[Asrock K7S41] Sempron 2200+ en geen boot?

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sequence
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05-2024

Sequence

Online marketing

Topicstarter
Ik heb hier een K7S41 mobo'tje liggen, met daarop een Sempron 2200+ processor.
Nou was ik volledig in de veronderstelling dat dit prima zou kunnen... maar als ik de pc aanzet gebeurt er niets (nog geen bios-piep, laat staan beeld..)

Na enig onderzoek zie ik hier op de site van Asrock dat de 2200+ niet eens op dit mobo zou kunnen... :?

Hoe zit dit? Kan dit echt niet? Of moet ik een biosupdate doen eerst?
En uiteraard, hoe kan het nou dat ik uberhaupt geen beeld/piep krijg? Als de pc aangaat, dan gaan hd en CPU-fan gewoon draaien, dus wat kan er aan de hand zijn?

(verder geen apparaten erin (alles zit on-board))

Verwijderd

Doen de onderdelen het wel allemaal? Kan je het uittesten op andere pc's. Vaak zeggen fabrikanten dat dingen niet werken omdat het mogelijk niet gaat werken. Vaak moet je gewoon het moederbord overklokken om de gewone specs te halen ;) Zoals fsb op 166 zetten bijvoorbeeld.
Een bios update is ook wel handig ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2004 18:47 ]

• Sequence

Sequence

Online marketing

Topicstarter
biosupdate is alleen beetje lastig zonder beeld ;)
maar geen piepjes, kan dat ongedaan worden gemaakt door het aanpassen van de fsb
want in m'n boekje staat wel hoe dat met jumpers is aan te passen
dus welke fsb moet ik dan hebben?

Verwijderd

Sequence schreef op 25 september 2004 @ 18:52:
maar geen piepjes, kan dat ongedaan worden gemaakt door het aanpassen van de fsb
Sempron is dacht ik fsb 166, kun je zelf ook wel opzoeken he. Heb je geen andere cpu waarmee je je bios kan updaten?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-amd-k7.html

166 FSB dus ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Kiezel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:47
Heb je wel de 4 pin Xtra power supply op het mobo erin geklikt?

-=-

• Sequence

Sequence

Online marketing

Topicstarter
Kiezel schreef op 25 september 2004 @ 18:59:
Heb je wel de 4 pin Xtra power supply op het mobo erin geklikt?
neej, en zou ook niet weten waar die op dit mobo zou moeten :?

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Sequence schreef op 25 september 2004 @ 19:06:
[...]

neej, en zou ook niet weten waar die op dit mobo zou moeten :?
Zit er ook niet op hoor. Maak je geen zorgen :P

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Atlas schreef op 25 september 2004 @ 19:07:
[...]

Zit er ook niet op hoor. Maak je geen zorgen :P
Ik wou net zeggen. Ik keek net even naar het mobo maar dat zit er helemaal niet op. Maar geef even wat meer informatie: heb je zelf nog andere mobo's/cpu's om uit te testen? :)

• Kiezel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:47
Ik heb een paar dagen geleden de Asrock K7V88 gekocht. En hierbij moet je dus een witte vierkante vierpolige connector aansluiten op het mobo. Deze connector is om wat extra vermogen te geven aan het moederbord. Ik weet niet of deze er bij jou op ook op zit....

-=-

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Kiezel schreef op 25 september 2004 @ 19:09:
Ik heb een paar dagen geleden de Asrock K7V88 gekocht. En hierbij moet je dus een witte vierkante vierpolige connector aansluiten op het mobo. Deze connector is om wat extra vermogen te geven aan het moederbord. Ik weet niet of deze er bij jou op ook op zit....
Jah en die zit dus niet op dit mobo ;)
Voordat je een mogelijke oplossing voorstelt is het misschien handig het vooraf even te controleren :)

Verwijderd

Kiezel schreef op 25 september 2004 @ 19:09:
Aangezien erg weinig socket a mobo's een 4 pinnige aansluiting hebben is er een kleine kans van dat dit bord dat ook had. Daarnaast is dit bordje al wat langer op de markt en toen was er eigenlijk nog geen mobo die dit had. Later hebben mobo's dit wel gehad om een stabielere 12 Volts lijn te krijgen zover ik weet ;)

• Sequence

Sequence

Online marketing

Topicstarter
heb geen andere mobo's/proc's hier om te testen.
wel eventueel ander geheugen, maar dat alleen als het 100%-risicovrij testen is... bovendien lijkt het me niet aan het geheugen te kunnen liggen aangezien mobo's normaliter dan anders gaan piepen....

in het boekje staat niks over piepjes (of het niet piepen) van m'n mobo. ga nu eerst ff de fsb op 166 knallen
[edit]
uhh, in mijn boekje staat dat de fsb minimaal op 200 kan..
enige opties: 200/266/333/400mhz

[ Voor 16% gewijzigd door Sequence op 25-09-2004 19:26 ]

Verwijderd

Sequence schreef op 25 september 2004 @ 19:25:
wel eventueel ander geheugen, maar dat alleen als het 100%-risicovrij testen is... bovendien lijkt het me niet aan het geheugen te kunnen liggen aangezien mobo's normaliter dan anders gaan piepen....

in het boekje staat niks over piepjes (of het niet piepen) van m'n mobo. ga nu eerst ff de fsb op 166 knallen
Wat heb je allemaal nieuw. Alleen de cpu+mobo?Iets mee rinformatie alsjeblieft. Kun je ook niet bij iemand anders testen want als je geen beeld krijgt en geen biepjes dan wordt het raden :)

Verwijderd

[edit]
166x2 (double data rate) is dus 333 ;) Kom op lees anders even de faq door!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2004 19:28 ]

Verwijderd

Clear CMOS wil ook nog wel eens helpen

Verwijderd

[edit]
Lijkt me dat in het boekje DDR snelheiden aangegeven staan, en dan zou je 333 MHz moeten hebben als het goed is :)

• Sequence

Sequence

Online marketing

Topicstarter
dan ga ik 333 ff proberen
edit:

333mhz verandert niets aan de situatie

alles is overigens splinternieuw, faq is voor het begin van dit topic al deels doorgenomen maar daar kwam ik er ff niet uit. maar het idee is dus dat de sempron wel moet werken ondanks dat ie niet in de lijst van asrock staat..

neem de boel na het weekend wel ff mee terug naar de winkel, mogen ze daar ff testen...

[ Voor 23% gewijzigd door Sequence op 25-09-2004 19:36 ]

Verwijderd

Sequence schreef op 25 september 2004 @ 19:31:
dan ga ik 333 ff proberen
edit:

333mhz verandert niets aan de situatie

alles is overigens splinternieuw, faq is voor het begin van dit topic al deels doorgenomen maar daar kwam ik er ff niet uit. maar het idee is dus dat de sempron wel moet werken ondanks dat ie niet in de lijst van asrock staat..

neem de boel na het weekend wel ff mee terug naar de winkel, mogen ze daar ff testen...
Clear CMOS gedaan?

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Waarschijnlijk gaat het alleen werken als je hem eerst met een wel ondersteunde cpu flashd naar de nieuwste versie, of eentje waarbij de sempron wel ondersteund word. Gewoon ff naar de winkel gaan waar je hem gekocht hebt, of een lokale pc zaak kan hem ook zo ff flashen.

I, for one, like Roman numerals

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Misschien klinkt het vreemd als ik je zeg dat je de processor gewoon nog eens moet demonteren, een paar seconden wachten en dan nogmaals de processor in de socket plaatsen. Hierna natuurlijk nieuwe 'pasta' op de core doen en de 'koeler' opnieuw plaatsen. Als je nu de pc aanzet zal hij het zeer waarschijnlijk wel doen.
Is vreemd, maar zeker geen onzin. Heb al heel wat systemen met K7S8X en K7S41GX boarden gebouwd waarmee ik deze 'problemen' toch echt wel vaker gehad heb. Niets anders helpt, gewoon even die processor uitbouwen en opnieuw insteken, hierna liep het in alle gevallen die ik gehad heb. Probeer het maar eens.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb hier de K7S41MX liggen en net met een AMD Sempron 2200 erop geprikt en geen enkel probleem. Jumpers goed zetten en je kan aan de slag. Ik denk dat je hardware maar eens moet nakijken.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Rick2001 schreef op 26 september 2004 @ 00:46:
Misschien klinkt het vreemd als ik je zeg dat je de processor gewoon nog eens moet demonteren, een paar seconden wachten en dan nogmaals de processor in de socket plaatsen. Hierna natuurlijk nieuwe 'pasta' op de core doen en de 'koeler' opnieuw plaatsen. Als je nu de pc aanzet zal hij het zeer waarschijnlijk wel doen.
Is vreemd, maar zeker geen onzin. Heb al heel wat systemen met K7S8X en K7S41GX boarden gebouwd waarmee ik deze 'problemen' toch echt wel vaker gehad heb. Niets anders helpt, gewoon even die processor uitbouwen en opnieuw insteken, hierna liep het in alle gevallen die ik gehad heb. Probeer het maar eens.
Dit zijn ook de ervaringen die ik heb met deze borden.
Voor een enkele keer niet erg, maar we verkopen deze borden waanzinnig veel in systemen.
Systemen komen erg vaak terug met de klacht dat de PC geen beeld meer geeft, in de meeste gevallen is CPU eraf en erop de oplossing(leg dat de klant maar es uit)

• Sequence

Sequence

Online marketing

Topicstarter
itsalex schreef op 26 september 2004 @ 01:29:
Ik heb hier de K7S41MX liggen en net met een AMD Sempron 2200 erop geprikt en geen enkel probleem. Jumpers goed zetten en je kan aan de slag. Ik denk dat je hardware maar eens moet nakijken.
wat heb je veranderd aan de jumpersettings?

en tnx, ga dan iig nog ff de boel demonteren en herinstalleren :)

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

Weet niet of je al resultaat hebt, ik heb deze ochtend een systeempje in elkaar gezet met een klassieke XP2400, ook FSB 333, en deze heeft 1X willen booten, maar liep vast als ik in het bios wou komen. Cpu op ander mobo getest deed ook niets meer, vrees voor DOA.

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 13:31

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Verwijderd schreef op 25 september 2004 @ 19:13:
[...]

Aangezien erg weinig socket a mobo's een 4 pinnige aansluiting hebben is er een kleine kans van dat dit bord dat ook had. Daarnaast is dit bordje al wat langer op de markt en toen was er eigenlijk nog geen mobo die dit had. Later hebben mobo's dit wel gehad om een stabielere 12 Volts lijn te krijgen zover ik weet ;)
Beetje offtopic, maar toch.. Ik heb onderstaand bordje en die heeft bijna dezelfde chipset als die Asrock (Sis741GX ipv 741), maar wel met een 12volt aansluiting..

Afbeeldingslocatie: http://www.backyard-family.com/test/m863.jpg

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Verwijderd

om de link die je geeft staat dat semprons pas ondersteund worden vanaf bios versie 1.5

lijkt me dus dat je die niet niet hebt

Verwijderd

En nu heb je dan wel een andere AMD CPU nodig om het bios te flashen?

• Sequence

Sequence

Online marketing

Topicstarter
proc eraf gehaald en er weer opgezet.. en tada! het werkt! nu ff bios flashen en gaan met de banaan! :)

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Verwijderd schreef op 26 september 2004 @ 18:13:
En nu heb je dan wel een andere AMD CPU nodig om het bios te flashen?
Als het board niet ouder is als een maand of 2 dan staat er op de doos 'Sempron Ready' in de vorm van een opgeplakte stikker en ondersteund hij deze processoren dus ook standaard.
Op de nieuwere boards staat geen sticker meer maar staat de tekst gewoon al standaard op de doos gedrukt.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Sequence schreef op 26 september 2004 @ 18:53:
proc eraf gehaald en er weer opgezet.. en tada! het werkt! nu ff bios flashen en gaan met de banaan! :)
Gelukkig maar, wel een vreemd bord zeg :/

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Weet niet of je al resultaat hebt, ik heb deze ochtend een systeempje in elkaar gezet met een klassieke XP2400, ook FSB 333, en deze heeft 1X willen booten, maar liep vast als ik in het bios wou komen. Cpu op ander mobo getest deed ook niets meer, vrees voor DOA.
Dito hiero met een XP2600+. Met processor in het socket geeft het hele bord (K7S8X+) geen sjoeche, zonder de proc gaan de fans en de HD wel draaien. Met een andere proc is alles in orde.

Nu zag ik bij het uitpakken meteen dat de core wat 'rafelig' was om het netjes te zeggen, dus echt verbazend was het niet...

[ Voor 33% gewijzigd door Dr. Strangelove op 27-09-2004 08:55 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

Sequence schreef op 26 september 2004 @ 18:53:
Bij mij lukte deze truck niet, maar de cpu werkte ook niet op een ander mobo, dus omgeruild voor een nieuwe... Daarna geen problemen meer...

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 14:52
oude cpu er weer in?

Tja soweiso op de laagste. Te laag is beter dan te hoog lijkt me, dus gewoon 200 ddr oid :P

Je moet ook altijd eerst je compatibiliteit checken voor je gloednieuwe cpu's in een mobo duwt, ook als je ze samen koopt....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Sequence

Sequence

Online marketing

Topicstarter
dat was dus niet het probleem, ondertussen draait alles gewoon prima :)
geen biosupdate hoeven doen, alleen ff de proc eraf gehaald en weer trug gezet.

Verwijderd

Weet iemand welke Bios er standaard op deze bordje zit? :?

Ik heb deze bord gehaald omdat het als enigste multiplier en mATX is.
Nu heb ik mijn CPU erop geprickt en hij loopt _/-\o_

3200+ Mobile Athlon :9, maar wat blijkt... ik heb een 3000+ Mobile Athlon LOL, iemand zo een probleem tegenkomen?

• Sequence

Sequence

Online marketing

Topicstarter
bij mij staat er bios versie 1.6 op, en deze stond er dus ook al op :)

Verwijderd

Sequence schreef op 05 oktober 2004 @ 11:49:
bij mij staat er bios versie 1.6 op, en deze stond er dus ook al op :)
LOL Bios 1.7
1. Support AMD Sempron 2800+ CPU and higher.
2. With dual monitor mode, system should login to Windows OS without problem.
Wat gebruiken jullie om de moederbord/cpu temperatuur in de gaten te houden? :?

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

Def_P schreef op 25 september 2004 @ 20:13:
Waarschijnlijk gaat het alleen werken als je hem eerst met een wel ondersteunde cpu flashd naar de nieuwste versie, of eentje waarbij de sempron wel ondersteund word. Gewoon ff naar de winkel gaan waar je hem gekocht hebt, of een lokale pc zaak kan hem ook zo ff flashen.
Dat lijkt me onzin. Een Sempron is gewoon een TBred B core; niks exotisch, dus het moet gewoon werken. Het enige "probleem" is dat ie waarschijnlijk "Unknown CPU" zal zeggen bij het booten, totdat je de BIOS flashed ;)

• Raketje
  • Laatst online: 11-07 19:29
Heb ongeveer ok zo een probleeem met de Asrock K7S41 met Sempron 2200, netjes apparaat in elkaar gezet (jumpersetting ed. goed) En wat een wonder het werkte ook meteen prima :D
Windows geinstalleerd enzo en alles deed het nog steeds goed....
Echter na leuk een avond gespeeld te hebben zet ik de computer uit...
De volgende dag moet ik zeker 10x op de start knop duwen voordat de computer weer goed werkt...

bij 1e keer boot gaan wel de HD/DVD drives werken maar verder komt hij niet..
dit ook bij boot 2 t/m7 (minimaal) en daarna besluit de computer toch maar aan te springen :s
Overgens als de computer eenmaal aan is werkt hij ook helemaal prima ...

Ik snap het echt niet iemand een idee ???

[ Voor 8% gewijzigd door Raketje op 19-01-2005 12:12 . Reden: wat vergeten :P ]

• NNF
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

Voeding?
Pagina: 1