Toon posts:

[Phase-Change] cpu cooler

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik loop al een tijdje met plannen met plannen voor Phase-Change koeling in m'n hoofd, ik was al een tijdje aan het rondkijken wat me wel aansprak, ik kwam gister het topic van Smollys tegen over zomerkoeling. Dat is eigenlijk wat ik zocht. Ik heb al een beetje plannen gemaakt hoe ik het ga doen. Ik neem een oude vrieskist(zo'n blauwe waar je elementen instopt) en daar doe ik het vries/koelelement van een oude vriezer in(moet ik nog ff op de kop tikken) en doe er antivries in. In de deksel zaag ik 2 rondjes waar mn slangen doorheen kunnen en dan plaats ik buiten de vrieskist een circulatiepomp(denk een Asetek Hydor L20) en laat 1 slang de vrieskist ingaan om antivries naar mn cpu blok te laten pompen en van mn cpu blok gaat er weer 1 terug de kist in. Kan ik mijn Asetek waterchill blokje(die met 2 fittingen) gewoon blijven gebruiken of moet ik een ander blokje kopen/maken?
Verder zijn alle tips/suggesties ed welkom! :)

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 09:55
het kan wel alleen ik weet niet precies hoe lang plexi glas het uithoud.....

Verwijderd

Topicstarter
Wat gebeurt er dan met plexiglas als het koud wordt? heb hier zelf nog nooit zo overna gedacht. barst het?

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

Jup, bij echt lage temperaturen gaat het barsten. Maar ik denk dat jij daar voorlopig toch niet aan komt ;)

Het zal dus wel meevallen. Je moet Dabit's topic maar eens doornemen. Kan me herinneren dat de pomp van hem uit elkaar viel bij -40 door die temps

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Plexiglas wordt broos (breekbaar) als het koud wordt.. Hoe kouder hoe breekbaarder...

Maar waarschijnlijk zal je plexiglas het nog wel gewoon aan kunnen :)
Dan kan je dus gewoon je oude blokje blijven gebruiken....

Verder heb je een flinke koelkast nodig, ik heb dit zelf geprobeerd met een tafelmodel koelkast, maar deze had niet genoeg vermogen om het water af te koelen... Je moet dus echt zo'n grote vrieskist model kast hebben :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
Je gaat op stap en brengt de grootste en of hoogste koelkast mee die je kan vinden .
Liefst eentje die versiert is met zoveel mogelijk kwaliteits sterren op de deur geplakt , meestal hebben die zwaardere compressors ingebouwd .
Voor de rest is het principe vrij simpel zoals je gelezen hebt in men zomerkoeling topic.
Zo goed mogelijk isoleren en draaien maar . laagste temp dat ik gehaald heb is -28 °C dacht ik , en hield met een stressed cpu het water dik onder het vriespunt .
Met plexi dacht ik dat het gevaarlijk werd onder de -30 °C en bij -40 ° gaat het zeker mis .
Plexi berwijderen en dichtsolderen met een koper deksel is het veiligste :)

Verwijderd

Topicstarter
Wat voor pomp heb je gebruikt?

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
Verwijderd schreef op 26 september 2004 @ 10:17:
Wat voor pomp heb je gebruikt?
Cheep as 1000 l/min pompje uit de doe het zelf , nog nooit last mee gehad tot -30 °
Merk is A-Quarius orca of zoiets
http://users.pandora.be/smolly/Image021.jpg

Deze pomp zit op het moment in men bierkoeler die hier aan mijn pc hangt en doet het al jaren in water onder de -10 ° C .

Maakt voor de rest niets uit welk pompje je gebruikt , alle pomjes zijn goed genoeg , waarschijnlijk zelfs hetgeen je nu gebruikt .

[ Voor 14% gewijzigd door Smollys op 26-09-2004 10:35 ]

Pagina: 1