Toon posts:

[HDD] HDD Lag?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor een zekere reden, is dit al twee keer gebeurt. De eerste keer was ik wat aan het downloaden hier en daar, en met wat bestanden bezig. Ineens werd de 120GB-schijf ontzettend traag. Een benchmark liet weten dat deze maar met 1,5 mb/s verstuurde, terwijl de andere 2 schrijven rond de 40 mb/s zaten. Na een reboot was het probleem nog niet verholpen. Ik zette een image terug van de Windows partitie met Ghost, en alles liep weer soepel.
Twee weken later installerde in de Sims 2, en weer hetzelfde probleem. Ineens werd de harde schijf tergend langzaam, maar de partitie terug zette loste het probleem op.
De Maxtor Benchmark geeft ook aan dat de schijven in goede conditie zijn, en Active SMART schijnt ook niks te vinden.
Hoe kan dit, en wat kan ik er aan doen? Als de harde schijf kapot zou zijn, dan lijkt het me niet logisch dat hij het na een "re-install" weer normaal doet, en hij is nog geen jaar oud.

Windows XP
1x 120GB HD (Partitie 1 - Windows, Partitie 2 - Data)
1x 80GB HD (Partitie 1 - Data)
1x 12GB HD (Partitie 1 - Data)

• potatox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10-2025

potatox

unz unz unz

Gecontrolleerd of je hdd op DMA mode staat als ie traag gaat??

--

Verwijderd

Topicstarter
Er is alleen dat, en PIO mogelijk, maar ik zal er naar kijken als het nog een keer gebeurt. Zou het verwijderen van de stuurprogramma's voor de HD niet kunnen werken? Windows zou dan alles opnieuw moeten installeren kwa stuurprogramma's voor de HD.

• potatox

potatox

unz unz unz

Je bedoelt de IDE drivers :) je kunt ze proberen te verwijderen en opnieuw te installeren, dat helpt wel vaak. En altijd DMA kiezen als ie beschikbaar is. Pio-mode is rete-traag (maar met wat zoeken kom je eigenlijk achter de zelfde antwoorden).

[ Voor 39% gewijzigd door potatox op 26-09-2004 10:58 ]

--

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe zou dit kunnen gebeuren? Ik kan me niet indenken dat Windows besluit om de harde schijf zelf even te veranderen van mode.

• potatox

potatox

unz unz unz

Verwijderd schreef op 26 september 2004 @ 11:00:
Maar hoe zou dit kunnen gebeuren? Ik kan me niet indenken dat Windows besluit om de harde schijf zelf even te veranderen van mode.
Dus wel :) Als windows iets van 7x een CRC error krijgt op je hdd, cd-rom, brander, etc zet hij de overdrachtmode op PIO.

--

Verwijderd

Topicstarter
Dit heb ik gevonden met Google. Beetje raar dat je niet terug kan zetten naar DMA zonder te uninstallen van de drivers.
PIO mode is enabled by default in the following situations:
...
For repeated DMA errors. Windows XP will turn off DMA mode for a device after encountering certain errors during data transfer operations. If more that six DMA transfer timeouts occur, Windows will turn off DMA and use only PIO mode on that device.

In this case, the user cannot turn on DMA for this device. The only option for the user who wants to enable DMA mode is to uninstall and reinstall the device.

Windows XP downgrades the Ultra DMA transfer mode after receiving more than six CRC errors. Whenever possible, the operating system will step down one UDMA mode at a time (from UDMA mode 4 to UDMA mode 3, and so on).
...
edit:
Run REGEDIT. Go to the following key:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

It has subkeys like 0000, 0001, 0002, etc. Normally 0001 is the primary IDE channel, 0002 the secondary, but other numbers can occur under certain circumstances. Check the DriverDesc value to see which one it is.

Delete MasterIdDataChecksum or SlaveIdDataChecksum, depending on whether the device in question is attached as master or slave, but it can't actually hurt to delete both. Reboot. The drive DMA capabilities will be redetected.

Open Device Manager again and check whether the device is now actually using DMA mode. If so, congratulations, you've made it (at least until the next time Windows disables DMA).

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2004 11:09 ]

• potatox

potatox

unz unz unz

Precies, maar met een beetje zoeken hier op GoT had je dit probleem al 100x tegen gekomen. Probeer dus ff de drivers opnieuw te installeren en kijk hoe die dan loopt.

--

Verwijderd

Topicstarter
De vraag was alleen onder welke woorden in moest zoeken, omdat ik geen idee had waar het probleem nou eigenlijk lag.
Pagina: 1