[ShS] Verdwenen surveys?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Kan het zijn dat er surveys uit de database(s) verdwenen zijn?
Computerland had voorheen (nog geen week geleden zelfs) rond de 45-50 surveys, tegenwoordig zijn het er nog 26.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:25

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Om de Shop Survey up to date te houden draait er om de zoveel tijd een script. Dit script verwijderd alle Shop Surveys ouder dan een half jaar, wanneer de shop meer dan 21 reacties in haar Shop Survey heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van dit soort berichten wordt ik niet heel erg blij. Ik neem aan dat dit gebeurt onder druk van de winkeliers. Ik zie veel te vaak reacties in de ShS van mensen die nog nooit gereageerd hebben op de frontpage. Dit doet bij mij een belletje rinkelen maar ik vraag me af of iedereen hier zo kritisch naar kijkt.

Worden de reacties echt verwijderd of zijn ze alleen niet meer zichtbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 19:21
Reacties van ruim anderhalf jaar geleden zijn namelijk vaak niet meer representatief voor een shop. Een shop kan namelijk door de tijd heen nogal wisselen van kwaliteit, dus dan is een beeldschets van een recente periode eerlijker en beter dan van ruim een jaar geleden. Natuurlijk kan een reactie van anderhalf jaar geleden ook nuttige informatie verschaffen en een goed beeld scheppen van een shop, maar als er veel (meer dan 21 dus) reacties zijn, dan zal dit uit de recentere reacties ook wel duidelijk worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard

Longbeard

Het verwijderen van de berichten ouder dan een half jaar, is er al altijd geweest en is nooit onder druk van de winkeliers gebeurt.
De afweging die Tweakers.net maakt is of reactie's ouder dan een half jaar nog relevant zijn om een indruk te geven over de huidige staat van een shop? Ons inziens, geven 20+ reactie meer dan voldoende inzicht over de shop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
Ok, bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crash schreef op 26 september 2004 @ 13:32:
Reacties van ruim anderhalf jaar geleden zijn namelijk vaak niet meer representatief voor een shop. Een shop kan namelijk door de tijd heen nogal wisselen van kwaliteit, dus dan is een beeldschets van een recente periode eerlijker en beter dan van ruim een jaar geleden. Natuurlijk kan een reactie van anderhalf jaar geleden ook nuttige informatie verschaffen en een goed beeld scheppen van een shop, maar als er veel (meer dan 21 dus) reacties zijn, dan zal dit uit de recentere reacties ook wel duidelijk worden :)
Het gaat toch om reacties van meer dan een half jaar oud?

Verder vind ik het raar dat jij voor mij en de andere users gaat beslissen of een shop door de tijd wisselt van kwaliteit (waar baseer jij dit op?). Je zegt wel terecht "kan wisselen van kwaliteit" dus er is een kans dat het gebeurt maar het zal ook vaak niet gebeuren. Aangezien de eigenaar na een half jaar waarschijnlijk nog steeds dezelfde is zullen de onvolkomenheden van de shop i.h.a. blijven bestaan.

Worden de reacties nog wel bewaard (zodat een verkeerde beslissing eventueel teruggedraaid kan worden?).

Edit: ik zie inmiddels dat het geen recente beslissing is dus de laatste zin van mijn post is niet meer van toepassing.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2004 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard

Longbeard

Verwijderd schreef op 26 september 2004 @ 13:43:
[...]

Worden de reacties nog wel bewaard (zodat een verkeerde beslissing eventueel teruggedraaid kan worden?).
Nee, alle reacties ouder dan een half jaar worden automatisch verwijderd, echter enkel wanneer er sprake is van meer dan 21 reactie's.

[ Voor 18% gewijzigd door Longbeard op 26-09-2004 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 19:21
[...]

Verder vind ik het raar dat jij voor mij en de andere users gaat beslissen of een shop door de tijd wisselt van kwaliteit (waar baseer jij dit op?). Je zegt wel terecht "kan wisselen van kwaliteit" dus er is een kans dat het gebeurt maar het zal ook vaak niet gebeuren. Aangezien de eigenaar na een half jaar waarschijnlijk nog steeds dezelfde is zullen de onvolkomenheden van de shop i.h.a. blijven bestaan.

Edit: ik zie inmiddels dat het geen recente beslissing is dus de laatste zin van mijn post is niet meer van toepassing.
Dat is niet iets wat ik beslis, dat is vaak nu eenmaal zo. De omstandigheden van een shop kunnen veranderen (denk aan het ontslaan/aannemen van medewerkers, wisselen van leverancier, andere eigenaar etc.), wat van invloed is op een shop. In anderhalf jaar kan er nu eenmaal veel gebeuren. Natuurlijk ga je er van uit dat een shop een bepaalde richtlijn heeft voor kwaliteit en service etc. en dat ze dat hoog willen houden. Maar dat lukt nu eenmaal niet altijd

En zoals Longbeard al aangeeft: reacties van een half jaar oud worden niet zomaar verwijdert, enkel en alleen als er meer dan 21 reacties zijn bij een shop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
Ik neem aan dat de gemiddelden ook veranderen als de reacties verwijderd zijn, of blijven de gegeven beoordelingen wel behouden?
Aan de andere kant, als een shop echt slecht is blijven de gemiddelden zoiezo wel laag ook al is het een en ander verwijderd..

[ Voor 39% gewijzigd door MaZo op 26-09-2004 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Niet online
Nope, die zouden ook moeten veranderen aangezien de cijfers waarop ze gebaseerd zijn, niet meer beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
èn als er meer dan 21 reacties zijn
inderdaad, maar hou er ook rekening mee dat, als de kwaliteit laag blijft de shopsurvey-beoordelingen dat óók zullen blijven, zodat je een realistisch beeld houdt
als de kwaliteit stijgt echter, dan blijven die oude surveys het gemiddelde cijfer naar beneden trekken, wat dan weer niet meer up to date representatief is
Het is niet zo dat er plots gezegd wordt: "bij deze shop gaan we die beoordelingen verwijderen". Er is gewoon een script wat bij alle shops automatisch de oude surveys verwijdert als er meer dan 21 zijn. Het bewaren van die surveys heeft dus ook geen enkele zin aangezien ze toch verouderde, en dus onbetrouwbare, informatie bevatten
:)

EDIT: een scherm van 's middags tot 's avonds onververst laten staan en dan reageren is een beetje dom 8)7 O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Yoeri op 26-09-2004 18:40 ]

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Pagina: 1