[Powerbook G4] datum & tijd gereset??

Pagina: 1
Acties:

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Powerbook G4 en probeer zo zuinig mogelijk te doen met de batterij dat ik daar nog heel lang plezier van kan hebben. Dus pas opladen als ie leeg is, als ik thuis zit en de laptop op het stroomnet hang de accu er uit. Gister heb ik de laptop weg gelegd en de accu ernaast, nu een dag later start ik 'm op en geeft Mac OS een melding dat de datum voor 1 maart 2001 staat :? Datum en tijd gecontroleerd, staat ie op 1 jan 1970....

Is dat normaal dat als je de accu niet in de laptop hebt zitten dat er opeens instellingen verloren gaan? Het is toch zeker niet zo dat de accu er in moet zitten omdat de backupstroom voor de klok niet toereikend is voor 24 uur?

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Het is zowiezo niet goed voor de batterij om hem constant helemaal leeg te trekken. Gewoon normaal gebruiken en eens in de maand de batterij helemaal leeg laten lopen is de beste gewoonte volgens Apple.

Dat de datum en tijd niet goed staan weet ik niet wat voor reden dat heeft.

kleurbleur.nl

• NielZ
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-10-2024

NielZ

Casual

De datum en tijd worden met een wat andere accu bewaard dan je 'gewone' batterij. Net als bij PC's zit op het moederbord een klein batterijtje (zo'n platte, coin model) die dat soort gegevens onthoudt. Die bij jou is blijkbaar leeg en moet ff vervangen worden... Hoe dat precies in zijn werk gaat durf ik niet te zeggen, maar daar is vast wel wat voor te vinden op internet. ;)
Is trouwens wel erg snel, ik heb Macs gezien waarbij die batterij 8 jaar en langer meeging.

Vroeger sprong de tijd dan heel mooi terug naar de Geboortedag & -tijd van Steve Jobs... O+

[ Voor 4% gewijzigd door NielZ op 25-09-2004 21:14 ]

Mage Powerrr \o/ | Voor je 't weet trekken ze de stekker eruit...

Verwijderd

Oude PowerBooks hadden inderdaad een batterijtje om het PRAM en de RTC van stroom te voorzien. Bij het eerste iBook model was dat niet meer het geval. Trek de batterij eruit en je klok staat op 19-nogwat of 2040. De noodzaak voor een extra batterij is er ook eigenlijk niet, er zit immers een hele grote in die altijd nog wel wat rest-lading heeft voor de klok. Voor zover ik weet zit er in latere modellen ook geen rtc batterijtje meer, ik heb er in ieder geval nooit eentje hoeven te vervangen in deze.

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Topicstarter
@Sage; wat versta jij onder normaal gebruik? Ik zit een aantal dagen in de week nogal lang in de trein en als ik thuis komt heb ik denk nog 2% batterij over. De andere dagen werk ik meestal met de laptop op netstroom zonder accu in de laptop. Ondanks dat nieuwe batterijen beter bestand zijn tegen vroegtijdig opladen hoor ik nog overal dat het beter is om ze eerst leeg te maken en dan weer op te laden. Ook bij de Apple store hebben ze het zo gezegd. Bij een oude laptop van me heb ik het ook steeds zo gedaan en na 4,5 jaar kan ik daar op ook nog steeds 2,5-3 uur met een volle accu doen (zoveel had ie in het begin ook).

Als er in een PowerBook geen rtc batterij meer zit, waar wordt dan reserve stroom opgeslagen voor de klok? Ik zal het nog eens proberen om de accu er een nachtje uit te laten en kijken of het probleem zich dan weer voordoet.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Verwijderd

Offtopic:

Zie --> hoe een Li-Ion accu behandelen voor een maximale levensduur?

en www.batteryuniversity.com

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2004 12:28 ]

Pagina: 1