Toon posts:

PCI-videokaart: wat kan ik verwachten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tweedehands VAIO PCV-J12V7 desktop computer (Celeron 700, 320 MB RAM, Intel 810 moederbord met 13 MB video onboard) staan en wil voor de grap eens proberen daar een betere (3d) videokaart voor te vinden.

De beperking is echter dat het moederbord alleen PCI aankan, geen AGP dus. Nu begrijp ik dat de snelheid (langzaamheid) van de PCI-bus het knelpunt is voor de datadoorvoer, dus dat een kaart met extreem veel geheugen erop geen zin heeft omdat dat toch niet op tijd door die bus heen komt.

Mijn vraag is dus: aan wat voor kaart moet ik denken als ik het maximum aan videoprestaties uit een PCI-aansluiting wil halen? Ik neem aan dat dat geen monsterkaarten zullen zijn, maar waar mag ik mijn verwachtingen stellen?

Ik zit hier in Japan, en behalve dat PCI-videokaarten onevenredig duur zijn, zijn ze ook schaars aan het worden. Een hint in de goede richting, of eventueel materiaal voor verdere zelfstudie zijn zeer welkom.

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:07
Err ik ben niet zo'n expert op het gebied van videokaarten, maar de snelste kaart, X800XT is toch ook PCI (express)?

Verwijderd

cls schreef op 26 september 2004 @ 06:21:
Err ik ben niet zo'n expert op het gebied van videokaarten, maar de snelste kaart, X800XT is toch ook PCI (express)?
PCI express heeft bar weinig te maken met de PCI standaard zoals ie nu nog in PC's aanwezig is. Behalve de naam.

• Dawai
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 23:56

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

PCI Express is iets helemaal anders dan de klassieke PCI waar de topicstarter het over heeft. Nu, PCI of AGP, ik denk dat vooral de processor de grootste beperkende factor zal zijn. Voor zo'n systeem denk ik dat je moet zoeken in de richting van een GeForce 2 kaartje, bij snellere kaarten wordt de processor de bottleneck.

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

• under-world
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

pricewatch: AOpen GeForce FX5200, 128MB (PCI ) Dit kaartje zou wel wat voor TS kunnen zijn. Of de PCI tegenhanger van ati. pricewatch: Club3D Radeon 9200 128MB (PCI) Ik ken die kaarten niet allemaal qua specs. enzo maar dat kun je zelf zo uitzoeken. Zoek binnen /pricewatch/videokaarten met pci check alle opties en specs. Opzich zitten daar best aardige kaartjes bij maar verwacht geen wereldschokkende resultaten. :+ Een celly700 klinkt ook niet echt overtuigend. Verwacht wel dat je voor de nieuwste shooters en nieuwste eycandy toch ook echt meer cpukracht en sneller geheugen moeten hebben. Wil je bijvoorbeeld alleen oudere games spelen zoals bijvoorbeeld sof of quak3 ofzo dan heb je redelijk t0t goede prestaties. Speelbaar is een rekbaar begrip B)
edit:
misschien gelijk tijd om er gelijk een 2ehands p!!! 1 ghz in te zetten of hele nieuwe plank + ram +cpu >:) :/

[ Voor 40% gewijzigd door under-world op 26-09-2004 06:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de tips / richtingaanwijzers.

Ik begrijp jullie spot over mijn systeem, maar ik doe het er nog even mee... Dus zeker de laatste tip over nieuwe mb en proc en etc., dat doen we maar niet. Maar bedankt voor het inzicht _/-\o_ .

Ik had de Pricewatch even niet in mn hoofd, maar zal es kijken. Verder verwacht ik inderdaad geen superprestaties, maar gewoon af en toe eens een ouder spelletje zoals Q3 of Unreal Tournament, misschien een racertje er tussendoor, dat soort dingen. Dit is mn eerste computer met enigszins 3d-capaciteiten, dus ik ben al snel blij :Y) .

edit: P3-1GHz? Zou dat passen? Hmmm.....

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2004 08:49 ]

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Volgens mij zijn er nog wel GeForce 4 mxjes (pci) te koop, even goed zoeken denk ik.

http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/516

[ Voor 23% gewijzigd door Frankie02 op 26-09-2004 09:02 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:12
Koop dan liever een Radeon 9200 pci. Dingen kosten iets van 50 euro en presteren als ik me niet vergis, beter dan die GeForce 4 MX'jes.

pricewatch: Club3D Radeon 9200 128MB (PCI)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• under-world
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Stang@ http://forums.devhardware.com/archive/t-27917
Well the 5200 and 9200, despite what people tell you, tend to go head to head alot, each shining in a few benchmarks, so i doubt theres a clear winner, ive used both cards (in agp and pci) and ive never really noticed much of a difference. I usually stick with the 5200 because its cheaper and most of the times when i put it in a machine, its user isnt much of a gamer.
So depending on what your budget allows, you have a few options.
at the cheaper end (but still quality 128mb/128bit) you would focus mainly around nvidia, these two in particular i like:

XFX 5200 128mb/128bit - $66 (http://www.newegg.com/app...ription=14-150-040&depa=1)
Jaton 5200 128mb/128bit - $69 (http://www.newegg.com/app...ription=14-139-143&depa=1)

and at the upper end, 256mb/128bit ive had good experiences with these:
Chaintech 5200 256mb/128bit - $96 (http://www.newegg.com/app...ription=14-145-087&depa=1)
Powercolor 9200 256mb/128bit - $98 (http://www.newegg.com/app...ription=14-131-237&depa=1)

maybe someone else here knows of the upper end, i dont remember if they ever decided to go with the 5600 series and pci or not. But pair any of these cards with the omega drivers, and you get pretty nice performence with most modern games.

Fender178: Get the fx 5200 its alot better than the 9200 because the 5200 has directx 9 support.

blitzkrieg1110: well maybe........but i would say that the 256mb of mem would help him quite a bit. even if it is a budget pci card

Stang: Get the fx 5200 its alot better than the 9200 because the 5200 has directx 9 support. sayin that is gunna bring up some arguments, if you really compare the two head to head, they perform roughly the same, usually the 5200 will pull a head by a small margain, but when the 9200 does beat it, its usually by a solid number.
again, from my experiences either way is a solid option, especially for a pci card. Id go with the 5200.
Pagina: 1