Canon A-serie, Opzetlenzen

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiigara
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Een goeden dag!

Ik ben van plan (na uitgebreid rondkijken) om een Canon Powershot A95 aan te schaffen. Dit om verscheidene redenen; positieve reviews, reputatie van A-serie, draaibaar LCDscherm (dat volgens DPR een stuk beter + groter is als bij de A80) en uitgebreidere mogelijkheden voor een amateur die wel wat meer wil. En dan nog een aantal.

Nu heeft de A95 (net als andere A-modellen) de mogelijkheid om extra lenzen te kunnen bevestigen. De volgende modellen kunnen op de A95:
• TC-DC52A 1.75x teleconverter
• Close-up Lens 250D 52
• Wide Converter WC-DC52
(Courtesey of DPR :) )

Ik vraag me nu af of er ook daadwerkelijk mensen zijn die deze optie gebruiken, en zo ja, wat het scheelt en of het de moeite is om eventueel zulke lenzen aan te schaffen. Ik maak namelijk graag macrofuncties, en als dit met en A95 met opzetlens veel beter gaat dan zonder (antwoord: ja) ga ik daar serieus over nadenken. Ook wil ik graag weten of er op deze manier een polarisatie- of UV-filter aan te brengen is, mocht ik daar ooit aan toe komen.

Voor mensen die met links naar Steve en DPR gaan gooien of "ZOEKEN" roepen; ik zou er geen topic over beginnen als ik het zelf kon vinden. :)

Alvast bedankt!

Roses are red, my screen is blue. I may have deleted system32...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-07 04:09

Tjark

DON'T PANIC

Hier bv een post van macro op een A40: TjarkVerhoeven in "Lenzen Canon Powershot A40"

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiigara
  • Niet online
Ah, kijk. Dat heb ik dus al gemist. Ik zal daar eens mee beginnen! Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als de tele converter hetzelfde is als die van de A75, hier de verschillen:
Foto gewoon als je niet ingezoomd hebt:
Afbeeldingslocatie: http://www.zabazz.nl/images/uitgezoomd.jpg

Foto maximaal inzoomen (3x optisch):
Afbeeldingslocatie: http://www.zabazz.nl/images/ingezoomd.jpg

Foto met teleconverter en maximaal ingezoomd (anders krijg je nogal last van vignetting):
Afbeeldingslocatie: http://www.zabazz.nl/images/ingezoomd-met-tele.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiigara
  • Niet online
Sohee. Dat is nogal een verschil. Zowel in zoom en rijkheid. Een paar vraagjes:
-Wat kost een teleconverterlens (en wat kost de adapter voor op de PS)?
-Waar kan ik vinden wat vignetting is?
-Hoevaak gebruik je die extra lens (lenzen)? Hangt natuurlijk van je fotografeerstijl af, maar vind je de optie nuttig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-07 15:08
Vignettering is een donkere rand om je foto heen, die wordt veroorzaak door het tegenhouden van licht door je opzetlens. In het midden kan er nog wel licht komen doordat de opzetlens daarvoor te kort is. Zo krijg je dus een lelijk kleurverschil in je foto omdat de buitenste rand donkerder wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBrunekreeft
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:11

BBrunekreeft

Dus...

Hier mijn voorbeeld foto's gemaakt met een Powershot A80 met daarop de Tiffen Close-Up Macro lenzen: [rml]BBrunekreeft in "[ Macro] Extra lens/filter?"[/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hiigara schreef op 26 september 2004 @ 13:32:
Sohee. Dat is nogal een verschil. Zowel in zoom en rijkheid. Een paar vraagjes:
-Wat kost een teleconverterlens (en wat kost de adapter voor op de PS)?
LA DC52C adapter - pricewatch: Canon LA-DC52C Lens Adapter (Powershot A60/A70, ø52mm) - 24
LA DC52D adapter - pricewatch: Canon LA-DC52D Lens Adapter (Powershot A80, ø52mm) - 24
LA DC52 teleconverter - pricewatch: Canon TC-DC52 Tele Conversie Lens (2.4x, ø52mm) - 129

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik gebruik de teleconverter redelijk veel, daarom heb ik hem ook gekocht.
Wat wel noodzakelijk is voor mooie foto's is dat het niet te donker moet zijn, je kunt immers niet de flitser gebruiken, of je moet een statief gaan gebruiken.
Het ligt er denk ik aan wat je precies wil gaan fotograferen of een converter nuttig is, maak je veel macro of wil je veel objecten van ver fotograferen dan zijn ze wel handig en anders heb je genoeg aan de macro of zoom functie van de canon.
Je kunt ook nog kijken naar de soligor adapter, is goedkoper en schijnt steviger te zijn. Ook heeft raynox een aantal lensen die op de canons kunnen en die zijn volgens mij ook goedkoper (wel rekening houden dat het misschien wel ietsje slechter resultaat geeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hierover het volgende mede te delen:
-Voor de telelens kan je beter de TC DC52 (zonder A ) nemen, factor 2,4 ,werkt met een extra tussenring ook op A80/95.
Voorbeelden van foto's en vignettering op:
http://www.pbase.com/jamiewillmott/tcdc52_test
--Een betere adapter is die van Soligor, zoals hierboven al genoemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:28
Verwijderd schreef op zondag 26 september 2004 @ 17:20:
Ik heb hierover het volgende mede te delen:
-Voor de telelens kan je beter de TC DC52 (zonder A ) nemen, factor 2,4 ,werkt met een extra tussenring ook op A80/95.
Voorbeelden van foto's en vignettering op:
http://www.pbase.com/jamiewillmott/tcdc52_test
--Een betere adapter is die van Soligor, zoals hierboven al genoemd
Sorry voor het wakker maken van dit topic maar ik ben inmiddels ook in het bezit van een Canon A95. Nu ben ik ook erg geinteresseerd in een teleconvertor. Het is me nu onduidelijk welke lenzen nu het beste zijn voor mijn A95. Zijn er wellicht wat voorbeeld foto's onder de users voorhanden??

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
  • Laatst online: 06-06 12:24
Ik heb een TC-DC52 (niet de A versie) en ik krijg een dezeren dagen de A95 binnen.
Nu heb ik dus een LA DC52D nodig. Ik zie dat die adapters ook door Soligor gemaakt worden. Waar kun je deze krijgen?
Ook lees ik overal dat een tussenring tussen moet. Kan dit een standaard UV filter zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beertjeman schreef op maandag 20 december 2004 @ 12:20:
Ik heb een TC-DC52 (niet de A versie) en ik krijg een dezeren dagen de A95 binnen.
Nu heb ik dus een LA DC52D nodig. Ik zie dat die adapters ook door Soligor gemaakt worden. Waar kun je deze krijgen?
Ook lees ik overal dat een tussenring tussen moet. Kan dit een standaard UV filter zijn?
Soligor kan je bestellen in FotoPlus zaken, levertijd plm 1 week.
Een goedkoop filter kan je als tussenring gebruiken (glas eruit), maar als je een adapter bestelt kan je beter meteen zo'n ring meebestellen..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
  • Laatst online: 06-06 12:24
Weet iemand waar ik die soligor adapters online kan bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beertjeman schreef op maandag 03 januari 2005 @ 14:51:
Weet iemand waar ik die soligor adapters online kan bestellen?
Bij Soligor, maar dan moet jij zelf de verzendkosten betalen, en in de winkel natuurlijk niet...................
Pagina: 1