Voor mijn PHP scriptjes gebruik ik eigen gemaakte functies die database result tabellen of arrays omzetten in losse variabelen. Voorbeeldje:
$result=pg_query("SELECT voornaam,achternaam FROM personen WHERE id='$id'");
get_result_vars($result);
En dan zijn $voornaam en $achternaam variabelen (in de global scope).
Werkt handstikke handig maar nu mijn scripts groter en groter worden kan ik niet meer altijd in de gobal scope werken en wil ik alles in functies en classes wegstoppen.
Is er een handige manier om een aantal variabelen die in een functie gedefineeerd worden naar de parent scope van die functie te brengen?
Een array als return value meegeven kan natuurlijk, maar dan zitten de variabelen nog in een array als ze in de parent scope komen en dat is niet de bedoeling.
Ter verduidelijking:
func_parent() {
func_child() {
[hier bevinden zich dus tig variablen, verschilt hoeveel en hoe ze heten]
}
[hier heb ik die variablen onder hun eigen naam nodig, zonder dat ze global worden gemaakt]
}
(Uiteraard heb ik de PHP manual over "Variable scope" aandachtig bestudeerd maar kan ik alleen vinden over hoe je variabelen global maakt.)
$result=pg_query("SELECT voornaam,achternaam FROM personen WHERE id='$id'");
get_result_vars($result);
En dan zijn $voornaam en $achternaam variabelen (in de global scope).
Werkt handstikke handig maar nu mijn scripts groter en groter worden kan ik niet meer altijd in de gobal scope werken en wil ik alles in functies en classes wegstoppen.
Is er een handige manier om een aantal variabelen die in een functie gedefineeerd worden naar de parent scope van die functie te brengen?
Een array als return value meegeven kan natuurlijk, maar dan zitten de variabelen nog in een array als ze in de parent scope komen en dat is niet de bedoeling.
Ter verduidelijking:
func_parent() {
func_child() {
[hier bevinden zich dus tig variablen, verschilt hoeveel en hoe ze heten]
}
[hier heb ik die variablen onder hun eigen naam nodig, zonder dat ze global worden gemaakt]
}
(Uiteraard heb ik de PHP manual over "Variable scope" aandachtig bestudeerd maar kan ik alleen vinden over hoe je variabelen global maakt.)
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2004 22:29 ]