[TVM Speakers] Wat zegt het merk?

Pagina: 1
Acties:
  • 482 views sinds 30-01-2008

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Ik ben via de winkel Munts in het bezit gekomen van een stel TVM ARN-226-03/4 woofers. De woofers zien er zéér degelijk uit, en ze voelen aan als een hoogwaardige luidspreker. Eerst had ik de woofer maar een in een simpele kast gestopt om te horen hoe deze klinkt op een normaal volume. Hij klinkt lekker strak, en komt zonder filter nog aardig hoog ook. De woofer klinkt in mijn oren erg goed, het werd dus tijd voor een kijkje at google!

Al snel had ik de volgende T/S parameters gevonden:

A. ACOUSTICAL DATA
Rated noise power 70 W
Short term maximum power 140 W
Rated impedance 4 Ohm
Resonance frequency 30 Hz
Rated frequency range 30 - 3000 Hz
Sensitivity 86 dB
Equivalent volume 77.36 dm3
Electrical Q factor 0.75
Mechanical Q factor 5.05
Total Q factor 0.65

B. MECHANICAL DATA
Voice coil carrier material aluminium
Voice coil diameter 25.4 mm
Winding height of voice coil 13 mm
Yoke diameter 25 mm
Air gap height 5 mm
Magnet external diameter 82 mm
Magnet internal diameter 32 mm
Magnet height 15 mm
Compensating magnet external diameter - mm
Compensating magnet internal diameter - mm
Compensating magnet height - mm
Weight 1.1 kg

TEST CONDITIONS
Sweep voltage 4 V
Frequency range 30 - 3000 Hz

Ziet er erg goed uit voor een tussen de 8- en de 10inch liggende woofer!

Hier een afbeelding van de Response:
Afbeeldingslocatie: http://www.tvm-valmez.cz/appdata/obrazy00/woofers/arn226034_2.gif

Maten:
Afbeeldingslocatie: http://www.tvm-valmez.cz/appdata/obrazy00/woofers/arn22603_3.gif

En hier een normale foto van de speaker:
Afbeeldingslocatie: http://www.tvm-valmez.cz/appdata/obrazy00/woofers/arn22603_1.gif

In het echt ziet hij er mooier uit; het zwart is ook écht zwart, en de conus is erg soepel in te drukken.

( meer info: http://www.tvm-valmez.cz/...199]=ARN-226-&srch[200]=4 )

Ikzelf heb nog nooit van dit merk gehoord, en ik weet dus ook totaal niet in wat voor kwaliteitsklasse ik deze woofer kan plaatsen, laat staan wat ik ervoor kan vragen. Het lijkt mij in ieder geval een leuk audiofiel speakertje, wat denken jullie? :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Ze komen me bekend voor, is vast ook onder een andere merknaam te verkrijgen, ik ga eens zoeken.

Verwijderd

http://www.shop.hellsound.de/index.html?target=dept_29.html

De InterTechniek/Gradient W220/4 lijkt er verdacht veel op alleen heeft het een ander conus-materiaal.
De InterTechniek/Gradient TPC 182 heeft wel hetzelfde conus-materiaal maar lijkt verders niet op de speaker.

http://www.visaton-bausae...aetze.de/hifi/itspeak.htm

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2004 06:25 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08 18:54

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik denk eerder de InterTechniek/Gradient W220/8! Parameters kloppen vrijwel exact! Conus ziet er idd alleen iets anders uit.

Hoge Q, misschien wel wat voor een TML ofzo :) Valt verder weinig over te zeggen zonder het ding eens echt onder handen genomen te hebben...

[ Voor 37% gewijzigd door voodooless op 26-09-2004 10:50 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Barry|IA
Die te hoge Q, kan ik die opvatten als een beetje boemerige bas?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Barry|IA schreef op 26 september 2004 @ 11:59:
Die te hoge Q, kan ik die opvatten als een beetje boemerige bas?
Hangt ervan af. Met een Qt van 0.65 is deze woofer niet geschikt voor een basreflex systeem, maar hij kan het wel goed doen in een gesloten systeem met vrij grote inhoud.

Verwijderd

CornelisJ schreef op 26 september 2004 @ 12:11:
[...]

Hangt ervan af. Met een Qt van 0.65 is deze woofer niet geschikt voor een basreflex systeem, maar hij kan het wel goed doen in een gesloten systeem met vrij grote inhoud.
Dat blijkt wel ja..
kijk maar eens in winISD... :o

Verwijderd

Ik gebruik zelf TVM tesla units in m'n fronts/center en rears. Echter wel een goedkoper model dan deze.

Die units die jij in je bezit hebt kosten ongeveer tussen de 30 en 35 euro. Het zijn zeker goede drivers en ik heb ze wel eens in een TL zuiltje gezien. Zeker de moeite waard om iets moois van te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2004 12:04 ]

• Barry|IA
Mooi! Dan ga ik 2 zuilen maken, met ieder 2 woofers en 1 tweeter, gewoon voor de verkoop. Als ze beter klinken dan mijn huidige fronts hou ik ze gewoon.

Verwijderd

@ Barry:
Weet jij toevallig of ze in die winkel in Munts van die plastic sierringen (afdekringen) hebben voor 15cm TVM units? Dat zijn die niet van die roosters over de speaker maar een soort van sierrand die je over de buitenkant schroeft. Ik weet dat ze bestaan maar ze zijn nergens meer te krijgen!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op 26 september 2004 @ 17:56:
Mooi! Dan ga ik 2 zuilen maken, met ieder 2 woofers en 1 tweeter, gewoon voor de verkoop. Als ze beter klinken dan mijn huidige fronts hou ik ze gewoon.
Dat gaat niet werken, tenzei je een transmission line maakt! In zowel gesloten als BR heb je zo 350 tot 400 Liter nodig voor een woofer, laat staan twee :X

Ik denk dus dat het maar beter is dat je geen speakers voor de verkoop maakt met deze dingen...

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 28-09-2004 11:12 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Barry, je hebt nog steeds de hulp van het forum nodig om een speaker te bouwen. Denk je dan dat het verstandig is om speakers voor de verkoop te gaan maken ?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

JT schreef op 28 september 2004 @ 11:13:
Barry, je hebt nog steeds de hulp van het forum nodig om een speaker te bouwen. Denk je dan dat het verstandig is om speakers voor de verkoop te gaan maken ?
I agree, tevens valt de vas van deze woofers redelijk mee, dus er is wel wat mee te bouwen. Maar de unit zelf is m.i. behoorlijk matig. Daar krijg je dan een speaker a la Eltax mee. En dan is Eltax goedkoper en mooier afgewerkt.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 28 september 2004 @ 11:20:I agree, tevens valt de vas van deze woofers redelijk mee, dus er is wel wat mee te bouwen. Maar de unit zelf is m.i. behoorlijk matig. Daar krijg je dan een speaker a la Eltax mee. En dan is Eltax goedkoper en mooier afgewerkt.
Ik kan er met winISD niets zinnigs van maken hoor... met een litertje of 40 tot 50(dan heb je zeker wel voor een zuiltje), kan ik echt niets zinings maken (misschien is 50 Liter gesloten nog acceptabel, maar een Q van 0,99 zal erg boomerig zijn, en dan heb je ook nog maar een woofer).

Je zult al een linkwitz transform moeten doen om daar nog eeen zinnige Q uit te krijgen.

[ Voor 20% gewijzigd door voodooless op 28-09-2004 11:45 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-08 22:40

Exirion

Gadgetfetisjist

Barry|IA schreef op 26 september 2004 @ 02:09:
Het lijkt mij in ieder geval een leuk audiofiel speakertje, wat denken jullie? :)
Wat ik denk? Kriebels over m'n rug bij dit soort kreten...

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• JT

JT

VETAK y0

Exirion schreef op 28 september 2004 @ 11:40:
[...]

Wat ik denk? Kriebels over m'n rug bij dit soort kreten...
_/-\o_

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Zoals ik al zei, ik heb deze driver wel eens in een TL (transmissielijn) zuiltje gezien en dit was toentertijd een van de best verkochte modellen van dat bedrijf. Dus ja, er is zeker iets moois van te maken. Maar met winisd kom je er niet. Dus je zal of een ontwerp op internet moeten vinden, of een programma moeten gebruiken die wel TL kan ontwerpen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Kijk dan hier maar ff: http://www.quarter-wave.com staan ook rekenmodellen voor verschillende transmission line smaken, maar ook hoorns e.d.

[ Voor 48% gewijzigd door voodooless op 28-09-2004 12:14 ]

Verwijderd

Ik heb trouwens ff zitten zoeken... en de drivers die ik in dat TL zuiltje heb gezien zijn deze: ARN-188-03

Het kleine broertje dus ('k dacht dat ze hetzelfde waren n.a.v. de foto). Dat betekent dat ook de TL zuil iets groter uit zal vallen. De afmetingen met de ARN-188-03 zijn: 100 x 17.7 x 18.5 cm

Hier hebben ze trouwens een gigantisch ding gebouwd (BR) met de drivers van de TS:
http://www.reprobedny.wz.cz/view.php?cisloclanku=2004082401

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 28 september 2004 @ 12:21:
Hier hebben ze trouwens een gigantisch ding gebouwd (BR) met de drivers van de TS:
http://www.reprobedny.wz.cz/view.php?cisloclanku=2004082401
:X Ik zal voor de gein eens een simulatie van dat ding hier neerzetten, kun je zien hoe fout BR is met deze woofer:

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/crap.png

Note dat ze we de 8 Ohm versie gebruikt hebben, die zal wel ietsje anders zijn, maar of het veel zal schelen... Meestal doet een 4 Ohm model het beter in kleine huisjes ;)

Het zal vast wel knallen :P Check ook die micro BR poort :X

Dus: TML is de enigste zinnige mogelijkheid voor deze woofer!

[ Voor 30% gewijzigd door voodooless op 28-09-2004 12:37 ]

• JT

JT

VETAK y0

O-M-F-G !!!!!!1111oneoneone Wat is dat voor GEDROCHT :X

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

deepspace schreef op 28 september 2004 @ 12:27:
[...]

:X Ik zal voor de gein eens een simulatie van dat ding hier neerzetten, kun je zien hoe fout BR is met deze woofer:

[afbeelding]

Het zal vast wel knallen :P Check ook die micro BR poort :X

Dus: TML is de enigste zinnige mogelijkheid voor deze woofer!
Ik heb zelf ook ff zitten simuleren en ik snap sowieso niet hoe ze het gedaan hebben... moet je voor de grap eens naar de vent mach kijken :S

• CornelisJ
  • Niet online
Er wordt nu wel erg negatief over deze woofer gedaan. Ik heb ook even een WinISD simulatie gedaan, gebaseerd op de door TVM verstrekte parameters. Een gesloten systeem van 150 resp. 40 liter levert de volgende curves op (geel is 150 liter, groen is 40 liter):

Afbeeldingslocatie: http://www.homepages.hetnet.nl/~cjspeelman/loudspeaker/tvm_arn-266_closed.png

Een kast van 150 liter is wel heel erg groot, maar 40 liter is wel te doen. De systeem Qtc van 1.1 is dan aan de hoge kant, maar is in commerciele boxen niet ongebruikelijk. Dempingsmateriaal in de box geeft een schijnbare vergroting van het volume. In de praktijk zal een inhoud van 35 liter ongeveer de groene curve opleveren.

Er bestaat overigens een techniek genaamd "Hochpass Filterung", waarmee je de Q van een gesloten systeem kunt verlagen, door in serie met de woofer een (bipolaire) elco op te nemen. Voor heel lage frequenties werkt de condensator als subsonisch filter, wat ook weer gunstig is, omdat je dan niet zo snel tegen de Xmax van de woofer aanloopt. De techniek is beschreven in de Hobby Hifi 2000/6, en legt uit hoe je de waarde van de serie elco moet berekenen, uitgaande van een gesloten systeem met een Q van 1.1. Het ingescande artikel heb ik ooit online gezet, en is hier te downloaden: Tiefton_Hochpass.pdf (ca 2.5MB).

[ Voor 3% gewijzigd door CornelisJ op 28-09-2004 18:03 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

CornelisJ schreef op 28 september 2004 @ 14:57:
Er wordt nu wel erg negatief over deze woofer gedaan. Ik heb ook even een WinISD simulatie gedaan, gebaseerd op de door TVM verstrekte parameters. Een gesloten systeem van 150 resp. 40 liter levert de volgende curves op (geel is 150 liter, groen is 40 liter):

[afbeelding]

Een kast van 120 liter is wel heel erg groot, maar 40 liter is wel te doen. De systeem Qtc van 1.1 is dan aan de grote kant, maar is in commerciele boxen niet ongebruikelijk. Dempingsmateriaal in de box geeft een schijnbare vergroting van het volume. In de praktijk zal een inhoud van 35 liter ongeveer de groene curve opleveren.

Er bestaat overigens een techniek genaamd "Hochpass Filterung", waarmee je de Q van een gesloten systeem kunt verlagen, door in serie met de woofer een (bipolaire) elco op te nemen. Voor heel lage frequenties werkt de condensator als subsonisch filter, wat ook weer gunstig is, omdat je dan niet zo snel tegen de Xmax van de woofer aanloopt. De techniek is beschreven in de Hobby Hifi 2000/6, en legt uit hoe je de waarde van de serie elco moet berekenen, uitgaande van een gesloten systeem met een Q van 1.1. Het ingescande artikel heb ik ooit online gezet, en is hier te downloaden: Tiefton_Hochpass.pdf (ca 2.5MB).
En precies daarom wordt er dus zo negatief gedaan... ik vind zelfs de 0.8 bij 150 liter nog te veel... En als het zonder truckjes wat minder kan -> graag :) Er zijn speakers voor het zelfde geld te vinden die wat handzamer zijn kwa parameters.. Zegt natuurlijk weinig over de verder kwaliteiten van het ding... Misschien is het wel gewoon een prima ding, alleen niet erg handzaam...

Maar dat artiekel is wel interessant. Misschien maakt het de unit dan toch nog bruikbaar in een dichte doos. Eens goed doorlezen. Ik had er al van gehoort, maar ik had de HH waar het in staat helaas niet. Thanks :Y)

Ik heb eens wat zitten proberen met lspCAD, maar kan niet zeggen wat het goed lijkt te werken, misschien niet de juiste driver ofzo... Nog ff verder gekeken, met bepaalde units lijkt het idd te werken, maar ik heb niet echt de indruk dat je dieper komt. de curve is wel vlak...

[ Voor 14% gewijzigd door voodooless op 28-09-2004 15:38 ]

• JT

JT

VETAK y0

1.1 is VEEL teveel.

Ecodan warmtepomp

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-08 16:47
Och, een gesloten speaker met een Q van 1.1 presteert in het tijdsdomein wel nog beter dan bijna gelijk welke basreflex-box! Het enige dat je hebt, is dat bij de resonantiefrequentie de curve zo'n 3 dB omhoog gaat. Geen ramp, als je weet dat je luisterruimte hetzelfde doet, maar dan eerder +/- 10dB ipv +3dB.

[ Voor 3% gewijzigd door subsonik op 28-09-2004 16:31 ]

• Barry|IA
Hmm, valt me tegen die woofer, ik doe em weg :r

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op 28 september 2004 @ 16:46:
Kom kom, niet zo snel opgeven! Probeer eens een testkast met een transmission line ofzo! Kan nog best leuk zijn. Het is nu niet zo dat het ding geen potentie zou hebben.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Barry|IA schreef op 28 september 2004 @ 16:46:
En daar gaat de audiofiele speaker :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Exirion schreef op 28 september 2004 @ 16:48:
Pff, ga eens even een emmer water halen zeg... hoe droog kun je zijn :+

• Barry|IA
Exirion schreef op 28 september 2004 @ 16:48:
[...]

Wil jij hem hebben? :+

Verwijderd

Je kan toch iig wat proberen d'r mee te maken, is juist wel een uitdaging. Ik zou het geheel iig gaan shapen met een condensator. En dan in een gesloten kast duwen.

Verwijderd

Maak er een hoorn van. :*)

• CornelisJ
  • Niet online
Ik wilde met mijn post hierboven juist aangeven dat deze woofer best wel bruikbaar is. Stop hem in een gesloten systeem van 35 liter. Met wat dempingsmateriaal kom je op een Qtc van ca 1.1. Neem een bipolaire elco op in serie met de woofer (orde grootte 1000uF, exacte waarde uit te rekenen), en je hebt een systeem wat gezien de afmetingen van de woofer behoorlijk diep gaat.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Hey, jouw icoontje ken ik. Da's dat ontwerp van Remo toch? Roger's versie 7 dacht ik :)

Verwijderd

Ik wil hem best hebben hoor! En als ik er dan een succesvolle TL van gemaakt heb mag je hem terugkopen + bouwtekeningen ;) :P

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

CornelisJ schreef op 28 september 2004 @ 17:13:
Ik wilde met mijn post hierboven juist aangeven dat deze woofer best wel bruikbaar is. Stop hem in een gesloten systeem van 35 liter. Met wat dempingsmateriaal kom je op een Qtc van ca 1.1. Neem een bipolaire elco op in serie met de woofer (orde grootte 1000uF, exacte waarde uit te rekenen), en je hebt een systeem wat gezien de afmetingen van de woofer behoorlijk diep gaat.
Dat kan idd, maar dan komt ie niet waanzinnig diep (dat kan natuurlijk niet erg zijn, afhankelijk van de toepassing). De uitspraak uit de HH dat ie dieper zou komen dan in een gewone grotere doos is volgens mij toch wel flink overdreven (volgens simulaties met lspCAD). Daarnaast gaat het effect bij grote elko waardes ook niet meer zo goed op volgens mij (ook gezien de simulaties).

Verwijderd

Exirion schreef op 28 september 2004 @ 17:16:
Hey, jouw icoontje ken ik. Da's dat ontwerp van Remo toch? Roger's versie 7 dacht ik :)
Ik heb de 5, maar de kast is op nagenoeg gelijk.

• CornelisJ
  • Niet online
deepspace schreef op 28 september 2004 @ 17:18:
[...]
Dat kan idd, maar dan komt ie niet waanzinnig diep (dat kan natuurlijk niet erg zijn, afhankelijk van de toepassing). De uitspraak uit de HH dat ie dieper zou komen dan in een gewone grotere doos is volgens mij toch wel flink overdreven (volgens simulaties met lspCAD). Daarnaast gaat het effect bij grote elko waardes ook niet meer zo goed op volgens mij (ook gezien de simulaties).
Zelfs al zou de -3dB frequentie niet omlaag gaan, een -3dB freq van 40Hz voor een gesloten systeem met een 20cm woofer is eigenlijk al heel erg diep. Dieper wil je niet, omdat je dan bij afspelen op hoge geluidsterkte al snel tegen de Xmax van de woofer aanloopt. De Xmax van deze woofer is overigens 4mm enkelzijdig, oftewel 8mm peak-peak.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

CornelisJ schreef op 28 september 2004 @ 18:02:
[...]

Zelfs al zou de -3dB frequentie niet omlaag gaan, een -3dB freq van 40Hz voor een gesloten systeem met een 20cm woofer is eigenlijk al heel erg diep. Dieper wil je niet, omdat je dan bij afspelen op hoge geluidsterkte al snel tegen de Xmax van de woofer aanloopt. De Xmax van deze woofer is overigens 4mm enkelzijdig, oftewel 8mm peak-peak.
Klopt idd. Met die condensator denk ik dat je ergens op 50 Hz uit zal komen, maar ik kan met ook mis hebben (heb te weinig parameters om te simuleren met lspCAD :( ).

• JT

JT

VETAK y0

subsonik schreef op 28 september 2004 @ 16:29:
Och, een gesloten speaker met een Q van 1.1 presteert in het tijdsdomein wel nog beter dan bijna gelijk welke basreflex-box! Het enige dat je hebt, is dat bij de resonantiefrequentie de curve zo'n 3 dB omhoog gaat. Geen ramp, als je weet dat je luisterruimte hetzelfde doet, maar dan eerder +/- 10dB ipv +3dB.
Alleen doet je roomgain niet alleen op de Fs compenseren. Daarnaast, bas reflex gaat tenminste nog wat dieper.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Wat een niveau. :/

Anyway, je weet nu wat je er aan hebt. Misschien zien we nog eens een DIY topic van je verschijnen met deze woofer als lijdend voorwerp. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.