Toon posts:

Probleem met geluid Atari Lynx II

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet zeker of dit in het goede forum staat.. maar ik probeer het toch maar hier.

Ik heb per abuis de 9 volt 3 watt adaptor in de koptelefoon uitgang gestoken ( |:( ). Ik hoorde een vrij harde tik en vervolgens wat gekraak en heb hem er vlug weer uitgetrokken. Sinds dat moment doet de speaker het nauwelijks meer, hij geeft een heel zacht 'dun' geluid. Via de koptelefoon uitgang komt echter nog wel normaal geluid.

Aangezien ik redelijk weinig weet over elektronica heb ik de volgende vragen:

Heb ik gewoon de speaker opgeblazen of is er een component stuk?

Hieronder een plaatje van de desbetreffende speaker:

Afbeeldingslocatie: http://www.qfo.nl/files/images/lynxII/speaker.jpg

Als de speaker gewoon vervangen moet worden, waar kan ik er zo een halen met dezelfde specificaties (16 ohm 0.2w en 40mm diameter)?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2004 17:13 ]

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Het leek me sterk dat een component er door stuk is gegaan, aangezien je er niet echt veel mee kan slopen.
De speaker kan evt wel stuk zijn, kan je gewoon halen bij goede geluidszaak, MediaMarkt, totaal geen sponsoring, heeft ze denk ik zelfs wel, maar ga dan naar een goede zaak, en geef wat centen extra uit :9

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Verwijderd

Als de speaker gewoon vervangen moet worden, waar kan ik er zo een halen met dezelfde specificaties (16 ohm 0.2w en 40mm diameter)?
Waarom test je de speaker niet even afzonderlijk? Sluit hem aan op een versterkertje en zie of hij nog goed werkt.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:48
Verwijderd schreef op 25 september 2004 @ 17:22:
[...]

Waarom test je de speaker niet even afzonderlijk? Sluit hem aan op een versterkertje en zie of hij nog goed werkt.
Dan blaas je 'm op

|>

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog wel een 8 ohm 0.3W pc speakertje liggen. Kan ik dat zonder gevaar op de Lynx aansluiten?

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:48
Verwijderd schreef op 25 september 2004 @ 17:49:
[...]

Ik heb nog wel een 8 ohm 0.3W pc speakertje liggen. Kan ik dat zonder gevaar op de Lynx aansluiten?
Ik zou het niet weten, de weerstand die dat ding heeft is wel een slag hoger... Je zou het kunnen proberen, maar ik weet het niet..

|>

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-02 13:57

Xanax959

relax...

Je hebt 9 volt op de koptelefoon uitgang gezet, ik denk dat je het versterkertje van je atari hebt opgeblazen.
9 volt overleeft zo'n speakertje vaak wel.

Atari portfolio Dos 2.11

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem vandaag weer in elkaar gezet en om de een of andere reden doet hij het nu weer perfect :? Vreemd... maar het is in ieder geval opgelost dus :)

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-02 12:00
Je hebt echt mazzel gehad, volgens mij.
Mijn vorige Lynx II is jaren geleden eens gesloopt omdat wat onwetende neefjes hetzelfde hadden gedaan als jij: voeding in the koptelefoonuitgang. Maar dan langer en misschien wel een paar keer. Daaaag Lynx.
Niet herhalen dus!

En voor degenen die miniatuur luidsprekers zoeken: conrad.nl
Een link (die overigens wat content losrukt uit zijn eigenlijk frame, maar goed...):
Categorie Compenten/Elektromechanische onderdelen/Akoestische compenenten/Miniatuur- & klein luidspreker
Overigens geen 16 ohms 40x40. Alleen 8 ohm...
Pagina: 1