xs4all business adsl sharen met breedband routertje

Pagina: 1
Acties:

• Jace / TBL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-03-2023
Ik deel thuis m'n chello via een SMC 7004VBR kabel router, en zoiets is er ook voor ADSL (zie hier). Nou heb ik op 't werk een xs4all business account wat geshared wordt via een win2k server met sygate, dat wil ik vervangen door zo'n kastje. Werkt dat gewoon net zoals thuis met chello?

De xs4all 'kabelmodem' (of hoe heet dat, het adsl-equivalent) die we hebben lijkt namelijk zelf al op een soort router-achtig iets, er zitten 4 utp aansluitingen op, waarvan nu eentje in gebruik door die server. Die server zit met een andere netwerkkaart aangesloten op een switch waar ook de rest van het bedrijf in hangt.

Gaat dat wel gewoon werken? Dat breedband routertje moet dus net als de huidige win2k server simpelweg zorgen dat iedereen tegelijk op inet kan (naar buiten toe met allemaal hetzelfde IP), moet DHCP en NAT supporten, en bepaalde ports forwarden naar bepaalde interne IP's (in te stellen via http interface neem ik aan).

Dan neem ik aan dat ik in zo'n adsl dingetje 2 kabels plug, eentje naar die xs4all modem (router?) en eentje in onze netwerkswitch.

Mijn voornaamste twijfel zit 'em dus in het feit dat dat ding van xs4all zelf ook al een soort van router is, en of het dan allemaal wel kan :)
(afaik support dat ding zelf geen NAT en alles, dus we hebben nog wel iets aparts nodig)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:20

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik gok dat het modem wat je van Xs4all hebt, al iets van een modem is, oftewek .. op die W2K doos heb je meteen inet ?
Dan kun je er in principe elke willekeurige inet deel router dinges aan knopen ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

• leuk_he
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

ALs je nou had gekeken wat voor modem het was had je op het typenummer kunnen googlen en zien wat het kon. Volgens mij linkt xs4all zelfs naar de produkt beschijvingen.

http://www.xs4all.nl/adsl/modems.php

ALs het eenzlefde modem is als ik voor mijn light xs4all abonnement(speedtouch 510) heb zit er al een router ingebouwd en zou je in plaats van een (iets duurder) routerje meteen een switch op het modem/router/switch kunnen aansluiten.

Maar je kunt zo'n modem ook configureren dat het echt alleen een modem is. (weggegooid geld, maar hetr werkt wel)
Dat breedband routertje moet dus net als de huidige win2k server simpelweg zorgen dat iedereen tegelijk op inet kan (naar buiten toe met allemaal hetzelfde IP), moet DHCP en NAT supporten, en bepaalde ports forwarden naar bepaalde interne IP's (in te stellen via http interface neem ik aan).
Dat kunnen alle goedkope routers, en ook dat speedtouch 510 modem. Een echte server is handig als je antivirus, en wat meer wilt loggen. Snelheid is het enige probleem, maar dat specificeren die modems en routers en jij niet.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Bij business dsl worden Efficient modems/routers uitgeleverd. Is dus niet nodig nog een extra router hier achter te plaatsen.

• Jace / TBL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-03-2023
Er staat alleen "Speedstream" op dat ding, en onderop een sticker met "model 5861" en streepjescode enzo.

Op de win2k bak heb ik meteen inet ja, maar daarvoor moet ik wel een extern ip instellen (194.109.enz), kan dat ook als ik alle 15 bakken in het netwerk op die manier aansluit? En hoe werkt dat dan met het LAN, kan ik (bijvoorbeeld in firewalls die bij netwerk clients draaien) onderscheid maken op machines van binnen (netwerk) en erbuiten (inet)?

• leuk_he
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

JaceTBL schreef op 27 september 2004 @ 09:36:
Er staat alleen "Speedstream" op dat ding, en onderop een sticker met "model 5861" en streepjescode enzo.
LEES JE WEL WAT IK SCHRIJF: :(
had je op het typenummer kunnen googlen
[google= Speedstream 5861]

(5e links, dan op full description.... maar dat had je zelf moeten doen.
Firewall protection, Routing, IP-routing, IPX-routing, DHCP support, NAT support, Triple DES, DES, VPN, PAT support, STAC-LZS compression, BOOTP support, Manageable

[...]
Dat laat je "obtain an ip adress automatically" door dhcp regelen.
En hoe werkt dat dan met het LAN, kan ik (bijvoorbeeld in firewalls die bij netwerk clients draaien) onderscheid maken op machines van binnen (netwerk) en erbuiten (inet)?[/quote]

Met een beetje meer moeite wel ja. Al je 15 bakken komen in hetzelfde subnet (10.0.0.* ofzo) te hangen. door in de personal firewall te testen of het van dit netwerk komt of erbuiten/ van router kunne je dit aftesten en hierop regels zetten. Vertrouw je de firewall in de router soms niet?

[ Voor 8% gewijzigd door leuk_he op 27-09-2004 10:51 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1