server stil leg krijg ik toch dezelfde foutmelding. M.a.w. de andere server weigert mijn mail.

Verwijderd

maak eens een schematisch plaatje, wat echt duidelijk is het allemaal niet en gebruik (fictieve) namen.

Verwijderd

Topicstarter
[Schematisch voorstelling]

Hier dus een schematische voorstelling. Nog even op een rijtje zetten:

Server B is dus mijn server. Die heeft geen vast IP en poort 25 wordt geblokkeerd.

Server A is dus een server die ik beheer. Deze wil ik dus gebruiken om mail voor mijn domein te laten toekomen. De server A dient dan mijn mail te forwarden naar Server B op een andere poort (8025).

Hoe ik dit voorlopig heb ingesteld kunnen jullie zien in mijn beginpost.

Ik heb de test gedaan met een andere server (vanaf nu Server C) op het internet. Server C beschikt net zoals A over een vaste internetverbinding zonder blokkage van poorten. M.a.w. mijn SMTP-connector kan in dit geval gebruik maken van de default virtual server. Alles werkt dan perfect.
Van zodra ik echter een nieuwe virtual server aanmaak, die luistert en verstuurt op poort 8025, werkt het niet meer (ik ken deze dan toe aan mijn connector).

Ideeen zijn meer dan welkom ... :'(

[ Voor 119% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2004 22:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Anyone?

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

is het niet makkelijker om die poorten gewoon de poorten te laten en een VPN tunnel op te zetten naar de server?

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

... while talking to mail.**.**:
>>> DATA
<<< 550 5.7.1 Unable to relay for **@**.**
550 5.1.1 <**@**.**>... User unknown
<<< 554 5.5.2 No valid recipients
dit lijkt er trouwens op dat de verbinding gewoon goed is, maar dat de server de mail niet accepteerd. dat je kunt telnetten naar poort 8025 wil nog niet zeggen dat hij mail accepteerd. Weet je zeker dat je exchange goed hebt ingesteld, zodat hij mail voor je domein accepteerd?

Verwijderd

welke server geeft die unable to relay?

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:23
ik snap het inderdaad ook nog niet helemaal.

WELKE server geeft nu WELKE fouten.
Wat werkt nu niet precies?

geef het beestje eens een naampje, zodat wij het hier wat beter kunnen "visualiseren"

als b niks kan ontvangen op poort 25 moet het er zo uit zien

mx record verwijst naar ip a

op IP a luistert een SMTP server op poort 25!
telnet eerst op poort 25 smtp server a, en kijk of dit OK is!

okay, dan ga je naar de smtp server a, en dan ga je naar delivery>outbound connections en daar verander je de TCP port naar 8025 ofzoiets.

Nu ga je naar smtp server b, en hier ga je wederom naar je smtp server tabblad general.
Onder de knop advanced moet staan dattie luistert op poortje 8025

probeer nu dmv telnet smtp server b te telnetten op poortje 8025, en check of dit ok gaat.
Check dit van zowel een publiek ip adres, als vanaf lokaal.

natuurlijk moet je relaying dicht gooien, en met recipient policy's kloten.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Ik sluit mij volledig aan bij de om meer info roepende.
Leuk die sterretjes met "**@**" maar daar hebben we helemaal niets aan, kun je net zo goed zeggen "Hij ropet unablt to relay"
*welke* server geeft *welke* error bij *welke* actie :?

Enneuh .. misschien domme opmerking; maar als je toch al full control hebt over die bak die je wilt laten relayen, kun je toch net zo goed die gerbuiken icm webmail :?

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1