Toon posts:

verspreiding van bas

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nu ik eindelijk mijn ht-set compleet heb ben ik bezig met alles zo in te stellen dat het geluid optimaal wordt.
Ik heb echter het probleem dat de bas zich onregelmatig verspreidt over de ruimte. Zittend op de bank hoor ik aanmerkelijk minder dan staand.

Mijn setup;

receiver denon; AVR 1404
speakers front; JBL northridge e80
rear; mission boekenplankspeakers (weet het type niet uit mijn hoofd)
center: oud jvc speakertje (ga ik nog vervangen)

hoe kan ik er voor zorgen dat de lage tonen beter hoorbaar zijn op zithoogte?

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

subwoofer anders plaatsen.. zet hem op de plek waar de de bass nu het beste klinkt..

overal je oor even houden, meestal is dat een rot plaats dus je moet een beetje een compromis vinden

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-07 11:52

Tijntje

Hello?!

zo te zien heeft hij geen sub.
Gebruik je die e80 voor de bass weergave bij film?
Volgens mij kun je er beter een woofer langs zetten.
Ik heb zelf die speakers ook maar voor echte bass bij een film heb ik de sub van JBL erbij.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Verwijderd

argh, dat probleem ken ik maar al te goed :|
En niet alleen bij zitten/staan maar ook de positie in de kamer. Het heeft volgens mij te maken met uitdoving/versterking van de geluidsgolven. Dat dit met name bij de lage tonen opvalt zal wel komen door de lange golflengte en dus grotere knoop/buikgebieden.

Helaas is er volgens mij ook weinig aan te doen. Een oplossing zou misschien een aparte subwoofer zijn, dan heb je tenminste maar 1 bron voor de allerlaagste tonen.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor jullie reacties,

Ik heb inderdaad geen sub. Het idee van mijn set was zware fronts aan te schaffen zodat ik ook in stereo een vol bereik heb, en dat een extra subwoofer niet nodig zou zijn.
De speakers geven wat mij betreft dus ook genoeg bas. Alleen niet volledig op de juiste plaats.
Het lijkt erop dat de tonen afketsen op de vloer en uiteindelijk bij de bank te hoog in de ruimte uit komen. Ik ga nog proberen of licht kantelen van de speakers zin heeft, maar ik ben bang dat ik dan hetzelfde probleeem ga krijgen met de hoge tonen.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Verwijderd schreef op 25 september 2004 @ 17:18:
bedankt voor jullie reacties,

Ik heb inderdaad geen sub. Het idee van mijn set was zware fronts aan te schaffen zodat ik ook in stereo een vol bereik heb, en dat een extra subwoofer niet nodig zou zijn.
De speakers geven wat mij betreft dus ook genoeg bas. Alleen niet volledig op de juiste plaats.
Het lijkt erop dat de tonen afketsen op de vloer en uiteindelijk bij de bank te hoog in de ruimte uit komen. Ik ga nog proberen of licht kantelen van de speakers zin heeft, maar ik ben bang dat ik dan hetzelfde probleeem ga krijgen met de hoge tonen.
Bekend probleem, wat je voorstelt zal niet helpen. Het is ook niet zo simpel als je omschrijft. Je moet het voorstellen als een kleine teil water waar je continu golven in aan het maken bent. De golven reflecteren tegen de wanden en gaan interferen met de golven die nieuw uitgezonden worden. Die situatie heb je ook in je kamer, doe je bar weinig aan. Door de interferenties krijg je een heel complex patroon van knopen en buiken dat voor iedere frequentie anders is. Daardoor klinkt het laag op elke plek in je kamer heel anders. De enige oplossing is om op een plek te gaan luisteren waar het wel goed klinkt. De weergevers op een andere plek zetten maakt ook wel wat uit, maar niet erg veel helaas, je houdt min of meer hetzelfde patroon van knopen en buiken.
Meerdere weergevers (twee subs bijvoorbeeld) helpt ook een beetje en dan heb je nog rigoreuzere oplossingen als dipool subs en laagabsorptie in de vorm van tube traps.

Verwijderd

Topicstarter
Er ontstaat een soort van antigeluid begrijp ik?.....
Ik wilde zoiezo nog een keer een kleed kopen voor op de vloer, maar misschien kan ik die beter aan de muur hangen dan? :P

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-07 19:03

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Verwijderd schreef op 25 september 2004 @ 17:37:
Er ontstaat een soort van antigeluid begrijp ik?.....
Ik wilde zoiezo nog een keer een kleed kopen voor op de vloer, maar misschien kan ik die beter aan de muur hangen dan? :P
ik heb niet veel verstand van acoustiek, maar ik dnek dat dat nog neit eens zo;n heel gek idee is.
probeer eens samen met iemand te testen, jij gaat op de bank zitten en de ander gaat ff lekker lopen schuiven met je speakers. zoals vermeld zullen ze dan uitkomen op plaatsen die je totaal niet bevallen en dan is t zoeken naar compromissen

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-08 16:47
Een wandtapijt helpt zeker voor de akoestiek. Maar als je wil dat het ook wat helpt voor de problemen met de bas, moet je toch op een paar dingen letten. Ten eerste moet het wandtapijt zo dik en zo zwaar mogelijk zijn. Ten tweede mag het niet tegen de muur hangen, maar minstens enkele cm ervoor. En ten derde, het moet natuurlijk zo groot mogelijk zijn om effect te hebben :)

M'n pa heeft een wandtapijt hangen in de leefruimte, en de basweergave bij hem is echt fenomenaal goed.
Pagina: 1