[mobo kapot?] fout bij laden van besturingssysteem

Pagina: 1
Acties:

• Maurizio
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-08 16:24
het volgende,

Ik probeer de pc van mn oom weer aan de gang te krijgen omdat hij plotseling geen windows xp meer kan draaien.
Na de bios krijg je te zien : 'Fout bij het laden van besturingssyteem'.
Het eerste wat ik heb gedaan is de HD gecontroleerd op fouten, daarna geformatteerd. Cd van WinXP erin en opnieuw installeren maar na de boot krijg ik weer de melding 'Fout bij het blabla...]

Nu heb ik de HD in mn eigen pc gestopt, windows xp geinstalleerd en het werkt perfect (dus HD is goed).
De HD weer in zn eigen pc gestopt incl. de geinstalleerde WinXP en kreeg dus weer de melding 'fout bij laden ...'

Config:

Aopen AX6BC
Pentium II 350 mhz
geheugen 1x256 1x128
Maxtor DiamondMax plus9 80Gb

Ik heb alle hardware eruit gehaald en uitgeschakeld, bios een reset gegeven en geheugen gewisseld met andere modules.
Hd op IDE 1 en 2 gewisseld en zelfs een andere HD geprobeerd maar de melding blijft.

Nu de vraag, heeft er iemand nog ideeen/oplossingen die ik kan gebruiken om verder te testen en het dan toch goed te krijgen?
Of kan ik nu concluderen dat het moederbord nu zn tijd heeft gehad...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Test het ding eens met memtest86 en dan de modules onafhankelijk testen (en evt testen of die modules het wel doen in een andere bak).

Het zou kunnen zijn dat het geheugen nog goed is, maar de controller defect is.

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-08 20:54
<snip>

lezen is ook een vak :X

[ Voor 78% gewijzigd door Jassy op 25-09-2004 22:17 ]

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• Maurizio
Terw_Dan schreef op 25 september 2004 @ 22:13:
Test het ding eens met memtest86 en dan de modules onafhankelijk testen (en evt testen of die modules het wel doen in een andere bak).

Het zou kunnen zijn dat het geheugen nog goed is, maar de controller defect is.
Ik heb memtest86+ op de machine gedraaid... elke module apart en ook in een ander systeem zonder problemen dus daar ligt het niet aan

Iemand nog ideeen? want de mijne is op...

[ Voor 20% gewijzigd door Maurizio op 25-09-2004 23:25 ]

• Maurizio
ok...
Ik heb verder zitten kl*t*n met die bak
Had voor de gein een knoppix cd erin gestopt en toen kwam ik erachter dat de cd niet wou booten in de cd-rom speler maar wel in de brander.
Ik d8, laat ik eens de bios updaten en toen wou de pc met geen mogelijkheid booten vanaf floppy...

Dus mijn conclusie is dat de IDE controller op de mobo kaduuk is (gok ik)

Verwijderd

Ik denk dat je IO controller van je Oom een beetje F*cked Up is.

Op het moment van het laden van de gegevens vertikt ie het de gegevens op te halen van de HDD. het installeren gaat wel omdat hij technisch gesproken al in het process bezig is. Maar het process te starten wilt je IO controller niet meer.

Denk dat je ooms zijn mobo history ken schrijven!

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-08 17:40

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

probeer eens te booten zonder zinloze troep alleen vga kaart geheugen hdd
geen ander shit

Bedankt alvast

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maurizio schreef op 26 september 2004 @ 00:55:
ok...
Ik heb verder zitten kl*t*n met die bak
Had voor de gein een knoppix cd erin gestopt en toen kwam ik erachter dat de cd niet wou booten in de cd-rom speler maar wel in de brander.
Ik d8, laat ik eens de bios updaten en toen wou de pc met geen mogelijkheid booten vanaf floppy...

Dus mijn conclusie is dat de IDE controller op de mobo kaduuk is (gok ik)
Blijkbaar gaat er met de I/O iets fout, een fdd hangt niet aan een IDE controller maar aan een FlopyDisk Controller, maar het zou goed kunnen dat deze beide dood zijn/gaan.

Het ziet er naar uit dat het mobo zijn verdere leven als behang kan slijten :P
Pagina: 1