Toon posts:

[XP] XM.exe ( Dos extender voor cobol 5.0 ) en windows XP*

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
gegroet,

ik zit op het moment met een probleem. Mijn vader heeft programma's die hij voor z'n bedrijf gebruikt die zijn geschreven in Cobol. Hij heeft mij gevraagd om uit te proberen of die programma's werken onder windows XP. Nu na een hele zaterdag proberen en zoeken en dan alsnog zonder resultaat kom ik hier toch maar om hulp vragen.
Cobol 5.0 maakt gebruik van een DOS extender om ze voldoende geheugen te krijgen voor het runnen van de *.exe file.
Het probleem onder windows XP is echter dat zodra je XM.exe start je de volgende melding krijgt:

unrecognized virtual 8086 mode environment

Als ik het cobol bestand wil starten zonder XM.exe krijg ik:

Not enough space for environment

Ik heb al met de instellingen van het geheugen wat windows XP reserveert voor dat bestand liggen spelen. Maar helpt allemaal niks.
Ik heb zelf al paar DOS-emulators geprobeerd om XM.exe wel aan het lopen te krijgen maar ook dat werkt niet.

Weet iemand een oplossing hoe ik die Cobol 5.0 *.exe bestanden onder windows XP aan het werken kan krijgen ?

alvast bedankt,

gr Jules

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
In een Virtual Machine?

Verwijderd

Topicstarter
hmwa, ben ik persoonlijk geen voorstander van.

Ik zat eerder te denken aan het decompileren van de *.exe bestanden en vervolgens weer compilen met een nieuwere compiler.
Ik zelf weet d'r allemaal niet zo veel van af. Dus ik weet niet eens of dit wel gaat en als het wel zou gaan vraag ik me af of er niet veel fouten optreden als je het op die manier doet

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-04 22:08
Heeft het bedrij van je vader de originele COBOL sources nog? Dan zou je met MicroFocus een eind moeten komen?

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:38

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Ik zie er eigenlijk geen programmeerprobleem in, vandaar een schop naar WOS :)

>> Windows Operating Systems

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kan je iets specifieker zijn in wat je geprobeerd hebt?

"Maar helpt allemaal niks", "zelf al paar DOS-emulators geprobeerd" - zijn allemaal erg vaag :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 september 2004 @ 19:35:
Als ik het cobol bestand wil starten zonder XM.exe krijg ik:

Not enough space for environment
hmz, environment, heel misschien kan je die beïnvloeden met de volgende parameter (zie command /?):

command /e:4096 (eventueel 4096 verhogen/verkleinen totdat het werkt).

mits deze environment bedoeld wordt natuurlijk.

Dus ff een snelkoppeling maken naar command, en als parameter die /e:4096 opgeven. Vanuit die shell danweer Cobol proberen te starten.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2004 00:57 ]

Pagina: 1