soldeerbout bijvijlen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.772 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik ben van plan mij eens aan het hardware modden te wagen en dus heb ik mij wat soldeerspulletjes aangeschaft.

De soldeerbout die ik heb gekocht heeft echter een redelijk dikke punt, ondanks dat het de fijnste was die er in de elektronicazaak te krijgen was.

Nu vroeg ik me af of ik die punt zonder gevaar mag bijvijlen/slijpen totdat ik een (veel) fijnere punt heb of doe ik dit beter niet en schaf ik me beter een andere soldeerbout aan. Ik denk dat als ik de punt best niet fijnvijl dat gewoon een fijnere punt aanschaffen - gesteld dat ik die al vind - ook geen optie is... of ben ik hierin mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disciplus-Simplex
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01-2023

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Is geen probleem maar of het handig is?

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pas op voordat je dit doet, er zit nl een stof over je soldeerpunt die er voor zorgt dat je tin niet blijft plakken aan je soldeerbout (bij simpele dingen van 5 euro @ marskramer / gamma natuurlijk niet, maar dure modellen dus wel. Je kan voor de meeste soldeerapps wel een nieuwe punt kopen, kijk of ze die hebben en koop er dan een. Dan kan je er 1 klein maken en de andere origineel laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op 26 september 2004 @ 15:04:
Pas op voordat je dit doet, er zit nl een stof over je soldeerpunt die er voor zorgt dat je tin niet blijft plakken aan je soldeerbout (bij simpele dingen van 5 euro @ marskramer / gamma natuurlijk niet, maar dure modellen dus wel. Je kan voor de meeste soldeerapps wel een nieuwe punt kopen, kijk of ze die hebben en koop er dan een. Dan kan je er 1 klein maken en de andere origineel laten.
:S? je tin blijft zoiezo plakken aan je soldeerbout, het gaat erom dat de hars in de tin je punt niet kapot etst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BIJVIJLEN?? je kan er toch alleen af vijlen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bij een gewone koperen tip is dit geen enkel probleem. Vijl maar zoals je het wil hebben. Bij zogenaamde long-life tips is dit ten stelligste af te raden. Zoals "KingOfDos" reeds zegt zul je dan de speciale lagen beschadigen waardoor de punt z'n betere eigenschappen verliest. En aangezien zulke punten redelijk wat kosten zou het jammer van de punt zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:01
De goedkope bouten hebben een simpel koperpuntje oid, dus daar kun je rustig aan vijlen..

Een fatsoenlijke bout heeft echter longlife stiften, en die hebben een laagje eroverheen om het "inbranden" van de punt tegen te gaan. Die moet je dus niet gaan lopen slopen, dan is het hele idee van longlife eraf als je daaraan gaat vijlen.

Sommige bouten (oa mijn Weller) heeft temperatuurregeling in de punt (magnasat), en daaraan gaan vijlen lijkt me ook niet zo'n goed idee.

Gewoon je punt goed onderhouden (met een vochtig sponsje af en toe schoonmaken), en als je punt te lomp is, een andere stift gebruiken.

argh, spuit11 enz |:(

[ Voor 4% gewijzigd door DJSmiley op 26-09-2004 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SA007 schreef op 26 september 2004 @ 15:11:
:S? je tin blijft zoiezo plakken aan je soldeerbout, het gaat erom dat de hars in de tin je punt niet kapot etst.
Ik heb op m'n werkt een soldeerbout van (ongeveer) 150 euro, daar blijft geen tin aan de punt plakken. Aan mijn boutje van 25 euro blijft de tin wel plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:54
prijs zegt niks over kwaliteit, voor zover ik weet hoort het tin aan je punt te blijven plakken.

kan je misschien een foto maken van het soldeer station en de punt die je op je werk gebruikt, ik ben wel erg benieuwt wat voor soldeer apparaat dat is...

ik heb zelf trouwens een weller WS 50 (zo 1tje met een draaiknop van 150 tot 450 graden, erg makkelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals DJsmiley al schreef. Bijvijlen van een longlife punt is uit de boze. Is je punt te dik geef dan liever een paar stuivers uit aan een dunnere goede punt.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2004 18:29 . Reden: error ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exactly, kun je beter 5 euro extra uitgeven aan een spitse punt, of een hele kleine platte./ Heb ik ook gedaan, heb je veel meer plezier van. Vergeet niet, bij de wat betere bouten gaat je punt in no-time afbrokkelen als je de beschermlaag wegvijlt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:01
Verwijderd schreef op 26 september 2004 @ 18:49:
Exactly, kun je beter 5 euro extra uitgeven aan een spitse punt, of een hele kleine platte./ Heb ik ook gedaan, heb je veel meer plezier van. Vergeet niet, bij de wat betere bouten gaat je punt in no-time afbrokkelen als je de beschermlaag wegvijlt.
Voor mijn bout kost een punt rond de 10 eur dacht ik, maar als je ze regelmatig schoonhoud hoef je ze nooit te vervangen ongeveer ;) Hoogstens een paar maten voor grof/fijn werk aanschaffen.

(Weller WTCP-S heb ik trouwens, topbout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJSmiley schreef op 26 september 2004 @ 18:51:
[...]

Voor mijn bout kost een punt rond de 10 eur dacht ik, maar als je ze regelmatig schoonhoud hoef je ze nooit te vervangen ongeveer ;) Hoogstens een paar maten voor grof/fijn werk aanschaffen.

(Weller WTCP-S heb ik trouwens, topbout)
That's the one I have too.

Kosten punten 10 euro?!? Hmm, heb ik ze dan tóch zo goedkoop gekocht?
Maar dan nog, ga je je voor dat geld die ellende riskeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het verschil zit niet in de prijs maar of het een Long Live sodeer punt is. Die long live solderen punten moet je niet gaan vijlen.

Bij de gewone soldeer punten maakt het niet uit, al gaan die ook veel minder lang meer.

veder is weller niet zo top, heb oot met een pace soldeer station gewerkt die de soldeer bout op 1°C nauwkeurig op tempertuur weet te houden. (Je moet dan wel instellen welke soldeer punt er op zit.) Veder kan je er 2 soldere bouten op aan sluiten en een desoldeer bout. We hadde een weller soldeer staion naast staan, maar die Pace won duidelijk.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2004 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xevox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-07-2022
SatCP schreef op 26 september 2004 @ 15:14:
Bij een gewone koperen tip is dit geen enkel probleem. Vijl maar zoals je het wil hebben. Bij zogenaamde long-life tips is dit ten stelligste af te raden. Zoals "KingOfDos" reeds zegt zul je dan de speciale lagen beschadigen waardoor de punt z'n betere eigenschappen verliest. En aangezien zulke punten redelijk wat kosten zou het jammer van de punt zijn :)
hm... *nu weet hoe de punt van zijn weller zo snel is afgesleten na een keertje vijlen O-) ik heb geen punt meer over :+

BramBoterham

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Mocht je smd moeten solderen, kun je altijd nog wat massief 2,5mm² draad strippen. om je punt heen wikkelen, vertinnen en vervolgens solderen met het uiteinde daarvan, bovendien wordt de punt dan wat minder warm, wat geen slecht idee is bij SMD. Zelf nooit gedaan, maar gelezen in de electuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 september 2004 @ 21:11:
veder is weller niet zo top, heb oot met een pace soldeer station gewerkt die de soldeer bout op 1°C nauwkeurig op tempertuur weet te houden. (Je moet dan wel instellen welke soldeer punt er op zit.) Veder kan je er 2 soldere bouten op aan sluiten en een desoldeer bout. We hadde een weller soldeer staion naast staan, maar die Pace won duidelijk.
Er zit dan ook een aanzienlijk verschil in prijs tussen entry level materiaal van Pace tegen dat van Weller. Trouwens, wil je nog beter dan Pace, kijk dan eens naar het productgamma van Metcal.

Overigens houdt mijn Weller WSD80 de stift ook tot op 1°C nauwkeurig op de ingestelde temperatuur. Pas wanneer grotere oppervlakken verwarmd moeten worden zakt de temperatuur even een aantal graden in om meteen weer op niveau te komen.

Hoe dan ook, je moet al gigantisch veel solderen willen dure toestellen van Pace of Metcal voordeel bieden boven een degelijk Weller soldeerstation. Voor occassioneel gebruik (zoals bij de meesten in CME) voldoet zelfs een standaard ongeregelde bout van Ersa of Weller ruimschoots. Het extra comfort dat een soldeerstation biedt weegt niet op tegen de prijs. Pas als je veel soldeert zijn stations de moeite waard. En high-end materiaal van Pace of Metcal zou ik persoonlijk enkel overwegen als je je brood ermee moet verdienen, of ze op een of andere manier spotgoedkoop te pakken kunt krijgen (eBay), of... als je gewoon geld teveel hebt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ervaren dat sommige metalen idd tin afstoten. Zodra er iets chemisch bijkomt of die hars in de tin dan vloeit het tin onmiddelijk verbindend met het oppervlak. Verder zijn er metalen waarbij dit ook niet helpt.

Dat er punten zijn die tin afstoten ipv aantrekken (cohesie of was het adhesie?) dat weet ik zeker, wanneer wat het handigste is weet ik niet.

Heb zelf wel is een punt gemaakt van een naald dat is meteen een voorbeeld van een metaal/mixture/legering? (met zoiets als verchroomt laagje denk ik) dat tin afstoot.

Bijvijlen zou ik niet doen ivm de kraters die er op het oppervlak ontstaan, (putjes, gaat brokkellen op het laatst.)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2004 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wow nice :)

wat een hoop nuttige replies :D

ben ik ff niet gewoon :)

bedankt voor de tips, ik zal eens moeten uitkijken naar een andere electronica winkel want al heb ik dan een cheapo Weller soldeerboutje (Weller SP/27), er zit precies toch zo'n long life kop in als ik het zo even bekijk.

Er is mij gezegd dat er in Aarschot nog een hele goeie electronica winkel is maar als ik die niet vind zal ik dat trukje met een naald eens uittesten op een oud moederbordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 september 2004 @ 23:50:
Er is mij gezegd dat er in Aarschot nog een hele goeie electronica winkel is [..]
Trim Electronics (website trekt wel op niet veel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Je kan ook postorder proberen bij bv.

http://www.conrad.nl/
http://www.dil.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 09:28
Ik heb hem ook gewoon wat scherper gemaakt, alleen dan met een slijpmachine }).

Hij doet het nog gewoon, alleen het duurt bij hele grote dingen wat langer voordat alles warm is.

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:18

M14

Zo'n punt moet je nooit bijvijlen. Dan verneuk je die punt voor 100%. Ik heb dat 1x gedaan bij een oud ding. Gevolg: er blijft een hoop zwarte zooi aanhangen.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een normale koperen punt hebt kun je deze best wat bewerken, een tip is dan wel om daarna met echt goede tin je punt ter vertinnen deze vervolgens te laten afkoelen en dan pas te gaan solderen. ook zou ik de punt wel mooi vlak maken en niet zomaar met een dikke groffe vijl bewerken. neem hier een mooi fijne vijl voor zodat er geen dikke groeven in komen.

Koop anders zo'n velleman boutje kosten onmgeveer 15 euro en daar zit een long life stift op en de punten zijn ook niet duur.

Of doe het goed en koop net als mij een WSD80 van weller met uber punten.

Afbeeldingslocatie: http://www.gesco.co.jp/weller/weller_iron/weller_iron_pict/WSD81.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ok, toevallig zit ik met het zelfde probleem: ik ben bezig met het maken van een LCD en daarvoor moet ik enkele draadjes solderen:

http://gathering.tweakers...message/21591072#21591072

het gaat hierbij om de 8 aansluitpunten ( T5 tot en met T12) ik ben dus van plan om mijn dikke soldeer bout te gaan vijlen tot een mooi puntje zodat het toch mogelijk is die draadjes te solderen. volgens SA007 is het wel gevaarlijk, mijn lcd mag namelijk niet heter worden dan +70 graden!! 8)7

is het mischien toch een goed id om die bout van 15 euro te kopen (welke bouwmarkt?? aanbieding??) of zal k het eerst proberen met mijn eigen gemaakte bout?
De bout die ik nu heb is toch wel aan vervanging toe... koste mij al geen stuiver(gevonden @ afvaldepot 8) ) (het probleem is namelijk ook dat de gesmolte tin er niet/moeilijk aan blijft plakken.... eenmaal vloeibaar "rolt"het er van af :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik gedaan heb voor mijn 11 (of 12) watt Weller is een extra punt kopen, en die dermate afvijlen tot ik de gewenste maat heb. Het een kleine punt kun je moeilijk grotere oppervlakken solderen, en afgeflakte punten gaan bij mij altijd sneller af. Lijkt wel of ze inbranden oid. Een betere oplossing is 2 soldeerbouten nemen, voor t grote en t kleine werk. Voor wat dikke draden solderen gebruik ik liever mijn 60W, voor heel heftig werk 100W, voor SMD 11W kleine punt, en voor kleine draadjes 11W grote punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
is die SMD 11 watt te koop voor rond de 15 euro? of praat ik hier over kwaliteit dat mij mijn studiefinacering+"meer"gaat kosten?? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik geloof dat die iets van 35 euro was, en de extra punten 3 euro nogiets. Dit weet ik niet zeker omdat ik ze allebei (was er 1 kwijt, later teruggevonden) al dik 2 jaar geleden gekocht heb. Maar er zijn ongetwijfeld goedkoperen te koop. Echter heb ik ze zelf ook voor mijn studie in gebruik.
Ik heb er destijds ook dagen SMD mee zitten solderen, zelfs de kleinste componenten waren met mijn grote trillerige (alcohol) klauwen geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:57

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

gaan nou nog 40 mensen vertellen dat je wel aan een koperen punt kunt vijlen en niet aan een longlife punt? jezus zeg

trouwens als je mijn mening wilt: voor zo soms eens te solderen is een koperen puntje goed zat, vijlen maar, wil je je longlife niet beschadigen? schroef er een stukje koper in dat past, ken je dat fijn mishandelen. Longlife punten zijn alleen boeiend als je 3x per week zit te frunniken met dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:36
Verwijderd schreef op 26 september 2004 @ 15:16:
[...]

Ik heb op m'n werkt een soldeerbout van (ongeveer) 150 euro, daar blijft geen tin aan de punt plakken. Aan mijn boutje van 25 euro blijft de tin wel plakken.
Voor zover ik weet moet het tin toch wel aan de punt blijven kleven hoor, zo krijg je een maximale warmte-overdracht. Is dat een splinternieuwe soldeerbout/punt? Want anders denk ik dat de punt versleten is hoor.
Verwijderd schreef op 26 september 2004 @ 23:50:
bedankt voor de tips, ik zal eens moeten uitkijken naar een andere electronica winkel want al heb ik dan een cheapo Weller soldeerboutje (Weller SP/27), er zit precies toch zo'n long life kop in als ik het zo even bekijk.
Welke soldeerbout is dit precies? Ik kan er niet direct iets over vinden. Welke punten moeten er in? Als het zo'n soldeerbout van 40 W is, moet je toch wel opletten om niet te langen te warmen.

Anders nog een truukje:
Toen ik nog met mijn "oude" Weller soldeerbout wat SMD wou solderen maar de punt ook te dik bleek, heb ik een koperdraad genomen, er een punt aan geslepen en deze gewikkeld rond mijn soldeerpunt. Geen al te dunne koperdraad nemen natuurlijk :)

Verwijderd

eeh www.okaphone.nl heeft hele mooie boutjes

Verwijderd

Als vijlen er voor zorg dat tin niet aan mn bout blijft hangen dan vijl ik hem meteen...

Tin hoort op mn printplaat, niet aan mn soldeerbout...

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:36
Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 15:52:
Als vijlen er voor zorg dat tin niet aan mn bout blijft hangen dan vijl ik hem meteen...

Tin hoort op mn printplaat, niet aan mn soldeerbout...
Neen, er moet wel degelijk wat tin aan de soldeerpint blijven kleven. Blijft het niet kleven, dan is dat omdat het tin "afgestoten" wordt. En dan kan je niet mooi solderen omdat je geen optimale warmte-overdracht hebt. Zowel de print (eilandje of baantje), het component en het tin moeten warm hebben.
Er moet tin blijven kleven aan de print en aan de bout. Lukt het niet om te laten kleven aan de print, dan wil dat zeggen dat het component en de print niet mooi opgewarmd zijn.
Tin kan wel heel erg "kleverig" worden waardoor het niet mooi openvloeit. Dat komt omdat het vet uit het tin opgebrand is. Gewoon de warme bout even afkuisen aan een vochtig sponsje of doekje om het oude tin te verwijderen. Flux (vloeimiddel) is ook heel erg handig.
Pagina: 1