AMD Mobile Athlon XP 3000+ wil niet op full speed

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 11:56
Ik ontdek net dat de processor (een Mobile AMD Athlon XP 3000+) van mijn Acer Aspire 1357LMi na installatie van Windows XP Pro alleen maar op zo ongeveer 796Mhz draait. Normaal gaat ie toch zo snel als nodig is tot 2200Mhz?
Normaal bij meerdere Internet Explorer vensters open en wat klikacties e.d. schiet ie even snel naar 1600Mhz.
Ook wanneer ik het hard-/softwareprogrammaatje Everest opstart hoort ie normaal met de CPU-meeting 2200Mhz te pakken, maar ook hier zie ik dat ie 'maar' 800Mhz meet. :?
Windows XP zou de automatische snelheidsinstelling toch zelf aldoor bij moeten stellen? Diverse documenten op de Acer europese supportcenter maken hier althans wel melding van.
Op 'altijd aan' in de energeiebeheeropties helpt ook niet, hij blijft op 796Mhz lopen.
Overigens meet ik de snelheid met een programmaa van Tom's Hardware Guide.

* Joen zit niet graag opgezadeld met een notebook die eigenlijk veel sneller kan :/

Heeft iemand tips om Windows weer de juiste benodigde kloksnelheden te laten geven?

edit:
De volgorde van de woorden in de topictitel is niet helemaal goed. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Joen op 25-09-2004 16:53 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Processors, Mobo's & Geheugen > Complete Systemen & Laptops
Check ook de FAQ aldaar! B)

En wat als je een CPU stress progseltje erop loslaat? :)

• Joen
Ik heb de FAQ's bij langs gelopen, de search gebruikt (die time-out-de) en Google, maar een antword kon ik er niet op vinden.
Ik zal jouw links nog even bij langs lopen of daar het antwoord ook bij staat.
Wat zijn de namen van goede CPU stresstools?

Edit:
Ik inmiddels de FAQ van CSL gechecked en een hoop bijgeleerd over energiebesparingstechnieken. B) Echter een verklaring cq. oplossing kan ik er niet vinden. :/

[ Voor 27% gewijzigd door Joen op 25-09-2004 17:14 ]

• Joen
Ik heb inmiddels SpeedSwitchXP 1.4 geïnstalleerd en deze detecteerde ook maar 796Mhz als maximum snelheid. :(
Vervolgens heb ik van de Europese Support site van Acer de AMD Powernow drivers afgehaald en geïnstalleerd. Dit had deels succes, wan ik kan nu de maximum snelheid van 1459Mhz halen. O-) Nog steeds 700Mhz-en te kort dus. :/

Edit:
Laat maar. :P
Misschien heb ik de vorige keer niet goed genoeg gekeken, maar nu met adapter aangekoppeld kan ik wel op de 2189Mhz komen en dat was ooit daadwerkelijk zijn snelheid geweest. :)

Kortom:
Mocht je niet hoger kunnen komen dan 796Mhz met je Mobile AMD Athlon XP 3000+ installeer dan even de AMD Powernow drivers voor AMD K7 processoren en koppel je notebook aan je adapter. Als je dan weer meet zoals net zo als bij mij je processor wel de 2200Mhz halen (nouja, net iets er onder dus eigenlijk he :P).

[ Voor 46% gewijzigd door Joen op 25-09-2004 20:51 ]

Verwijderd

De gemiddelde tweaker zoekt toch precies uit hij koopt, dus als een gemiddelde tweaker een laptop koopt met een amd cpu weet hij dat die terug clockt om energie te besparen. bij full load clock hij dan omhoog.

• Joen
:?
Beetje rare zin. :P
Ik weet dat ie inderdaad terug clock uit energiebesparing en omhoog clockt als die meer rekenkracht nodig heeft bij bijvoorbeeld videobewerkprogramma's, maar dan kun je in diverse hardware-info-uitleestooltjes wel terugvinden dat de processor maximaal 220Mhz kan draaien. Echter nu lezen al die programma's uit dat ie niet sneller kan dan 796Mhz (wat normaal eigenlijk zijn laagste snelheid is).
Na het installeren van de juiste drivers en het aansluiten op je adapter draait ie allicht nog steeds wel 796Mhz, maar nu lezen die hardware-info-tooltjes ook daadwerkelijk uit dat ie 2200Mhz aan kan.
Het probleem is dus niet dat ik het niet wist dat het zo werkt, maar het probleem was dat het niet van toepassing was aangezien hij de 2200Mhz bereik niet eens meette.

Verwijderd

Maakt het wat uit wat die tools uitlezen?, ik heb liever een coolere laptop dan dat de mhz aanduiding lager staat.
Als een programma de snelheid echt nodig heeft dan clockt hij wel op.

• Joen
Jah, het maakt een heel hoop wat ze uit lezen. ;)
Toen alles normala functioneerden lazen ze als max. speed 2200Mhz uit. Ik hecht er zoals jij het ook omschrijft niet te veel waarde aan.
Echter 20 Internet Explorer vensters openen (ja handmatig, t waren geen irritante pop-ups) gaat op 2200Mhz vlekkeloos en daar springt ie dan ook wel naar toe, maar hij clockte niet automatisch hoger en bleef op 796Mhz en zonder naar die Mhz-en te kijken merkte ik ook dat het openen van die vensters flink zwaarder verliep.
Het probleem was dus dat ie vast bleef staan op 796Mhz en dat Windows het gewoon niet hoger kon klokken.
Je mag dan weinig waarde aan de waarden in zo'n tooltje hechten, maar zonder die tooltjes was ik er nooit achter gekomen waarom 20 vensters in Internet Explorer openen zoveel zwaarder ging. Achteraf bleek dus dat hele PowerNow niet automatisch te werken en herkende Windows het niet dat de processor automatisch hoger geklocked kon worden.
Als iets niet functioneert hecht ik een stuk meer waarde ana die getalletjes in die tooltjes dus.
Ik betaal namelijk wel voor een notebook die zich op 2200Mhz automatisch kan klokken wanneer de notebook dat nodig heeft, maar dan moet het ook daadwerkelijk werken.
Ik hoop dat ik je nu uiteindelijk duidelijk heb kunnen maken wat nu exact het probleem was.
Jij verteld meer van zoals het hoort te zijn, maar bij mij ging alles niet zoals het hoort te zijn (maar inmiddels dus wel zoals je ene paar posts terug van me kon lezen).

Verwijderd

heb je speedswitchxp al eens op "dynamic switching" gezet? dan clockt hij omhoog bij load.

• Joen
Ja daar heb ik em op gezet, maar dat helpt niets als je processor boven de 796Mhz weigert te gaan. ;)
Door de driver voor de processor wil dat nu wel en gebruik ik uiteraard het "dynamic switching". :)
Pagina: 1