Apple's Opstart Doing is niet meer ?

Pagina: 1
Acties:

• barrymel
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-02 15:08
ik heb sinds gister een Apple PowerMac G4/500Mhz (AGP Graphics) maar die maakt geen Doing geluid meer , ik heb tot 5 jaar terug met Mac's gewerkt en die maakte altijd zo'n geluid als je um aanzette of herstarte, is Apple daar mee gestopt ?

BarryMel

Verwijderd

Staat je volume soms op nul?

• barrymel
nope, geluid werkt gewoon en staat op max, ik heb er nog geen externe speakers op aan gesloten

BarryMel

• ijspinguin
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09-2025
Als je OS 9 installeerd kan je geluiden aan of uitzetten. Ik denk dat het dus OS-installatie gebonden is. Ik heb momenteel geen Mac voor me neus dus ik kan je er eventjes niet mee helpen. Maar ik zou eens goed de regelpanelen doorzoeken naar iets zoals systeemgeleuiden.

• barrymel
ijspinguin schreef op 25 september 2004 @ 16:21:
Als je OS 9 installeerd kan je geluiden aan of uitzetten. Ik denk dat het dus OS-installatie gebonden is. Ik heb momenteel geen Mac voor me neus dus ik kan je er eventjes niet mee helpen. Maar ik zou eens goed de regelpanelen doorzoeken naar iets zoals systeemgeleuiden.
kan me niet herineren dat ik dat ooit in de OS 9.x installatie tegen ben gekomen, zo ver ik weet kon het ook niet veranderd worden, het zat er gewoon in :) maar ik zal van de week OS X er opnieuw opzetten, kijken of ik het tegen kom (denk het niet)

BarryMel

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Alle Macs geven die startup chime, zelfs de G5. Waarschijnlijk is er gewoon iets wat je over het hoofd ziet :)

Wel leuk trouwens is dat 'ie over de jaren veranderd is-- op de 8100 bijvoorbeeld was het echt een pinggg geluid :)

[ Voor 36% gewijzigd door CyBeR op 25-09-2004 16:54 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• barrymel
CyBeR schreef op 25 september 2004 @ 16:54:
Alle Macs geven die startup chime, zelfs de G5. Waarschijnlijk is er gewoon iets wat je over het hoofd ziet :)

Wel leuk trouwens is dat 'ie over de jaren veranderd is-- op de 8100 bijvoorbeeld was het echt een pinggg geluid :)
toevallig een idee wat ik over het hoofd zie ? :P

ik vond het altijd wel grappig dat die Mac's dat deden, maar deze moet het dus ook kunnen........

BarryMel

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Tweedehands Mac gekocht ? Er zijn programma's die de 'Doing' uit kunnen schakelen.
Ik heb m'n iMac op een fatsoenlijke versterker aangesloten dus hoef ik niet iedere keer DOING op volume 8 te horen :P

Is volgens mij gewoon een Prefpane in je Regelpanelen :)

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-01 17:11
beetje offtopic, maar ik had laatst zo'n site "gevonden" waar alle opstart geluiden van alle Mac's opstaan :)

nostalgie *zucht* :z

• barrymel
geloof dat het aan Mac OS X ligt.......

ik ben net voor het eerst in Mac OS 9.2 gestart en een reboot daar uit dan hoor je het wel

daarna weer een reboot uit Mac OS X en geen opstart geluid meer..........

iemand een idee ?

BarryMel

• barrymel
niemand een idee ?

Tomaat : weet je die site nog ?

BarryMel

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
In het forum van Apple heeft iemand het over "tinkertool System" waarmee het geluid is uit te zetten:

discussie
(onderaan bij het antwoord van de topic starter en een reactie daar weer op)

misschien is dat bij jouw mac ook een keer gedaan.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

FF lezen Barrymel, is het niet een progje wat het uitgezet heeft ? Installeer anders OS X ff opnieuw, kan sowieso geen kwaad bij een 2ehands mac.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• barrymel
Broer schreef op 26 september 2004 @ 13:34:
In het forum van Apple heeft iemand het over "tinkertool System" waarmee het geluid is uit te zetten:

discussie
(onderaan bij het antwoord van de topic starter en een reactie daar weer op)

misschien is dat bij jouw mac ook een keer gedaan.
Hydraulik-Phunk schreef op 26 september 2004 @ 13:53:
FF lezen Barrymel, is het niet een progje wat het uitgezet heeft ? Installeer anders OS X ff opnieuw, kan sowieso geen kwaad bij een 2ehands mac.
ik heb die tool gestart, daar in heb ik de mogelijkheid om the startup chime the muten maar die stond dus niet in mute , heb um even aan en uit gevinkt maar dat had geen nut

dus denk dat ik zo inderdaad OS X er maar even opnieuw op ga zetten, ik heb versie 10.3 er bij gekregen

BarryMel

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
Effe pram resetten :)

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

• barrymel
pram ?

installatie is nog niet gelukt...... hij wil van de os 9 en os x cd geen opstartdisk maken, dus krijg het niet voor elkaar om hem te installeren........

BarryMel

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Opstarten met cmd-option-P-R ingedrukt. Als het goed is hoor je 'm daarna onmiddelijk opnieuw opstarten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• barrymel
CyBeR schreef op 26 september 2004 @ 22:14:
[...]

Opstarten met cmd-option-P-R ingedrukt. Als het goed is hoor je 'm daarna onmiddelijk opnieuw opstarten.
thanks, nu heb ik mijn opsart chime :)

hij is wel een stuk zachter nu dan dat hij was toen die het alleen nog deed als ik starten met MacOS 9.2 , volume staat op de max , is dit ook nog ergens in te stellen ?

BarryMel

Verwijderd

hmmz ik hoor dat geluid wel maar zie niks :)
heb mijn video geval kapot schijnt.
nahja iig te duur om te vervangen :D
imacs zijn leuk, als ze het doen! heb hier een lieve roze staan die geen beeld geeft :(

Verwijderd

wees gezegend

ik heb mijn DOING er proberen uit te halen zonder succes :P

• barrymel
wat heb ik nu eigenlijk gedaan met cmd-option-P-R ?
de pram gereset :) maar wat zit daar allemaal in aan instellingen ?
zijn er nog meer dingen veranderd ? kon het niet zo 123 zien wat er nu anders was......

BarryMel

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
Hallo Plank heb je geen video meer ??? , komt dat door installatie van os X ?
barrymel schreef op 27 september 2004 @ 09:26:
wat heb ik nu eigenlijk gedaan met cmd-option-P-R ?
de pram gereset :) maar wat zit daar allemaal in aan instellingen ?
zijn er nog meer dingen veranderd ? kon het niet zo 123 zien wat er nu anders was......
Met een pram-reset , stell je bepaalde instellingen weer op default waardes in.
dit kan van type tot type vverschillen. Zo wordt bij bepaalde modellen de klok terug gezet , volgens mij naar het geboorte jaaar van Steve jobs :P

Het zelfde resultaat had je trouwens ook kunnen bereiken met het kleine reset knopje op het moederbord onder de pci sloten :)

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Nee, dat is weer iets anders. Dat is de PMU reset. De Power Managemt Unit. Dit is nog steeds een groot verschil met het PRAM. ;)

kleurbleur.nl

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:26

botoo

💀 too old to die young

Quote Apple support:

PRAM stores certain system and device settings in a location that Mac OS X can access quickly. Exactly which settings are stored in the computer's PRAM varies depending on the type of computer as well as the types of devices and drives connected to the computer.

Some information stored in PRAM includes:
Time zone setting
Startup volume choice
Speaker volume
Recent kernel panic information, if any
DVD region setting

Note: Mac OS X stores your preselected DVD region choice in PRAM for easy access. Resetting PRAM does not allow you to change the DVD region.

Unlike prior versions of the Mac OS, Mac OS X does not store display or network settings in PRAM. If you experience a video or network issue, resetting PRAM will not help.

If you have issues changing one of the settings above, it's possible that resetting the NVRAM may help.

If PRAM is reset, you may need to verify your time zone, startup volume, and volume settings using System Preferences. Certain firmware updates may reset PRAM as a normal part of their installation process.

Ook interessant :)
Quote:
This document explains how to reset the parameter random access memory (PRAM) and nonvolatile RAM (NVRAM) on Macintosh computers.

Resetting PRAM and NVRAM

1. Shut down the computer.
2. Locate the following keys on the keyboard: Command, Option, P, and R. You will need to hold these keys down simultaneously in step 4.
3. Turn on the computer.
4. Press and hold the Command-Option-P-R keys. You must press this key combination before the gray screen appears.
5. Hold the keys down until the computer restarts and you hear the startup sound for the second time.
6. Release the keys.

Your computer's PRAM and the NVRAM are reset to the default values. The clock settings may be reset to a default date on some models.

Resetting PMU on PowerBook or iBook computers

In some troubleshooting situations, if resetting PRAM does not resolve an issue, resetting the PMU may be the next appropriate step. For information on when this is appropriate and for instructions on how to reset the PMU in your PowerBook computer, see technical document 14449: "PowerBook and iBook: Resetting Power Management Unit (PMU)".

Additional Information

Resetting NVRAM in Open Firmware

If your computer is Open Firmware-based and you are unable to reset NVRAM as described above, you may alternatively reset the NVRAM and Open Firmware settings using the steps in the Solution section of technical document 42642: "Macintosh: Computer Starts to Text-Based Open Firmware Screen".

Contents of PRAM

Some Macintosh computers may not have all the settings described below. For Mac OS X information, refer to technical document 86194: "Mac OS X: What Is Stored in PRAM?"

Status of AppleTalk
Serial Port Configuration and Port definition
Alarm clock setting
Application font
Serial printer location
Autokey rate
Autokey delay
Speaker volume
Attention (beep) sound
Double-click time
Caret blink time (insertion point rate)
Mouse scaling (mouse speed)
Startup disk
Menu blink count
Monitor depth
32-bit addressing
Virtual memory
RAM disk
Disk cache

PRAM settings appear to reset after each start up

If your computer does not retain parameter RAM (PRAM) settings when it is turned off, this generally indicates that the battery needs to be changed. Refer to technical document 11751, "Macintosh Family: Batteries and Part Numbers".

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• barrymel
das nog is een lijst :) maar die heb ik nu dus gereset....... maar hoe kan ik nu het volume van de chime harder zetten ? zijn daar pogjes voor ? net zo iets als tinkertool System maar dan anders want daar kan je het alleen mee uit en aan zetten

BarryMel

• barrymel
na een reboot nadat ik gestart was in mac os 9 dan is de chime een stuk harder, dan ben ik dus weer in 10, dan weer een reboot en de chime is weer weg, die krijg ik weer terug door Command, Option, P, and R te gelijk in te drukken, maar dan is hij dus weer een stuk zachter dan met Mac OS 9........ iemand een idee hoe ik bij de volume regeling kom van de opstart Chime ?

BarryMel

Verwijderd

Misschien wil je dit tooltje >>StartupSound.prefPane Werkt goed!
Ik weet niet of dat die tinkertool is waar het eeder over ging...

• barrymel
Verwijderd schreef op 28 september 2004 @ 23:06:
Misschien wil je dit tooltje >>StartupSound.prefPane Werkt goed!
Ik weet niet of dat die tinkertool is waar het eeder over ging...
dit leek de oplossing te zijn........ maar als ik het volume verander dan krijg ik de melding dat hij de PRAM niet kan resetten, dit is waarschijnlijk opgelost door mac os 9 te starten, maar zodra ik dat gedaan hebt en weer terug in 10 ben dan heb ik weer geen geluid, dus weer een reboot met Command, Option, P, and R..............

dus het lukt nog niet ;(

BarryMel

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
TJa dan zal er waarschijnlijk iets onder OS X draaien/geinstalleerd zijn wat je opstart doing disabled, en het naar je pram schrijft. M.a.w. concentreer je eens op het probleem van het opnieuw installeren? Waarom wil het niet installeren? Moet je misschien je firmware upgraden etc etc. Er zijn hier genoeg behulpzame mensen, maar je moet wel zelf wat initatief nemen. De situatie waar je nu in zit werkt iig niet ;) Want elke keer als je OSX start is de opstart doing weg ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• barrymel
Zwerver schreef op 29 september 2004 @ 09:17:
TJa dan zal er waarschijnlijk iets onder OS X draaien/geinstalleerd zijn wat je opstart doing disabled, en het naar je pram schrijft. M.a.w. concentreer je eens op het probleem van het opnieuw installeren? Waarom wil het niet installeren? Moet je misschien je firmware upgraden etc etc. Er zijn hier genoeg behulpzame mensen, maar je moet wel zelf wat initatief nemen. De situatie waar je nu in zit werkt iig niet ;) Want elke keer als je OSX start is de opstart doing weg ;)
:) ik start altijd os 10, na het resetten van die pram blijft hij het gewoon doen alleen zacht, na 1 keer in os 9 te hebben gestart en dan terug te gaan naar os 10 dan ben ik um kwijt, dus het gebeurd in 9, maar mij part start ik nooit geen 9 meer maar ik wil um harder kunnen zetten :) ik ga um ook helemaal leeg maken en 9 er gewoon afhalen, gewoon helemaal schoon 10 er op zetten maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad, dit ga ik het weekend denk ik even doen

BarryMel

• barrymel
Na installatie van Mac OS X nog steeds het zelfde, een zachte chime.......

BarryMel

• HJR
  • Laatst online: 11-02 17:32

HJR

Even een lompe vraag misschien, maarre je computer opnieuw installeren omdat je opstart doing weg is :? Heb je tijd teveel ofzo.....

• barrymel
HJR schreef op 05 oktober 2004 @ 11:44:
Even een lompe vraag misschien, maarre je computer opnieuw installeren omdat je opstart doing weg is :? Heb je tijd teveel ofzo.....
:D ik was het toch al van plan om het te doen, aangezien hij niet op mijn naam en zo stond

BarryMel

Pagina: 1