Probleem S-ATA drive installaren op Via-controller

Pagina: 1
Acties:

• HofmanJaap
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Heb een AV8 Deluxe bordje. Het één Seagte HD drive van 200 GB in hangen.

Modbreak:CAPS is kinderachtig :/

WIL DE SATA DRIVE LATEN LOPEN OP DE VIA_CONTROLLER. WAT MOET JE DOEN OM DIT TE REALISEREN? ZOU FANTASTISCH ZIJN ALS IEMAND MIJ HIER UIT DE BRAND MEE KAN HELPEN.

Wil de sata drive laten lopen op de via_controller. Wat moet je doen om dit te realiseren? Zou fantastisch zijn als iemand mij hier uit de brand mee kan helpen.

Kan de drive alleen via de promise ide aansturen. Via lukt niet. Als ik de s-ata kabel van de HD in de via-controller stop wordt de HD op geen mogelijkheid herkent. Probleem begint al met de biosinstellingen. Moet je om de via-controller te kunnen enabelen, de promise-controler in het bios uitschakelen?

:(

[ Voor 17% gewijzigd door BalusC op 26-09-2004 12:02 ]

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

De Nelis

en anders maar niet...

Je moet de via controller in de bios inschakelen. en dan zul je er ook nog moeten kijken of deze niet op P-ATA only staat.

time is infinite, but each week is ten hours short..

• HofmanJaap
  • Niet online
Het enige wat ik kan doen in het bios de promise-controller uitschakelen. Ga er vanuit dat hiermee de Via controller actief wordt. Wat bedoel je verder met P-ATA-only?

• Cybertroy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-03 10:24
HofmanJaap schreef op 26 september 2004 @ 11:47:
Het enige wat ik kan doen in het bios de promise-controller uitschakelen. Ga er vanuit dat hiermee de Via controller actief wordt. Wat bedoel je verder met P-ATA-only?
Je schrijft het zelf al "promise-controller" dit is alleen maar voor RAID dus twee HDD en niet één.

• HofmanJaap
  • Niet online
Precies ja. Dat is het probleem ook. De hd krijg ik alleen aan de praat op de raid-promise (met fasttrak driver). En dat begrijp ik niets van. Normaal gesproken zou dat toch niet moeten kunnen omdat ik er maar een hd in heb hangen.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Cybertroy schreef op 26 september 2004 @ 11:52:
[...]

Je schrijft het zelf al "promise-controller" dit is alleen maar voor RAID dus twee HDD en niet één.
Wat een flauwekul. Ten eerste geeft TS al aan dat die ene drive prima loopt op z'n Promise controller, maar hem juist aan z'n Via wil hangen. Ten tweede kun je op een Promise S-ATA controller ook gewoon één disk aansluiten. Je kan dan uiteraard geen RAID draaien, daarvoor heb je meerdere disks nodig. Maar één disk werkt ook prima.

@TS: P-ATA only wil zeggen dat alleen de P-ATA kanalen van de controller aan staan. Geen idee of deze Via controller daartoe in staat is, maar als dat zo is, loont het zeker de moeite om even te checken of S-ATA op de Via toevallig uitstaat :)

Overigens, waarom wil je die schijf op de Via aansluiten? Hij draait toch goed op de Promise?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens in de FAQ van dit subforum onder "Hoe installeer ik Windows op een schijf aan een externe controller?" voor wat tips en suggesties :)

• HofmanJaap
  • Niet online
Koraks bedankt voor je reactie. Ok, dus dat verklaard waarom deze onder raid ook werkt. Functioneert dus blijkbaar anders als onder de wat oudere ide controllers (mobo's).
De reden om de hd met de via-controller aan te sturen is dat ik wil bekijken of deze sneller loopt dan de promise. Heb een test gedaan met Sandra en deze komt uit nog net 38000. Dit vind ik nogal een lage score. Een vriend van mij heeft nagenoeg eenzelfde hd maar dat de ide variant (ook met 8 mb cache). Deze scoort iets beter *(42000). Dit terwijl de hd al in een redelijk verouderd systeem hangt (Athlon 1800, a7v333, 512 mem). Vandaar dus.
Pagina: 1